شناسهٔ خبر: 34163 - سرویس ریلی

حمل و نقل ریلی در هفته ای که گذشت:

اتصال مراکز  ۵ استان‌ به شبکه سراسری ریلی در همین دولت/ خروج تدریجی واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی کشور/ برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ مرکز TOD استاندارد در کشور/ اعلام تاریخ پیش فروش بلیت قطارهای نوروز ۹۶

گزارش هفته تاکید بر تحلیل دلایل سوانح و حوادث ریلی در ۵ سال گذشته، ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن، امضای تفاهم‌نامه همكاری راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس از عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگته خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین اقداماتی که از سوی دولت تدبیر و امید به تحقق طرح اتصال مراکز  ۵ استان به شبکه ریلی محسوب می‌شود که جزو وعده های ریلی دولت‌های گذشته نیز بود. در واقع این یکی از ۵ طرح بزرگ ریلی کشور در کنار برقی سازی راه‌آهن تهران-مشهد، راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان، اتصال راه‌آهن ایران به عراق(کربلا) و تکمیل پروژه قزوین-رشت-آستارا- آذربایجان(آستارا) محسوب می‌شود که مورد توجه معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز قرار دارد.

اتصال تمامی مراکز  ۵ استان‌ به شبکه سراسری ریلی در همین دولت

معاون اول رئیس جمهور ضمن تأکید بر تلاش تمامی بخش‌ها جهت ارتقای سطح خدمات‌رسانی در حوزه ریلی به مسافران گفت: امید است هرچه سریعتر ۵ مرکز استان کشور که هم‌اکنون از حمل و نقل ریلی برخوردار نیستند در همین دولت به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شوند.

جهانگیری برقی کردن خط آهن تهران-مشهد و احداث خط سریع‌السیر تهران-اصفهان را مهمترین پروژه‌های در دست اجرای حوزه ریلی در کشور اعلام کرد و گفت:  امید است هرچه سریعتر اینگونه پرو‌ژه‌ها در مسیرهای بعدی مانند تهران-تبریز و گرمسار - اینچه برون اجرا و ۵ مرکز استان کشور که هم‌اکنون از این امکان برخوردار نیستند در همین دولت به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شوند.

خروج تدریجی واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: تا سال گذشته در بخش ریلی واگن‌های با ۶۴ سال عمر در حال فعالیت بودند که در آذرماه همان سال این واگن‌ها از شبکه حمل و نقلی خارج شدند.

وی در ادامه با تأکید براینکه واگن‌های با ۴۵ سال عمر نیز در دی ماه سال جاری از شبکه ریلی حذف شدند گفت: تلاش داریم تا در سال آینده نیز بتوانیم واگن‌های با ۳۵ سال عمر و به تدریج سایر واگن‌های فرسوده را از این شبکه خارج کنیم تا همین اندک نارضایتی موجود از بهداشت و وضعیت فرسوده واگن‌ها از سوی مسافران از بین برود.

برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ مرکز TOD استاندارد در کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با این بودجه و میزان تخصیص‌ها تا ۵ سال آینده نیز مشکلات حمل‌ونقل عمومی رفع نخواهد شد. بنابر این از امروز تا سال آینده بندهای مختلف بیانیه مراحل تصویب را طی خواهد کرد و شورای عالی TOD نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد تا در ۱۰ نقطه کشور TOD استاندارد ایجاد شود.

به گفته تقی زاده، بدون شک در مسابقه بین حمل‌ونقل عمومی و خودرو شخصی در سیستم درون و برون شهری خودرو برنده است؛ اما باید اقدام شجاعانه ای شود که طی ۱۰ سال آینده سیاست‌های خودرو محور را مسکوت و بودجه آن به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد.

