شناسهٔ خبر: 45371 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

نیاز به اعزام روزانه ۴هزار اتوبوس به سه مرز برای بازگشت زائران اربعین/ بهسازی مسیرهای زائران اربعین با ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار/ چالش توزیع زمان سفر با بازگشت روزانه حدود ۲۵۰ هزار زائر اربعین از عراق

گزارش آخر هفته حمایت مالی دولت؛ تضمین ارتقاء کیفیت روسازی راه‌ها،  پیش‌بینی ۷ تا ۸ مرکز حیاتی در حوزه وزارت راه و شهرسازی، ۳۵ شرکت سرشبکه در فاز اول طرح شبکه سیر همنام شکل گرفت، انتقال ۳۹ طرح عمرانی از ادارات کل به شرکت ساخت و توسعه در سال جاری سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حملونقل جاده‌ای در هفته گذشته  که بیشتر حول محور مراسم اربعین حسینی شکل گرفته به شرح زیر است: 

نیاز به اعزام روزانه ۴هزار اتوبوس به سه مرز برای زمان بازگشت زائران اربعین

كشاورزیان د با اشاره به آغاز سفرهای اربعین به نقاط مرزی در داخل كشور تصریح كرد: تنها در روز گذشته بالغ‌بر ۱۵۰ هزار نفر از طریق مرزهای زمینی به كشور عراق سفرکرده‌اند لیكن مشكل اصلی در بازگشت این افراد از زیارت عتبات در روزهای پس از اربعین است كه این حجم عظیم از هم‌وطنان در كمتر دو الی سه روز قصد بازگشت به وطن خود را دارند به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود كه در آن ایام روزانه به ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای اعزام به مرزهای سه‌گانه لازم است كه به‌صورت تقریبی ۱۲ الی ۱۳ هزار دستگاه معادل با تمامی ظرفیت ناوگان جاده‌ای را شامل می‌شود درنتیجه پیشنهاد می‌شود تا استان‌ها از تمامی ظرفیت خود برای بازگشت مسافران اربعین استفاده كنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، با تأکید بر اینكه نشست در آستانه سفرهای زائران و هم‌وطنان به عتبات عالیه و حماسه بزرگ اربعین حال همچنین شروع فصل سرما و راهداری زمستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: هم سو شدن این دو رویداد در كنار هم بیانگر اهمیت بالای مسئولیت مدیران ادارات كل استانی و تمامی همكاران است زیرا هر دو محور فعالیت سازمان را در سطوح مختلف در برمی‌گیرد.

بهسازی مسیرهای زائران اربعین با ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای چهارگانه مهران، چزابه، شلمچه و خسروی هزینه شده است.

خادمی گفت: ۸۰ میلیارد ریال تنها در هفته گذشته برای بهسازی مسیر ایلام به مهران اختصاص پیدا کرد که در سرعت بخشی به اجرای پروژه و پرداخت مطالبات پیمانکاران این طرح بسیار مثمرثمر بود.

تاکید بر توجه به زیرساخت‌های مواصلاتی در حملات نظامی

نماینده تام‌الاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی گفت: اجتناب از طراحی پل‌های بزرگ، احداث تونل و کنارگذر مناسب در جاده‌ها، رعایت فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری ۲ باند در جاده، استفاده تونل کمتر در مسیر‌های ریلی، احداث مسیر‌هایی با عرض محدود در نزدیکی مرزها، ساخت باند‌های فرود اضطراری در نقاط مناسب و توجه ویژه به دفاع سایبری در ارتقای سطح پدافند غیرعامل در کشور موثر است.

احمد مجیدی بیان کرد: در سال ۱۹۸۸ یک سرهنگ آمریکایی با ارائه طرح جدید در حوزه پدافند اعلام کرد ما به جای داشتن تلفات انسانی در جنگ باید نقاط حساس و حیاتی را تشخیص داده و به آنها توجه کنیم، به گفته این سرهنگ آمریکایی شناسایی مراکز ثقل کشور مورد تهاجم، باید در مرحله اول انجام شود که در صورت تحقق این امر در همان روز‌های ابتدایی جنگ، کشور مذکور طعم شکست را خواهد چشید.

آماده‌باش ۱۹۲ مجتمع خدمات رفاهی برای ارائه خدمات به زائران اربعین

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری، ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای اربعین ۹۶، از آماده باش ۱۹۲ مجتمع خدمات رفاهی برای ارائه خدمات به زائران خبر داد.

شهرام آدم نژاد با اشاره به اینکه اجرای طرح توزیع سوخت بر اساس پیمایش در ایران باعث توزیع دقیق تر نسبت به سوخت به سامانه حمل و نقل شده است، گفت: تا قبل از اجرای این طرح ۱۱۵ میلیون لیتر سوخت به شبکه حمل و نقل کشور اختصاص می یافت که فقط ۵۲ لیتر آن مصرف می شد.

