شناسهٔ خبر: 45071 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی:

سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیاردتومانی برای توسعه بندر شهیدرجایی/ امضای سند همکاری جستجو و نجات دریایی- هوایی کشور در بندر شهید رجایی/ سرمایه‌گذاری بیش از ۴ هزار میلیاردریالی در بندر نوشهر

گزارش اخر هفته بنادر انتصاب مسئول تدوین اساسنامه و راه‌اندازی صندوق حمل‌و‌نقل، سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیاردتومانی برای اجرای طرح توسعه بندر شهید رجایی، امضای سند همکاری جستجو و نجات دریایی- هوایی در بندر شهید رجایی، بررسی راهکارهای عملیاتی برای افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر، سرمایه‌گذاری بیش از ۴ هزار میلیاردریالی بخش خصوصی در بندر نوشهر، بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس از مجتمع بندر خرمشهر، بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

عباس آخوندی طی حکمی امیر امینی را به عنوان مسئول تدوین اساسنامه و راه اندازی صندوق حمل و نقل انتخاب کرد. (متن حکم را اینجا بخوانید.)

توسعه همه‌جانبه بندر نوشهر در دستور کار سازمان بنادر

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمت تاکید بر توسعه همه جانبه بندر نوشهر و تحقق رونق در آن بندر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا در زیرساخت‌های بندر نوشهر سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

به گفته راستاد، خوشبختانه پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر به صادرات توجه ویژه دارند و این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب ایجاد مزیت رقابتی برای بندر نوشهر و جذب بازار در کشورهای حوزه دریای‌خزر خواهد شد . (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توسعه دسترسی به پس‌کرانه‌ها مهمترین مشکل بندر نوشهر

این مقام مسئول همچنین در حاشیه سفر به بندر نوشهر، نبود امکانات جابه جایی مسافر را مشکل اساسی ایجاد گردشگری دریای در خزر عنوان کرد و گفت: توسعه دسترسی به پس کرانه ها مهم ترین مشکل بندر نوشهر است.

راستاد ادامه داد: بنادر نوشهر، ‌ترکمن، ‌امیرآباد، انزلی، فریدونکنار، بندرگز و آستارا جزو بنادر مهم ایران هستند که در حاشیه دریای خزر قرار دارند. بررسی‌ها نیز نشان داده که کشور ایران با وجود برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهمی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه ندارد بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری بیش از ۴ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر نوشهر

قرارداد سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر نوشهر با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بخش خصوصی به امضا رسید. مدیرکل بنادر و دریانوردی نوشهر در مراسم امضای قرارداد فوق، گفت: با اجرای کامل این طرح ها علاوه بر افزایش سهم حمل ونقل دریایی در حوزه تجاری و مسافری، همچنین زمینه اشتغال‌زایی برای دست کم هزار و ۷۷ نفر به شیوه مستقیم و ۱۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در بندرنوشهر فراهم می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرداخت تسهیلات خرید شناور گردشگری و تفریحی در بندر شهیدرجایی با سود صفر درصد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از سرمایه گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی برای اجرای مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: همچنین در راستای توسعه دسترسی بندر شهید رجایی برنامه ‌ای برای آماده شدن این بندر به منظور پهلوگیری بالاترین نسل کشتی‌ها و شناورها اجرا می‌ شود تا رقابت ‌پذیری این بندر با بنادر همسایه آن افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه دیگر نیز احداث اسکله‌های نفتی در بندر رجایی با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی است و همچنین در نظر داریم سهم جا به جایی ریلی کالا از این بندر افزایش یابد.

