شناسهٔ خبر: 45473 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك مطرح کرد:

تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی/ حرکت به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری در کنار تکمیل زیرساخت‌های فیزیكی/ هوشمندسازی حوزه‌های حمل ونقلی در دستور کار قرار دارد

سخنرانی وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با حضور در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك در ایران طی سخنرانی برگزاری این گونه همایش‌ها را نمونه یك همكاری واقعی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: قطعا برگزاری چنین همایش‌هایی جهت ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها، بررسی مشكلات و پیدا كردن راه‌حل‌های درست برای توسعه در كشور خواهد بود كه امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. ما همچنین در وزارت راه وشهرسازی در كنار فدراسیون جلساتی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزار خواهیم كرد.

آخوندی در تشریح رویكردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان كرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیك و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است كه ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته  و همچنین به كشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. كشور ما همچنین فاصله نزدیكی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین كشور چین به عنوان مركز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیك است كه همگی این موارد در كنار هم موقعیت استراتژیك كم‌نظیری را به ایران داده است.

وی با تاكید براینكه مزیت نسبی به هیچ وجه كفایت رفع مشكلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌كند گفت: بدون شك باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر كریدورهای بین‌المللی فراهم كنیم.

وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

آخوندی ادامه داد: زمانی كه به سمت مزیت‌های رقابتی حركت می‌كنیم تمام شاكله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت تاثیر قرار گرفته و باید تغییر كند. بنابراین ما در كنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیكی اعم از بندر، جاده، ریل و... باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاكمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی كاركرد در سطح جهانی كه مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم.

این مقام مسئول با اشاره به این نكته كه این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد گفت: همچنان شاهد هستیم كه آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته است كه ایجاد زیربنا به تنهایی كفایت نمی‌كند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیكی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، كنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت آپ‌ها در حوزه حمل ونقل است كه دارای اهمیت خواهد بود.

وی اهمیت به موارد مذكور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت جهت تمركز در شبكه‌سازی، امور نرم‌افزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرآیندها، توجه به زنجیره تامین و شناسایی حلقه‌های ضعیف در این زنجیره و همچنین توجه به بخش خصوصی راه‌اندازی شده و این مسیر را رهبری می‌كند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام كرد: تصور می‌كنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی كه دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امكان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نكته ما در این مسیر به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود كه ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور كار قرار دارد.

عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: اینكه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقلی باید امكان ردیابی بار و مسافر و هر كانتینری در لحظه وجود داشته باشد حرف درستی است كه ما نیز باید به آن توجه كرده و این بخش را تكمیل كنیم. هرچند در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته‌ایم ولی هنوز نمی‌توانیم ادعای رقابت با بهترن‌های دنیا را در این حوزه داشته باشیم.

وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نكته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فكر می‌كنیم در لجستیك جدید كه مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلی‌ترین كاری است كه ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.

وابستگی آینده حمل و نقلی جهان به كسب و كارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی در این راستا ادامه داد: حدود یك ماه و نیم گذشته همه مدیران خود را مكلف كردم تا هر شهروند و فعال اقتصادی كه به هر دلیلی به اطلاعات نیاز دارد در صورتی كه اطلاعات محرمانه‌ای نباشد باید در اختیار قرار دهد چراكه ماده اولیه فعالیت كسب و كارهای نوپا، اطلاعات لحظه‌ای بوده و به همین دلیل اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارتخانه باید به صورت جدید دنبال شود.

آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه وشهرسازی از شكل‌گیری كسب وكارهای نوپا در كشور بیان كرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شكل‌گیری این كسب و كارها در كشور وجود داشته باشد ولی به تصور من آینده حمل ونقلی جهان به كسب وكارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی وابستگی دارد و اگر ما می‌خواهیم كه شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم باید این موضوع را عملیاتی كنیم كه خوشبختانه گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقیاس در این حوزه اعلام کرد: زمانی که می‌خواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران عبور دهیم در نهایت نیاز به بنگاه‌هایی داریم که بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند، بنگاه‌هایی که قطعا نمی‌توانند دولتی بوده و باید توسط بخش خصوصی اداره شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت امکان شکل‌گیری سرمایه در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه باید بگوییم که شاید امکان تشکیل کسب و کارهای متحد استراتژیک بتواند در این دوره بخش زیادی از موضوع را حل کند، در این راستا امیدوارم که این همایش منجر به شکل‌گیری این اتحاد بین ایران و سایر کشورها شده و بحث اقتصاد مقیاس در رابطه با ایران را نیز ایجاد کند.

وی ادامه داد:  ممکن است در این مسیر گزارش‌های بسیاری از ایجاد زیرساخت‌های محتلف توسط دستگاه‌های گوناگون داده شود ولی نکته مهم در این زمینه خوانش فعالان اقتصادی و حمل و نقلی در این میان بوده که عمدتا نیز از اقدامات همین فعالان اقتصادی برگرفته می‌شود.

