شناسهٔ خبر: 37183 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تردد روزانه ۱۱۰ هزار مسافر در دهه آینده/ آغاز عملیات برقی‌سازی دو خط مهم راه‌آهن کشور/ آغاز ریل‌گذاری محور نقده- ارومیه/ تشریح جزئیات امضا سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه

گزارش ریلی جابه‌جایی یک میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۶، بهره‌برداری از راه‌‌آهن ارومیه- نقده تا تابستان سال جاری، اتصال خليج فارس به دريای بالتيك با قطار باری از جمله عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پس از بهره‌برداری از قطار حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار همزمان با سفر رئیس جمهوری به سمنان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه، در پایان این هفته شاهد افتتاح پروژه راه‌‌آهن تهران-همدان بودیم که برای اتصال مرکز به غرب کشور بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای ایفا کند. اما این پایان کار نیست و قرار است زنجیره توسعه حمل‌ونقل ریلی در دولت یازدهم تا استان کرمانشاه ادامه یابد و در کل ۵ کلانشهر کشور به شبکه ریلی متصل شوند. در زیر مهمترین عناوین حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید.

تردد روزانه ۱۱۰ هزار مسافر در دهه آینده

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به ایستگاه راه‌آهن گرمسار در استان سمنان در جمع خبرنگاران گفت: تلاش ما همواره براین بود تا بتوانیم ارتباط ریلی را بین تهران و شهرهای پیرامونی آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر ارتباط بین شهری در تهران و شهرهای حومه‌ای از طریق حمل و نقل خصوصی و جاده‌ای است گفت: برآورد ما آن است که از محور گرمسار به سمت تهران برای سال ۱۴۰۵ شاهد جابه جایی روزانه ۱۱۰ هزار مسافر باشیم که تردد آن‌ها از طریق جاده بسیار پرخطر و هزینه‌بر خواهد بود.

آغاز عملیات برقی‌سازی دو خط مهم راه‌آهن کشور از اوایل سال جاری

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و گرمسار- اینچه‌برون در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

محمدزاده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن برسد. از این رو باید در حوزه حمل‌ونقل به‌طور حتم تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای صورت گیرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی بیشترین خدمت به مردم انجام شود.

آغاز ریل‌گذاری محور نقده به ارومیه

خیرالله خادمی با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن نقده در حال حاضر از ۹۸ درصد پیشرفت در زیرسازی، روسازی برخوردار است و ۲۳ کیلومتر ریل‌گذاری مهاباد تا نقده نیز به اتمام رسیده است، افزود: ایستگاه نقده در یکی دو هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: از نقده تا ارومیه نیز به طول ۷۵ کیلومتر در حال اجراست که ۹۵ درصد زیرسازی برای ریل‌گذاری تمام شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۵ کیلومتر ریل‌گذاری این محور آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مراحل ریل‌گذاری و زیرسازی ایستگاه ارومیه قبل از پایان دولت یازدهم تمام شود.

بهره‌برداری از راه‌‌آهن ارومیه- نقده تا تابستان سال جاری

معاون ساخت توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور با بیان اینکه یک هزار میلیارد ریال برای پروژه راه‌آهن ارومیه - مراغه هزینه شده است. گفت: امید است، تا پایان فصل بهار تمام مسیر به پایان و شاهد حرکت قطار در ارومیه باشیم.

جبارعلی ذاکری در بازدید از ایستگاه‌های قطار ارومیه و نقده افزود: تاکنون بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن مراغه به ارومیه هزینه شده است که مسیر نقده به ارومیه نیز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

اتصال خليج فارس به دريای بالتيك با قطار باری

عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به دیدار رئیس راه آهن لتونی از علاقه مندی راه آهن این كشور جهت گسترش همكاریهای ریلی استقبال كرد و گفت:در این جلسه بر راه‌اندازی قطار باری از بندر ریگا (پایتخت كشور لتونی) به بندر عباس برای جابجایی بار در كریدور شمال – جنوب توافق شد.

عاشوری تصریح كرد: همچنین در جلسه ۳ جانبه ای كه با حضور مسئولین راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه در مسكو برگزار شد، زمانبندی سیر قطارها در هریك از كشورها و تعرفه های مسیر بندر عباس به مسكو از مسیر آذربایجان برای سال ۲۰۱۷ با تخفیف ۵۰ درصدی تعیین شد.

تشریح جزئیات امضا سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن از امضای سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه در خلال سفر رئیس جمهوری به مسکو خبر داد و گفت: در حضور رئیس جمهوری، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون به امضا رسید و متعاقب آن می‌توان از این فناوری و توان فنی روسیه در سایر خطوط همچون تهران-تبریز و بافق-بندرعباس استفاده کرد. 

وی افزود: در حضور رئیس جمهوری، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون به امضا رسید و متعاقب آن می‌توان از این فناوری و توان فنی روسیه در سایر خطوط همچون تهران-تبریز، بافق-بندرعباس استفاده کرد. 

یک میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۶ جابجا شدند

معاون مسافری راه‌آهن از جابجایی یک میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۶ خبر داد و گفت: همچنین ضریب اشغال قطارها طی این مدت ۹ درصد رشد داشته است.

موسوی خاطرنشان کرد: در طرح نوروزی امسال تاخیر از مبدا قطارها  ۱۳.۵ ثانبه بوده است که نسبت به میانگین ۳۶ ثانیه‌ای در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته که بالغ بر ۶۲ درصد کاهش است و یک رکورد محسوب می‌شود.