وی گفت: در راستای کمک به توسعه گردشگری دریایی نیز تسهیلات خرید شناور گردشگری و تفریحی با سود صفر درصد و با حداقل آورده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضاء نخستین سند همکاری جستجو و نجات دریایی- هوایی کشور در بندر شهید رجایی

طی آیینی در ساختمان مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نخستین تفاهم نامه همکاری جستجو و نجات دریایی- هوایی کشور بین ادارات کل بنادر و دریانوردی و فرودگاه های استان هرمزگان به مدت پنج سال به امضا رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی سخنانی با اشاره به اهمیت نجات جان افراد در معرض خطر در پهنه دریای نیلگون خلیج همیشه فارس و دریای عمان گفت: در راستای اجرای مفاد کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریایی (SAR)، طرح استانی جستجو و نجات دریایی، بخشنامه هیئت دولت و طرح اضطراری فرودگاه بین‌المللی بندرعباس طی سال جاری مجموعه مذاکراتی بین دو مجموعه بنادر و دریانوردی و فرودگاه‌های استان هرمزگان برای استفاده بهینه از امکانات و ارتقاء سطح همکاری‌های دوجانبه برای ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی به انجام رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعیین‌تکلیف معارضان اراضی ۲۷۰۰ هکتاری بندر شهیدرجایی

فریدون همتی استاندار هرمزگان در هفته گذشته ضمن تاکید بر اهمیت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برای راه اندازی یک شهر لجستیکی در پس کرانه بندر شهیدرجایی و افزایس مساحت آن بندر به حدود پنج هزار هکتار راهکاری های رفع مشکلات را واگذاری اراضی و تعیین تکلیف معارضان آن عنوان کرد.

همتی عنوان کرد: هر چند از گذشته تاکنون اقداماتی ستودنی برای توسعه و پیشرفت بنادر هرمزگان به خصوص بندر شهید رجایی صورت گرفته، اما برای افزایش رضایتمندی مردم نیاز است رصد و نظارت دائمی بر فعالیت گمرک و بندر صورت گیرد و با دقت و حساسیت نسبت به رفع مشکلات مشتریان و تأمین امکانات رفاهی برای آن‌ها اقدام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی راهکارهای عملیاتی برای افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر در کارگروه ریلی- بندری

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از تشکیل کارگروه ریلی- بندری به منظور یافتن راهکارهای‌عملیاتی برای افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر، خبر داد و گفت: بر اساس تاکیدات وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سهم ریل در بندر از کالای ورودی و خروجی به بندر، کارگروه مشترک بنادر و راه آهن تشکیل شد. تا از این طریق ترافیک کالا در بندر کاهش یابد و در عین حال حمل کالا با ریل که کم‌هزینه‌تر و کم‌حادثه‌تر است جابه جا شود. بدین معنا بتوانیم سهم بیشتری از عملیات حمل و نقل کالا را بر روی ریل ببریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۶.۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور

بر اساس آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی، مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر تجاری کشور در سال ۹۵، حدود ۸۳ میلیون تن بوده که هم اکنون به بیش از ۸۶ میلیون تن رسیده است. از ابتدای سال ۹۶ تاکنون میزان تخلیله و بارگیری کالاهای فله ای مایع در بنادر کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخصیص ۷۰ میلیون دلار برای اجرای مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخصیص ۷۰ میلیون دلار ار محل منابع داخلی سازمان برای توسعه بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی از جمله مصوبات سفر سال ۹۲ رئیس جمهوری به استان هرمزگان است. بخش نخستن این مرحله شامل ۴۴۲ متر ساخت اسکله به عمق ۱۶ متر و لایروبی یک میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب لایروبی غرب حوضچه سوم این بندر است که عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال ۹۳ آغاز شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پهلوگیری یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل قیر در بندر خلیج‌فارس

اله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پهلوگیری یکی از بزرگترین کشتی های حمل قیر در بندر خلیج فارس خبر داد و گفت: با توجه به سیاست اتخاذ شده از سوی مجموعه مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مبنی بر افزایش صادرات قیر از بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور و در راستای افزایش توان صادراتی این بندر به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما در بندر خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: بر همین اساس پس از ورود اولین نفت‌کش اقیانوس‌پیما ویژه حمل قیر صادراتی به نام Maroni در هفته گذشته، دومین شناور بزرگ اقیانوس‌پیما به نام بیتو اکسپرس (Bitu Express) در اسکله‌های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج‌فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پهلو گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)