شناسهٔ خبر: 38680 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور مهم‌ترین اخبار حوزه مسکن در هفته قبل:

راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف قانونی نیست/ بررسی انحراف ۶۹ درصدی طرح تفصیلی با ساخت و سازهای منطقه یک شهر تهران/ تحویل و افتتاح ۱۱۷۵ واحد مسکن مهر در پردیس

گزارش آخر هفته  تاکید بر غیرقانونی بودن راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف، بررسی انحراف ۶۹ درصدی ساخت و سازهای فعلی منطقه یک شهرداری تهران در سال های ۹۱ تا ۹۵ از طرح تفصیلی در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، تحویل و افتتاح ۱۱۷۵ واحد مسکن مهر در پردیس و تاکید مدیرعامل شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران در کوتاهی آستان‌قدس‌رضوی در صدور سند مالکیت به حاشیه‌نشین‌ها بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته مسکن و شهرسازی تحت‌تاثیر فضای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و همچنین شوراهای‌اسلامی شهر و روستا، فضای پرالتهابی را گذراند. فضایی که در آن یکی از کاندیدای انصرافی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با راه‌‌اندازی سامانه غیرقانونی مسکن سبب شد تا وزارت راه و شهرسازی به هموطنان نسبت به فریب‌های انتخاباتی هشدار دهد.

در عین حال، هفته گذشته اخبار گوناگونی را در حوزه‌های مسکن و شهرسازی تجربه کرد. سخنرانی وزیر در حوزه مسکن در ستاد انتخاباتی رئیس دولت یازدهم و تاکید وی بر این نکته که تامین هزینه بیش از یک میلیارددلاری پل صدر با تهاتر اراضی عباس‌آباد تامین شد و اینکه عده‌ای با کارنامه نامناسب به دنبال فریب مردم هستند بخشی از اخبار این حوزه بود.

همچنین سفر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به همراه محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن‌مهر به خراسان‌شمالی برای برآورد میزان خسارات به منازل و واحدهای مسکونی مردم، تشکیل سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ با دو دستورجلسه لزوم تهیه طرح ویژه برای کنگ و همچنین بررسی مغایرت‌های طرح تفصیلی با ملاک‌عمل و ساخت و سازهای منطقه یک شهرداری تهران در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ و برآورد انحراف ۶۹ درصدی ساخت و سازهای منطقه یک با طرح تفصیلی تهران، تشریح مهمترین اقدامات بخش مسکن در دولت یازدهم، تاکید مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در کوتاهی آستان‌قدس برای صدور سند مالکیت به حاشیه‌نشینان مشهد، ‌ بهره‌برداری از بیمارستان ۲۲۸ تختخوابی شیروان، سنددار کردن ۱۸۰ هزار واحد مسکن‌مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تشکیل بیست و نهمین جلسه ستادملی بازآفرینی‌شهری پایدار و تحویل و افتتاح ۱۱۷۵ واحد مسکن مهر در پردیس بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

راه‌اندازی سامانه‌مسکن از سوی قالیباف، قانونی نیست

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی درباره راه‌اندازی سایت اینترنتی برای فروش یا در اختیار گذاشتن مسکن توسط یک کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت: این سایت با تمام قوانین مغایرت دارد، به طوری که هر تولیدکننده انبوه مسکنی چنین سایتی را راه‌اندازی کند به عنوان کلاهبردار، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته به دنبال راه اندازی سامانه مسکن توسط قالیباف هشدار داد: راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف قانونی نیست و مردم مراقب باشند عده‌ای برای اموال شهروندان کیسه دوخته‌اند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی قصد دخالت در اموال مردم را دارند و این عین، تشویش اذهان عمومی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین هزینه بیش از یک میلیارددلاری پل صدر از اراضی عباس‌آباد

همچنین در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی در سخنانی با تاکید بر اعتماد به آگاهی و شعور مردم در انتخاب فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری کشور، گفت: هزینه پل صدر از اراضی عباس‌آباد که قرار است به پارک ملی تبدیل شود، تامین شد. عده‌ای پوستین وارونه پوشیده و دم از دفاع از حقوق مستضعفان می‌زنند. امیدوارم آگاهی پیروز و چهره واقعی آنها برای مردم آشکار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتخابات شوراها و توسعه‌شهری در ایران