تاکید بر تحلیل دلایل سوانح و حوادث ریلی در ۵ سال گذشته

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر شناسایی عوامل و ریسک‌های مؤثر در بروز سانحه و ارائه راهكارهای افزایش ایمنی گفت: در تحلیل سوانح و حوادث ریلی، آمار پنج سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد و برنامه‌های پیشنهادی ادارات برای ارتقا ایمنی، مبتنی بر این تحلیل باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر استفاده بهینه از امكانات موجود گفت: برنامه‌های ارائه‌شده در ابتدا بایستی با توجه به وضعیت و امكانات موجود شبكه ریلی باشد و سپس با توجه به میزان اعتبارات و اولویت‌بندی ریسک‌ها، نسبت به رفع آن و حركت به سمت بهبود، اقدام شود.

بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن دز دست ساخت است

معاون وزیر راه  وشهرسازی در بررسی طرح‌های راه‌آهن به ۲۹ طرح اشاره و افزود:‌ بر اساس موافقتنامه ۹ هزار و ۱۳۴ کیلومتر  راه‌آهن در این طرح‌ها دیده شده است که بیش از ۴ هزار کیلومتر آن در دست مطالعه، بیش از ۳ هزار کیلومتر در دست ساخت است و زیرسازی ۳۶۵ کیلومتر آن تکمیل شده و ۱۷۵ کیلومتر نیز ریل‌گذاری شده است.

خادمی همچنین از ۳هزار و ۵۲۶ کیلومتر طرح آزادراهی خبر داد و عنوان کرد:  از این میزان هزار و ۶۶۷کیلومتر در دست مطالعه، ۷۴۵ کیلومتر در دست ساخت و ۲۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

تلاش برای بهره‌برداری از پروژه‌های ريلی مسافری تا ۲۰ اسفند

در جلسه ستاد نوروزی شرکت راه‌آهن مقرر شد تا پروژه‌های عمرانی در نواحی مختلف طبق فهرست‌های جداگانه زمان بهره‌برداری خود را به معاونت‌های مربوط به خود اعلام كنند و هیچ پروژه‌ای بعد از ۲۰ اسفندماه تا ۱۵ فروردین به بهره‌برداری نرسد.

بر اساس این گزارش؛ نواحی بعد از ۲۰ اسفندماه بایستی آمادگی برای استقبال از مسافران را داشته باشند و همچنین پروژه‌های مرتبط با قطارهای مسافری و مربوط به ایام نوروز از سوی ادارات كل مربوطه تلاش شود تا ۲۰ اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

تفاهم‌نامه همكاری راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس امضا می‌شود

رسولی از تفاهم‌نامه مشترك راه‌آهن و مركز پژوهش‌های مجلس در جهت حمایت و بهبود وضعیت صنعت ریلی در بخش‌های مختلف و توسعه این صنعت در میان دیگر شقوق حمل‌ونقلی، خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بابیان اینكه با حمایت دولت و مجلس از این صنعت، فرصت‌های خوبی در راه‌آهن ایجادشده است، تصریح كرد: در راستای توسعه تعامل با مركز پژوهش‌های مجلس تاکنون جلسات متعددی برگزارشده است.

اعلام تاریخ پیش فروش بلیت قطارهای نوروز ۹۶

موسوی با اشاره به زمان ارائه پیش فروش بلیت به صورت اینترنتی و فروش مستقیم بیان کرد: پیش‌فروش قطارهای نوروز ۹۶ از تاریخ ۱۷ بهمن شروع و سه روز ادامه خواهد داشت. به طوری که اولین پیش فروش بلیت در ساعت ۱۷ روز هفدهم بهمن سال جاری از طریق اینترنتی برای همه مسیرها به غیر از مسیر تهران-مشهد و هجدهم بهمن ساعت ۷:۳۰ صبح از طریق کلیه مراکز فروش و آژانس ها فروخته خواهد شد.

معاون مسافری راه‌آهن در ادامه به بخش دوم پیش فروش بلیت‌های نوروزی اشاره کرد و گفت: در تاریخ هجدهم بهمن ماه فقط مسیر تهران-مشهد در ساعت ۱۷ از طریق اینترنت به فروش خواهد رسید و ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۱۹ بهمن بلیت مسیر تهران-مشهد از طریق مراکز فروش و آژانسها به فروش خواهد رسید.