شناسهٔ خبر: 39770 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز اقدامات جدی در حوزه شهرسازی ریل پایه/ عدم‌انطباق ضوابط بلندمرتبه‌سازی ارایه‌شده توسط شهرداری تهران با ضوابط طرح جامع/ تفکیک وزارت راه و شهرسازی، آرامش را بر هم می‌ریزد

گزارش آخر هفته تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (شهرسازی ریل‌پایه) در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و تاکید وزیر بر گسترش حمل و نقل همگانی در شهرها و نظام شهرسازی، اعلام مصوبه ۱۶ بندی سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، پاسخ دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شهرداری تهران درباره ضوابط بلندمرتبه سازی با تاکید بر انحراف مدیریت‌شهری از سیاست‌های بلندمرتبه‌سازی طرح جامع و تصویب و ابلاغ قانون دریافت مالیات‌جدید از ساخت و ساز، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته بازار معاملات مسکن با تصویب و ابلاغ قانون و دستورالعمل دریافت مالیات جدید از ساخت و ساز، صفحه‌ای دیگر را برای بازار معاملات مسکن در ۴ سال آتی دولت دوازدهم رقم زد. آینده‌ای که به گفته کارشناسان حوزه مسکن داری ۵ نقطه روشن و ۴ دافعه است. گفته می‌شود، ساخت و سازهای بعد از سال ۹۵، مشمول مالیات جدید می شوند. همچنین آغاز اقدامات جدی در حوزه شهرسازی ریل پایه و تاکید وزیر راه و شهرسازی در پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ و صد و نود و دومین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری بر کمک همه دستگاه‌ها در جهت تغییر گفتمان حمل و نقل در ایران از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

در عین‌حال، در حوزه شهرسازی و بازافرینی شهری، برگزاری پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶،  با دستورجلسه‌های مغایرت اساسی خرم‌آباد- تغییر کاربری اراضی متعلق به ارتش موسوم به هدفگاه- ارجاع از کمیته فنی یک، طرح مطالعاتی آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری ارجاعی از کمیته فنی ۳، سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (شهرسازی ریل پایه) با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای اصلی شورا، اعلام مصوبه‌های ۱۶ بندی سی امین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار، بررسی نهایی طرح بازنگری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد، پاسخ دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شهرداری تهران با موضوع عدم انطباق ضوابط بلندمرتبه‌سازی ارایه شده توسط شهرداری با طرح جامع و تاکید بر انحراف مدیریت‌شهری از سیاست‌های بلندمرتبه‌سازی طرح جامع، تاکید معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به بر هم ریختن دوباره آرامش وزارت‌خانه با انتزاع وزارت راه و شهرسازی و آخرین اقدامات در مورد چابهار توسط سازمان ملی زمین و مسکن، بخشی دیگر از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

صف‌آرایی یکپارچه مردم و مسئولان در برابر تروریسم

بنا بر این گزارش، وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته ضمن شرکت در مراسم وداع با شهدای حملات تروریستی تهران در مجلس شورای اسلامی که با حضور سران سه قوه و نمایندگان مجلس در محل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد در گفتگویی در همین رابطه به صف آرایی یکپارچه مردم و مسئولان نظام در برابر تروریسم تاکید کرد و گفت: مطمئن هستم که ایران با سرافرازی از این معبر، عبور و همچنان به عنوان محور ثبات و امنیت منطقه، نقش‌‌آفرینی خواهد کرد. این قبیل اقدامات هیچ خللی بر اراده ملی ایران وارد نمی‌کند. زیرا، ایران در هر صورت، اصلی‌ترین عنصر امنیت منطقه است و کسانی که فکر می‌کنند با یک حادثه تروریستی می‌توانند این محور امنیت را متزلزل کنند بسیار اشتباه می‌کنند.

این مقام‌مسئول گفت: قطعا بدون ایران، منطقه، امنیت نخواهد داشت و به همین‌خاطر باید بدانند که ایران همواره به عنوان محور امنیت در منطقه باقی خواهد ماند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته به همراه محمدسعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در بیمارستان سینا از مجروحان حملات تروریستی تهران که تعدادی از انها از کارمندان سازمان بنادر و دریانوردی بودند، عیادت کرد و گفت: ایران از این مشکلات، عبور خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز اقدامات جدی در حوزه شهرسازی ریل‌پایه

وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته در صد و نود و دومین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، گفت: زمان آن رسیده است که موضوع ریل در شهر دیده شود. آخرین بررسی ما در خصوص شهر تهران، نشان می‌دهد که روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج می‌شوند که سهم ریل از این رقم تنها، ۴ درصد بوده و بیشتر جابه جایی ها با خودرو انجام می‌شود.