انتقال ۳۹ طرح عمرانی از ادارات کل به شرکت ساخت و توسعه در سال جاری

سرپرست دفتر مدیریت پروژه شرکت ساخت و توسعه از انتقال ۳۹ طرح از ادارات کل و ستاد وزارتخانه به شرکت ساخت و توسعه خبر داد و گفت: مقرر شد اطلاعات هر یک از طرح‌های دریافتی از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در سامانه سامع درج شود.

 پیروز فر با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر الکترونیکی کردن صورت‌وضعیت‌ها و شفاف‌سازی در اسناد و اطلاعات گفت: به‌منظور مدیریت بهتر بر قراردادها، هم‌اکنون شاخص‌های  WBS(ساختار شكست پروژه) به‌صورت پایلوت در دست اجرا است که پس از کسب موفقیت لازم در قالب برنامه‌های مستندات الکترونیکی به سامانه‌ سامع شرکت ساخت و توسعه ملحق می‌شود.

۳۵ شرکت سرشبکه در فاز اول طرح شبکه سیر همنام شکل گرفت

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای گفت: با اجرای فاز اول طرح « شبكه سیر در بخش حمل و نقل اتوبوسرانی برون شهری » ، تعداد ۳۵ شركت حمل و نقل مسافربری به عنوان شركت های سرشبكه با مجموع ۱۴۷۶ شعبه و نمایندگی و ۱۲هزارو ۵۰۳ دستگاه اتوبوس ، شكل گرفته است.

حمیدرضا شهركی مدیر كل دفتر حمل ونقل مسافر این سازمان با اعلام این خبر گفت: در فاز دوم این طرح بزرگ كه منجر به ایجاد «شبكه سیرهای نمانام» با سه هدف اصلی : افزایش ایمنی، ارتقای سطح خدمات و امكان ارزیابی كیفیت خدمات دهی آنان خواهد شد، تا پایان سال ۱۳۹۷ ممیزی و درجه بندی شبكه سیرها از یك ستاره تا پنج ستاره محقق می شود.

چالش توزیع زمان سفر با بازگشت روزانه حدود ۲۵۰ هزار زائر اربعین از عراق

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در زمان رفت زائران به لحاظ توزیع زمان سفر مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: مشکل در زمان برگشت روزانه حدود ۲۵۰ هزار زائر از کشور عراق پس از مراسم اربعین به منظور ورود به کشور و شهرهای خود است.

وی با تأکید بر این‌که زائران انتظار دارند در زمان برگشت امکانات برای آن‌ها فراهم باشد، تصریح کرد: هرچند که این حجم سفر با توجه به ظرفیت‌ها و امكانات موجود در یک‌روز برای شرکت‌ها و گیت‌ها پیش‌بینی نشده است اما تلاش می‌شود زائران کربلای حسینی حداکثر رضایت را از خدمات ارائه شده داشته باشند.

 پیش‌بینی ۷ تا ۸ مرکز حیاتی در حوزه وزارت راه و شهرسازی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای کشور ۷ تا ۸ مرکز حیاتی پیش بینی شده است، گفت: باید تمهیدات پدافندی را برای مراکز حیاتی و حساس در بخش حمل و نقل، مسکن و شهرسازی را مطالعه و اجرا کرد.

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در همایش پدافند غیرعامل و مصون سازی زیرساخت‌های حمل و نقل، راه و شهرسازی که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: ما جزء معدود کشور‌هایی هستیم که علیرغم تهدیدهای بسیاری که در اطراف خود داریم، با آرامش زندگی می‌کنیم اما متاسفانه نه تنها در وزارت راه و شهرسازی بلکه در دیگر وزارتخانه ها و سازمان‌ها نسبت به موضوعات پدافندی بی‌تفاوتی وجود دارد و این موضوعات را کم اهمیت می‌دانند که شاید کمتر کشوری در این شرایط باشد.

حمایت مالی دولت؛ تضمین ارتقاء کیفیت روسازی راه‌ها

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: ارتقاءکیفیت روسازی با مدیریت مناسب منابع مالی صورت می‌گیرد که در این میان حمایت مالی دولت از پیمانکاران این حوزه به عنوان تضمینی برای ارتقا کیفیت روسازی محسوب می شود.

میرشفیع خاطرنشان کرد: در گذشته روکش آسفالت در آزادراه‌ها هر ۱۲ سال یکبار انجام می‌شد اما در قرارداد‌های جدید بهسازی مسیر هر سه سال یکبار انجام می‌شود و بدین ترتیب آزادراه‌ها از استانداردهای بالایی برخوردار می‌شوند.