به گفته آخوندی همفکری با فعالان حمل و نقلی در ایران، شناسایی موانع و ارزیابی شرایط جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه کارکرد بخش خصوصی یکی از رویکردهای ما در زنجیره تأمین و لجستیک به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه اگر تنوانیم شاخص LPI را در کشور ارتقا دهیم سرمایه‌گذاری‌های ما در زمینه زیرساخت با نرح بهره‌وری بسیار کمی مواجه خواهد بود گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال موفقیت و ارتقای شاخص عملکردی در بخش حمل و نقل کشور بوده و به همین دلیل مدیریت کریدور را به عنوان تدبیر جدیدی در این بخش اتخاذ و به کار گرفته‌ایم تا ضمن شناسایی تنگناهای موجود در این این محورها به حل و رفع آن‌ها بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی رسیدن به یک اتفاق نظر در حوزه رقابت در کشور را امری ضروری در بخش حمل و نقل دانست و گفت: در کشور ما از بخش خصوصی بسیار صحبت می‌شود ولی به واقع باید به دنبال معنای حقیقی این واژه بگردیم، بخش خصوصی به معنای یک محیط کسب و کار ۱۰۰ درصد رقابتی است که از این طریق بهترین خدمت را با کمترین قیمت به بهره‌برداران ارائه می‌کند، ولی این در حالی است که در کشور ما قیمت‌ها به شدت دست کاری شده و همچنان صدا و سیما بحث چگونگی قیمت‌گذاری و کنترل آن‌ها را  از سوی دولت ترغیب می‌کند.

آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفت

وی در این باره افزود: خوشبختانه اخیرا بحث آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفت‌هایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مسئله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به دنبال مداخلات دولت در بازار قیمت‌گذاری هستند، امری که به شدت با اهداف شکل‌گیری و فعالیت بخش خصوصی مغایرت دارد.

آخوندی با اشاره به این مطلب که مداخله دولت در قیمت‌ها تنها بازار مکاره‌ای است که دارای ذی‌نفعان متعدد بوده گفت: همواره با ورود دولت به این بخش برخی از فعالان بخش خصوصی و مردم سود برده و برخی دیگر زیان می‌بینند به همین دلیل این اقدام به عنوان مانع اصلی در جهت توسعه و ترانزیت عمل کرده و بدون شک امکان رشد بخش خصوصی را نیز به صورت جدی می‌گیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود خروج دولت از بخش قیمت‌گذاری و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت بخش خصوصی را مهمترین خواسته این بخش دانست و گفت: بدون شک بخش خصوصی باید اینگونه فکر کرده و از رقابت کامل حمایت کند چراکه رقابت ناقص در بلند مدت به نفع بخش خصوصی نخواهد بود.

آخوندی وجود یک فضای رقابتی را لازمه اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار در کشور دانست و افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی در کنار مباحث مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی به بحث حمل و نقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تأمین، شبکه‌سازی، محیط حقیقی کسب و کار، شبکه تبادل اطلاعات، مهارت، حمایت از منافع معرف کننده و عرضه کننده، سرعت، دقت و امنیت که از بحث‌های زیرساخت‌های نرم‌افزاری به شمار می‌روند نیز توجه داشته و امید داریم تا بتوانیم به کمک فعالان بخش خصوصی آن را پیش ببریم.

آخوندی همچنین در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل بیان کرد: خوشبختانه امکان گسترده‌ای از روابط را در بندر چابهار(سواحل مکران) ایجاد کرده و امروز شاهد ورود دومین محموله باری از سمت هند به افغانستان بودیم، هرچند که به تصور من این اتفاق و بندر چابهار کافی نبوده و ما باید ضمن توجه به تداوم این زنجیره تأمین شرایط لازم برای ورود فعالان اقتصادی در زجیره لجستیک را فراهم کنیم.

امکان لجستیکی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر امکان لجستیکی خوبی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی (ره) ایجاد شده که امکان هرگونه فعالیت در این حوزه را فراهم می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: در بندرعباس نیز ۲۴۰۰ هکتار اولیه تجهیز و به دنبال فراهم کردن تجهیزات ۲۴۰۰ هکتار دوم هستیم که وضعیت مشابه آن در بندر شمال نیز در حال انجام و پیگیری است.

عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ۱۴ هزار هکتار در فرودگاه امام خمینی (ره) در نزدیکی تهران را فرصت مناسبی برای کسب و کار سبز و مطابق با محیط زیست مبتنی بر نرم‌افزار را حوزه لجستیکی دانست و افزود: در حال حاضر وجود ۱۵۰۰هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه شرایط بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که ما نیز از ورود این فعالان استقبال می‌کنیم.

وی با تأکید براین نکته که بندر شهید رجایی و بنادر دریای خزر و همچنین مناطق لجستیکی واقع در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای فرصت خوبی برای ورود بخش خصوصی به وجود آورده است گفت: به اعتقاد من موقعیت جغرافیایی ایران اگر با قدرت رقابتی خود تلفیق شود یکی از بخش‌های پیشتاز توسعه اقتصادی را پدید خواهد آورد، به همین دلیل من از شما درخواست می‌کنم تا در این حوزه گام‌های جدی و بزرگ برداشته و بدانید که دولت به طور تمام قد از توسعه صنعت و لجستیک حمایت کرده و به اقتصاد رقابتی اعتقاد دارد و همچنین به هیچ وجه به دنبال قیمت‌گذاری در بازارها نیست.

نظر شما