آخوندی ادامه داد: این سند یکی از اقدامات بسیار بزرگ برای تغییر گفتمان حمل و نقل و مؤثر در تکمیل توسعه شهری و یکی از اقدامات بنیادینی است که ما را به سمت آمایش سرزمین می‌برد. همچنین، علاوه بر اینکه بر اساس این سند مشخص می‌شود که چگونه سیستم حمل و نقل و توسعه سکونتگاه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در جهت افزایش بهره‌وری از امکانات موجود و برقراری عدالت مؤثر است، نکته بسیار مهم‌تر بحث کاهش آلودگی محیط‌‌زیست است که نتیجه گسترش حمل و نقل ریلی است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتزاع وزارتخانه مسکن و راه بار دیگر آرامش را بر هم می‌ریزد

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسئله انتزاع وزارت‌خانه‌های مسکن و راه، گفت: اگرچه ادغام مسکن و راه در دوره ای غیرکارشناسی بود، با این حال در چهارسال اخیر توانستیم اشتراکات و همکاری‌های این دو بخش را توسعه دهیم. ادغام دو حوزه حمل و نقل و مسکن سبب شده بود تا همکاری‌های بین بخشی که قبلا به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود و تصمیم‌گیری در خصوص آنها، کاملا جزیره‌ای و درون دستگاهی بود، امکان اجرا بیایند؛ مواردی چون شهرسازی ریل‌پایه، توسعه قطارهای حومه‌ای در کلانشهرها و اتصال به شبکه حمل و نقل درون‌شهری، توسعه سواحل مکران که نیازمند همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت عمران شهرهای‌جدید است و ‌موضوعات دیگری از این دست که توانستند ذیل مدیریت واحد و یکپارچه با هم هماهنگ شوند.

حناچی تصریح کرد: تصمیمات مدیریت ارشد و شخص وزیر (دکتر آخوندی) در ایجاد ارتباطات این دو بخش به خصوص در حوزه موبیلیتی (اتصال حمل و نقل درون شهری به حمل و نقل حومه) بسیار اثرگذار بوده است. در حالی که ممکن است مدیر ارشد دیگری بر ایجاد این ارتباطات بین بخشی مصمم نباشد. بنابراین موفقیت فعلی ادغام آنها، در حال حاضر کاملا وابسته به تصمیمات کلان مدیریت واحد وزارت راه و شهرسازی بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بخش کمی از ساختمان‌های بلندمرتبه تهران در پهنه‌های مجاز طرح جامع، جانمایی شده‌اند

در هفته گذشته، دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی گفتگویی پاسخ شهرداری تهران را درباره ضوابط بلندمرتبه‌سازی با تاکید بر انحراف مدیریت‌شهری تهران از سیاست‌های بلندمرتبه‌سازی طرح جامع، داد. دبیر کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر آنکه ضوابط بلندمرتبه‌سازی ارایه‌شده توسط شهرداری تهران با طرح‌جامع کمترین انطباق را دارد، گفت: موضوع انحراف مديريت‌شهری تهران از سياست‌های بلندمرتبه‌سازی طرح جامع چه در مكان‌یابی و چه در ضوابط، كاملا روشن است و درباره اين تخلفات بارها به شهرداری تذكر داده شده ضمن اينكه موضوع به ساير دستگاه‌ها نيز اعلام شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای پروژه‌های بازآفرینی‌شهری در بیش از ۸۷ سکونتگاه غیررسمی

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در هفته گذشته و در چهارمین سلسله نشست‌های شرکت‌عمران از اجرای پروژه‌های بازآفرینی در بیش از ۸۷ سکونتگاه غیررسمی خبر داد و گفت: باید بتوانیم، ضمن ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزارسازی، توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد ساکن در محلات هدف را افزایش داده و اینگوه به رفع مشکلات موجود کمک کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات مالیات جدید مسکن

جزئیات کامل مصوبه هیات دولت درباره «فرمول جدید مالیات بر ساخت و فروش مسکن»، از نرخ‌های متفاوت برای شخصی‌سازها و شرکت‌های ساختمانی حکایت دارد. مطابق متن ۱۴ ماده‌ای مصوبه، سازنده‌های حقوقی برای اولین فروش آپارتمان نوسازها، باید معادل ۲۵ درصد درآمد حاصل از ساخت و فروش، مالیات بپردازند. سازنده‌های حقیقی اما متناسب با میزان درآمد که در سه سطح «تا ۵۰ میلیون تومان»، «تا ۱۰۰ میلیون» و «بیش از ۱۰۰ میلیون» طبقه‌بندی شده، برای پرداخت این نوع مالیات، مشمول نرخ‌های ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد خواهند شد.

در همین رابطه نیز، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، گفت: وزارت راه و شهرسازی در جلسات تدوین آیین‌‌نامه، پیشنهاد کرده بود با توجه به همزمانی اجرای قانون با آمادگی بازار ساخت برای خروج از رکود، نرخ‌های جدید مالیات به‌صورت پلکانی و در یک پروسه ۵ ساله –سالی ۲۰ درصد افزایش نرخ تا رسیدن به سطح ۲۵ درصدی- افزایش پیدا کند اما این پیشنهاد مورد موافقت سیاست‌گذار مالی قرار نگرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین نقد و آسیب شناسی نحوه تفکیک اراضی شهری با هدف اصلاح تدریجی روند کنونی شکل گیری یکسان توده های ساختمانی در شهرها در حالی در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته و نتایح آن به زودی طی مصوبه ای اعلام می شود که مقرر شده است تا نتایج آسیب شناسی در کارگاه های هم اندیشی با حضور اهالی حرفه به بحث گذاشته شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/