شناسهٔ خبر: 45677 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی/ کسب درآمد پایدار ۲ میلیارد دلاری با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب/ راه آهن قزوین - رشت در آستانه بهره برداری است

قطار معرفی مدیران کریدورهای ترکیه- ایران- قطر و جاده ابریشم، اختصاص ۲۲۱ هزار صندلی قطار برای جابه‌جایی زائران اربعین، پرداخت بخش عمده‌ای مطالبات ادرات کل راه‌آهن‌های مناطق سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته که بیشتر پیرامون کریودر شمال-جنوب بود به شرح زیر است:

تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی

وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

آخوندی در تشریح رویكردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان كرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیك و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است كه ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته  و همچنین به كشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. كشور ما همچنین فاصله نزدیكی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین كشور چین به عنوان مركز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیك است كه همگی این موارد در كنار هم موقعیت استراتژیك كم‌نظیری را به ایران داده است.

معرفی مدیران کریدورهای ترکیه- ایران- قطر و جاده ابریشم

تقی زاده با اشاره به انتخاب مدیر برای هر یک از کریدورهای عبوری از ایران تصریح کرد:  برای هر یک از کریدورها باید یک مدیر کریدور انتخاب شود که اولین مدیرکل برای کریدور شمال-جنوب انتخاب شد و به زودی مدیرکل های کریدورهای ترکیه-ایران-قطر و جاده ابریشم نیز انتخاب خواهند شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به پتانسیل های موجود در شورای عالی هماهنگی ترابری اشاره کرد و گفت: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل و لجستیم باید در نظر داشته باشند که ظرفیت مطرح شدن مشکلات در شورای عالی هماهنگی ترابری وجود دارد.

کسب درآمد پایدار ۲ میلیارد دلاری با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره با نزدیک شدن زمان تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت و بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا دو میلیارد دلار به‌صورت پایدار برای کشور درآمد کسب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: موقعیت جغرافیای ایران به‌گونه‌ای است که ایران می‌تواند از عبور بارهای ترانزیت استفاده وسیعی ببرد. به همین منظور طی سال‌های اخیر همکاران ما در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از این کریدورها نهایت استفاده را ببرد.

اختصاص ۲۲۱ هزار صندلی قطار برای جابه‌جایی زائران اربعین

میرحسن موسوی با حضور در مرز شلمچه و بازدید از روند تردد زوار اربعین حسینی با قطار خرمشهر به شلمچه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیش از ۷۰ قطار در مسیر جنوب و ۴۵ قطار فوق العاده برای ایام اربعین از مسیر شهرهای مختلف به سمت ایستگاه راه آهن شلمچه و بالعکس پیش بینی شده است.

 معاون مسافری راه‌آهن گفت: مطابق برنامه‌ریزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تعداد ۲۲۱ هزار صندلی برای جابجایی زوار اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

پرداخت بخش عمده‌ای مطالبات ادرات کل راه‌آهن‌های مناطق

عشوری افزود: راه آهن دارای بدهی‌های سنگین به راه آهن‌های منطقه و مشکلات بیمه ای بود که برای اعتمادسازی برغم اینکه هنوز تحریم‌ها پابرجا بود بخش قابل توجهی از بدهی ها خود را با کمک دولت به راه آهن های منطقه پرداختیم و با همکاری شرکت بیمه ایران، بیمه ترانزیت را برای کالاهای ترانزیت ریلی راه اندازی کردیم و متعهد شدیم همه کالاهای ترانزیتی که حمل می شود، بیمه شود که به رفع مشکلات صاحبان کالا وافزایش قابل توجه ترانزیت ریلی از سال ۹۳ کمک کرد.

عضو هیئت مدیره راه‌آهن  اظهار کرد : در شش ماه اول امسال ترانزیت با ۵۸ درصد رشد روبرو بود که عمده این کالاها از آسیای میانه به سوی خلیج فارس و از ترکیه از طریق ایران به آسیای میانه و از آسیای میانه به ترکیه و همچنین از آسیای میانه به پاکستان ترانزیت شد.

امضاء تفاهمنامه همکاری بین چهار کشور ایران، روسیه، آذربایجان و بلاروس

چهار کشور ایران، روسیه، بلاروس و جمهوری آذربایجان در پایان نشست دو روزه مسئولان راه آهن ها در باکو، تفاهمنامه برای توسعه ظرفیت های دالان شمال – جنوب و افزایش قابلیت رقابت آن تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه که روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، طرف ها توافق کردند تا ۲۵ دسامبر سال جاری در خصوص نرخ حمل و نقل برای سال ۲۰۱۸ میلادی از جمله شرایط حمل و نقل محموله ها در کانتینر های ۲۰ و ۴۰ فوت با وزن ۳۰ناخالص تن تبادل نظر کنند.

راه آهن قزوین - رشت در آستانه بهره برداری است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: احداث خط آهن قزوین - رشت ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آستانه بهره برداری از آن قرار داریم.

نوبخت اظهار کرد: کار احداث هشت کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که مقرر شد تا پیمانکار به گونه‌ای آن را اجرا کند که به اقتصاد مردم شهرستان رودبار که این منطقه به کار عرضه و فروش زیتون می پردازند، آسیب وارد نشود.