عباس آخوندی همچنین در پیامی تلگرامی تحت عنوان انتخابات شوراها و توسعه شهری ایران نقطه نظرات خود را در این باره اعلام کرد و نوشت: انتخابات شوراهای‌شهر در ایران به‌شدت تحت‌تاثیر انتخابات به شدت سیاسی ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌است. بی‌تردید، انتخابات ریاست‌جمهوری از منظر توسعه و امنیت ملی تاثیر بی‌بدیلی دارد. لیکن، این موضوع به مفهوم کم‌اهمیت بودن انتخابات شوراهای شهر نیست. مردم، نهایتا آسایش و کیفیت زندگی را در شهر و روستای خود لمس می‌کنند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ تحت عنوان مغایرت های طرح تفصیلی با ساخت و سازهای منطقه یک شهرداری تهران بین سال های ۹۱ تا ۹۵ بررسی شد. شواهد حاکی است ۶۹ درصد ساخت و سازهای منتسب به پروانه های صادرشده در فاصله این چهار سال با طرح تفصیلی ملاک عمل دارای مغایرت اساسی است.

تشریح مخفی‌کاری‌های شهرداری تهران درباره اطلاعات ساخت و ساز و پروانه‌های صادرشده

به گفته دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ضروت انجام این بررسی با توجه به گزارش‌های متعدد انجام تخلفات در سطح منطقه از یک سو و عدم پاسخگویی و ارایه پروانه‌های ساختمانی و سایر مستندات مورد درخواست توسط شهرداری تهران احراز شده است. همچنین، به رغم وجود صراحت قانونی و تاکید شورای‌عالی بر ضرورت امکان دسترسی آزاد دبیرخانه شورای‌عالی به اطلاعات ساخت و ساز و پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری تهران، تاکنون این مهم محقق نشده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات ۱۰ گام تاثیرگذار برای هموارکردن مسیر خانه‌دار کردن شهروندان

هفته گذشته در گزارشی مهمترین اقدامات بخش مسکن در دولت یازدهم تشریح شد. بر این اساس، دولت یازدهم با هدف ساماندهی به وضعیت مسکن، ثبات قیمت آن و جلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری، توانمندکردن خانوارها بری خرید مسکن به پشتوانه پس‌انداز، فعالیت خود را شروع کرد و در تحقق اهداف آن نیز در طی نزدیک به چهارسال، گام‌های موثری برداشت که بخشی از آنها شامل بازنگری طرح جامع مسکن، راه‌اندازی شرکت‌های تامین سرمایه مسکن، صندوق زمین و ساختمان و بازار رهن ثانویه و افزایش تسهیلات مسکن است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برآورد خسارات زلزله خراسان‌شمالی در دست بررسی است

حامد مظاهریان در سفر به استان خراسان‌شمالی آخرین وضعیت آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها را تشریح کرد و گفت: برآورد می شود یکهزار مسکن‌روستایی نیاز به بازسازی کامل و در حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر واقع در سایت گلستان‌شهر نیاز به تعمیرات دارند که مقدمات انجام آنها در دست بررسی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام وضعیت بحرانی مشهد نسبت به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام اینکه یک سوم مردم مشهد حاشیه‌نشین هستند، گفت: آستان قدس‌رضوی مالک اراضی حاشیه شهر است اما برای حاشیه‌نشین‌ها سند صادر نمی‌کند.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با پدیده حاشیه نشینی و رفع مسائل مربوط به آن نمی‌توان با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت اقدامات موثر انجام داد. ساکنان این مناطق در مرحله اول نیازمند توانمندسازی هستند و باید بحث عدم اشتغال آنها رفع و خدمات اولیه و زیرساخت این اقشار ارتقا پیدا کند. از این رو دولت یازدهم در قالب سندی که در سال ۱۳۹۳  به تصویب هیات وزیران رسید، اساس رسیدگی به این اقشار را بر همین روال اجرایی کرد و معتقد هستیم مسائل و مشکلات این مناطق را با توانمندسازی حاشیه‌نشین‌ها می‌توان حل کرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح یکهزار و ۷۵ واحد مسکن مهر پردیس

در آستانه ماه مبارک رمضان، ۱۱۷۵ واحد مسکن مهر با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در شهر جدید پردیس تحویل و افتتاح شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/