شناسهٔ خبر: 28886 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در بازدید از محور سنندج- مریوان در جمع خبرنگاران گفت:

پیشرفت مناسب پروژه سنندج- مریوان با توجه به تنگنای مالی کشور/ ضرورت توجه ویژه به جاده و موقعیت توریستی منطقه/ جزئیات ساخت فرودگاه سقز

بازدید عباس آخوندی در بازدید از محور در دست احداث سنندج - مریوان در جمع خبرنگاران با تاکید بر ترانزیتی بودن این مسیر گفت: با وجود تنگنای مالی کشور، این مسیر دارای پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی است،

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان بازدید از محور در دست احداث سنندج- مریوان در جمع خبرنگاران گفت: محور سنندج مریوان با توجه به نزدیکی به مرز باشماق یکی از محورهای ترانزیتی ایران به شمار می‌رود به نحوی که روزانه حدود ۶۷۰۰ خودرو از آن تردد می‌کنند بنابراین نیاز به بازنگری در مسیر احساس می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که اجرای این پروژه در سفر رهبری و همچنین سفر هیات دولت به استان کردستان مورد توجه قرار گرفته است، گفت این مسیر دارای دو قطعه سنندج- شویشه و شویشه به تیژتیژ است که قطعه اول انجام شده و اکنون در حال اجرای عملیات بخش دوم به طول ۵۲ کیلومتر هستیم. این بخش دارای ۳ تونل بوده که عملیات احداث دو تونل و ۳۰ کیلومتر آن تاکنون انجام شده و قرار است تا آذر ماه سال جاری به پایان برسد.

وی در ادامه در خصوص تونل سوم به طول ۱۸۸۰ متر گفت مناقصه این تونل انجام شده و قرارداد آن نیز در هفته گذشته ابلاغ شده است. خوشبختانه کارگاه این پروژه هم اکنون در حال تجهیز است. ۲۰ کیلومتر باقی مانده این محور نیز به اداره کل راه و شهرسازی استان ابلاغ شده و قرار است ظرف دو سال آینده اجرا شود.

وی افزود: امیدواریم با انجام این طرح ۵۲ کیلومتر جاده اصلی به همراه ۳ تونل را در اختیار مردم سنندج قرار دهیم.

آخوندی همچنین خاطر نشان کرد نکته بسیار مهم دیگری که در این محور وجود دارد آن است که این منطقه توریستی بوده و از زیبایی طبیعی قابل توجهی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که باید بتوانیم جاده و خدمات پیرامونی آن را در این محور مهم مورد توجه قرار دهیم، گفت: استراحتگاه‌ها و معماری این جاده باید از سوی مشاور اندیشیده و طرح آن ارایه شود تا در نهایت بتوانیم جاده‌ای در شان والای ساکنان منطقه، تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که محور سنندج- مریوان در شرایط تنگنای مالی کشور دارای پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی است، گفت: با توجه به تاکیدات سفر ریاست جمهوری تمام مقدمات اجرای پروژه را انجام داده و قبل از سفر تمامی فعالیت‌های مربوط به مناقصه آن را به پایان رساندیم. به همین دلیل جا دارد که از مدیریت محلی، استاندار و پیمانکاران آن قدردانی و تشکر کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این پروژه سنگینی است که دارا ی ۱۸۸۰ متر تونل بوده و چیزی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد. خوشبحتانه در جلسه برگزار شده با مقامات مربوطه برنامه تامین مالی این پروژه را در دو سال آینده در بودجه سالانه پیش‌بینی کرده‌ایم و به همین خاطر من پس از اطمینان خاطر از تامین اعتبار طرح تصمیم به شروع آن گرفتم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان در خصوص شرایط فرودگاه سقز نیز گفت: این فرودگاه خوشبختانه کاملا فعال است و عملیات مربوط به ساخت و ساز آن نیز کاملا در دست اجرا است.

گفتگوی آخوندی با پیمانکاران پروژه سنندج - مریوان

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از محور در دست احداث سنندج- مریوان و گفتگو با پیمانکاران و مسئولان مرتبط با پروژه احداث این محور، ضمن تاکید بر اهمیت توجه به معماری جاده، تاکید کرد مطالعه برای ایجاد سیستم‌های وروی‌- خروجی یک مجتمع تجاری خدماتی باید تا پیش از پایان فصل انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان سفر یک روزه به استان کردستان از مسیر در دست احداث سنندج - مریوان بازدید کرد.

محور سنندج- مریوان با طول ۵۲ کیلومتر دارای پیشرفت ۵۰ درصدی است که تاکنون ۲۴ کیلومتر از آن آسفالت شده است. بر اساس گزارش ارایه شده از سوی پیمانکار طرح، مجموع طول قابل بهره‌برداری این محور تا آبان ماه سال جاری ۳۲.۸ کیلومتر اعلام شده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن ۱۳۶۲.۶ میلیارد ریال بیان شده است.

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از این محور و گفتگو با پیمانکاران و مسئولان مرتبط با پروژه احداث محور سنندج- مریوان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به معماری جاده در طول پروژه گفت معماری جاده از دو جهت برای این محور ضروری است؛ از یک سو این مسیری بین‌المللی است و به مرز متصل می‌شود، بنابراین ارایه خدمات بین‌راهی و رعایت معماری جذاب برای آن قابل توجه است. توجه به منظر نزدیک و دور نیز از جهت معماری نکته‌ای قابل اهمیت بوده که باید تا قبل از تمام شدن پروژه برای آن فکری شود. وی تاکید کرد: مطالعه برای ایجاد سیستم‌های وروی‌- خروجی یک مجتمع تجاری خدماتی تا پیش از پایان فصل باید انجام شود و این اقدام باید حتما با حضور یک مشاور و کارشناس معمار انجام شود.

این محور دارای ۲ قسمت الف با طول ۳۰ کیلومتر و قسمت دوم به طول ۳۳ کیلومتر است.

قسمت الف دارای ۲ تونل همرو به طول ۱۳۲۶ متر و تونل گذردره به طول ۳۲۲ متر است. تاکنون در این محور مسیری به طول ۲۲.۳ کیلومتر آسفالت شده و ۷.۷ کیلومتر آن تا پایان آذر ماه ۹۵ قابل بهره‌برداری خواهد بود. در حال حاضر تنها عملیات روسازی و لاینینگ پارکینگ تونل همرو و احداث ۶۰ متر لاینینگ و روسازی تونل گذردره از این قسمت باقی مانده است. همچنین اعتبارمورد نیاز جهت تکمیل قسمت الف ۲۱۲.۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

قسمت ب با طول ۲۲ کیلومتر دارای تونلی تحت عنوان باغان به طول ۱۸۸۰ متر است. در حال حاضر حفاری هدینگ تونل به طول ۲۵۰ متر و عملیات آسفالت ۲.۵ کیلومتر انتهایی مسیر در این قسمت به انجام رسیده است.

نظر شما