شناسهٔ خبر: 28580 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین همایش سد و تونل:

۲۲۱ کیلومتر تونل برون شهری در دست ساخت است

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۷۶۳ تونل برون شهری به طول ۳۲۵ کیلومتر در کشور به بهره‌برداری رسیده است، ۲۳۴ تونل به طول۲۲۱ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد و ۱۱۶ تونل نیز به طول ۳۳۸ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، چهارمین همایش سد و تونل ایران به منظور بررسی آخرین دستاوردهای تونل و سدسازی، آخرین تکنولوژی‌های مربوط، ارایه مقالات و پژوهش‌های مرتبط و تبادل نظر دست‌اندرکاران برگزار شد.

علی نورزاد در سخنانی ضمن ارایه تاریخچه ای از سد و تونل سازی و وضعیت حال حاضر آن در ایران، اهداف و ویژگی های این همایش را برای حاضران تبیین کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سدسازی و تونل‌سازی در ایران را دارای قدمت هزاران ساله دانست و گفت: این امر از روزگاران پیشین مورد توجه ایرانیان بوده و از سالیان دور به علت شرایط اقلیمی خاص و نیازهای روزمره، آب ماده‌ای بسیار ارزشمند برای این سرزمین بوده است که این امر علاوه بر احداث بندهای انحرافی، سدسازی و آثار بر جای مانده عینی در این تمدن باستانی، می‌توان در فرهنگ غنی و حافظه تاریخی ایرانی و جایگاه و ارزشی که ایرانیان برای آب به عنوان سمبل پاکی قائل می شدند به وضوح مشاهده کرد.

وی با اشاره به برگزاری این همایش از سال ۱۳۸۹ و به صورت دوسالانه افزود: این همایش فرصت مناسبی برای مطرح کردن بحث‌های حرفه‌ای بخش سد و تونل است که توانسته است پس از چهار دوره برگزاری به عنوان یک برند تاثیرگذار جای خود را در بخش‌های سد و تونل باز کند.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، احداث تونل‌ها را در کاهش ترافیک‌های درون و برون شهری مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۷۶۳ تونل برون شهری به طول ۳۲۵ کیلومتر در حال بهره‌برداری در کشور است و ۲۳۴ تونل به طول۲۲۱ کیلومتر در دست ساخت و ۱۱۶ تونل نیز به طول ۳۳۸ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.

نورزاد بررسی روش‌های تامین منابع مالی پروژه‌ها را نیز بسیار حایز اهمیت دانست و عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید با مکانیزم‌های ویژه‌ای به خصوص ظرف یکسال گذشته توانستیم در وزارت راه و شهرسازی جذب فاینانس نیز داشته باشیم که این روش می‌تواند بخش عمده‌ای از محدودیت‌ها در تامین منابع مالی پروژه‌ها را حل نماید. البته لازم است در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم تا از این فرصت تامین مالی استفاده حداکثری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث سد‌ها و تونل‌های کشور را با کمترین آسیب به محیط زیست از مهمترین اقدامات دولت دانست و گفت: در احداث سد و تونل تمام سعی و تلاش ما بایستی در این باشد که با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و در این حوزه دستاوردهای شایان توجهی داشته‌ایم.

وی با اشاره به ارسال۲۶۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش گفت: ارایه مقالات، برگزاری سخنرانی‌ها، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های فراروی این صنعت را ترسیم و تحلیل کند و این بستر مناسبی برای دست‌اندرکاران حوزه اجرا است.

نظر شما