شناسهٔ خبر: 46222 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار استان‌ها در هفته‌ای که گذشت:

حضور سرزده رهبر معظم انقلاب بین زلزله‌زدگان کرمانشاه/ دومین سفر وزیر راه وشهرسازی به کرمانشاه و بررسی روند آواربرداری و اسكان موقت زلزله‌زدگان

بازدید حضور سرزده رهبر معظم انقلاب بین زلزله‌زدگان کرمانشاه و سرپل ذهاب، انجام دومین سفر وزیر راه وشهرسازی به کرمانشاه و بررسی روند آواربرداری و اسكان موقت زلزله‌زدگان، آماده باش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور و جاده‌سازی ادراه کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در افغانستان از مهمترین اخبار هفته گذشته در استان‎‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

فارس

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی فارس گفت: یک میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع از اراضی دولتی در ۸ ماه نخست سال ۹۶ توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس رفع تصرف شد.

کردستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: آواربرداری و بازسازی ۳ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه در شهرستان ثلاث باباجانی توسط بنیاد این استان انجام می‌شود.

خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از واگذاری ۱۴ میلیون ۴۶۹ هزار و ۹۷۴ مترمربع اراضی ملی طی سال ۹۱ تاکنون به شهرداری مشهد مقدس برای ایجاد کمربند سبز جنوب خبر داد که ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع زمین به شهرداری از این واگذاری طی سال ۹۶ بوده است.

ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: احداث واریانت زنگوان در محور ایلام به سیروان با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال انجام است.

زنجان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: مراحل احداث دومین سامانه توزین حین حرکت استان زنجان در باند شمالی محور زنجان – خرمدره آغاز شده است.

مازندران

استاندار مازندران ضمن تشریح برنامه‌هایی که در تعامل با وزارت راه‌و‌شهرسازی در دستور کار دارد، از بررسی راه‌اندازی راه‌آهن منطقه خزر به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: فعال‌کردن خط کشتیرانی بین‌المللی به کشورهای همسایه همچون روسیه، آذربایجان و قزاقزستان از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت: موضوع احداث بزرگراه در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار از سوی راه و شهرسازی استان تهران منتفی است ولی در حال حاضر به دنبال بررسی مسیر اتصال چرمشهر به پردیس هستیم.

لارستان

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی لارستان از رفع تصرف ۲۸۰۶ مترمربع اراضی ملی در شهرستان‌های لامرد و مهر خبر داد.

کرمان جنوبی

رئیس اداره حقوقی اداره‌کل راه و شهر سازی جنوب استان کرمان گفت : ۲ هزار پنجاه متر مربع از اراضی ملی جنوب استان کرمان در شهرستان جیرفت، عنبرآباد و رودبار جنوب که مورد ساخت و ساز قرار گرفته بود از دست متصرفان خارج شد.

مدیرکل راه شهرسازی کرمان جنوبی گفت: جنوب کرمان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر تنها دارای دو بیمارستان بود که با شروع به کار وزارت راه وشهرسازی در این منطقهْ احداث ۳ بیمارستان دیگر با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان افتتاح و تعداد بیمارستان‌های فعال هم اکنون به ۵ بیمارستان افزایش یافته است.

کرمانشاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان در جمع مسئولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، وظایف مسئولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، بسیار سنگین خواندند و تاکید کردند: مهمترین اولویت کنونی، مسئله تامین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان این که یک ماه پیش نسبت به روند ساخت و سازها به نظام مهندسی ساختمان استان تذکر داده بودیم، گفت: راه و شهرسازی نظارت مستقیم بر ساخت و ساز ندارد و بازرسان راه و شهرسازی مشکلات ساخت و ساز ساختمان‌ها را در قالب نامه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان تذکر داده و مواردی که خارج از ضوابط بوده را به نظام مهندسی اعلام کرده بود.

صبح امروز وزیر راه وشهرسازی در راس هیاتی به منظور بررسی روند آواربرداری و اسكان موقت زلزله‌زدگان و آغاز عملیات اجرایی اسكان دائم مردم در برخی مناطق زلزله‌زده وارد استان كرمانشاه شد.

سیستان و بلوچستان

صبح امروز مدیرکل راه و شهرسازی استان به همراه دیگر مسئولین استانی و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  از پروژه‌های راه و شهرسازی حاشیه شهر زاهدان بازدید کرد.

خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی از تعمیر و بهسازی بیش از ۶۹ دستگاه ابنیه فنی راه‌های استان در ۷ ماهه سال ۹۶ خبر داد.

عملیات زیرسازی محور قلعه "کاه"- "فراه" افغانستان توسط اداره کل راه وشهر سازی خراسان جنوبي در عمق ۱۲۰ کیلومتری خاک افغانستان آغاز شد.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد: با توجه به جایگاه بسیار ویژه قزوین در کریدورهای شمالی و جنوبی، ظرفیت‌های قابل‌توجه استان، دوخطه کردن راه‌آهن تهران - قزوین - زنجان، احداث راه‌آهن قزوین – رشت، قدمت وجود ایستگاه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی در قزوین و همچنین اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل در قزوین به عنوان اولین شهر کشور، دستور استقرار و راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن در قزوین را صادر نماید.

گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان از آمادگی کامل اکیپ‌های راهداری و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان برای خدمات‌دهی به هموطنان زلزله‌زده خبر داد و گفت: این اکیپ‌ها و ناوگان برای جابجایی آوار و بازگشایی مسیرهای مسدود شده و کمک‌رسانی به مردم آسیب‌ دیده آماده هستند و بلافاصله پس از اعلام نیاز به این مناطق اعزام خواهند شد.

اصفهان

در ساخت تقاطع غیر همسطح چرمهین – زمان‌آباد تاکنون ۵ میلیارد ریال هزینه شده که احداث زیرگذر و راه‌های دسترسی آن ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

در چهارمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان اصفهان گزارش تحلیلی از میزان تصادفات استان، طرح آشکارسازی، حمل بار بدون بارنامه، جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای و همایش مجروحان و معلولان سوانح رانندگی در هفته یادمان قربانیان سوانح رانندگی و ایمن‌سازی کمربند جنوب غربی اصفهان بررسی شد.

آذربایجان شرقی

در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز، از دو طرح نوآوری و فن‌آوری مربوط به زون مصالح ساختمانی و راهسازی رونمایی شد.

همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تعریض محور همدان- علیصدر به ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون مطالعات چهاربانده شدن این محور در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: ۴۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین این اداره کل به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شدند.