شناسهٔ خبر: 47937 - سرویس هوایی

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش هواپیماهای برجامی هما به عدد ۱۱/ انتصاب مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)/ تشریح روش‌های تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای برجامی

هواپیمای ای.تی.آر افزایش هواپیماهای برجامی هما به عدد ۱۱ با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ای تی آر به کشور، انتصاب مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سوی وزیر راه و شهرسازی، اعلام جزئیات برنامه‌ریزی‌ برای پرواز‌های نوروز ۹۷ از فرودگاه امام‌خمینی(ره) و تشریح روش‌های تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای برجامی از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به ناوگان هما افزوده شد

شنبه ۹ دی ماه  هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ ساعت ۹:۳۰ صبح با حضور اصغر فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هما و سایر مسئولین در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

پس از امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در روز بیست وچهارم فروردین ماه سال جاری بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ATR، هواپیماهای خریداری شده طبق برنامه مورد توافق به مرور تحویل این شرکت  می‌شود.

از زمان امضای قرارداد ،تاکنون ۶ فروند از این نوع هواپیماها تحویل "هما" شده است که با عملیاتی شدن آنها بسیاری از فرودگاه‌های کم برخوردار در خدمات‌دهی فعال‌‌تر شده‌اند و مسیرهای بین استانی متعددی در چندماه اخیر افتتاح شده‌اند.

انجام پرواز به کشورهای آسیای میانه از فرودگاه ساری

 فرزانه شرفبافی در نشست بررسی به روز شدن پرواز ساری - تهران با هواپیمای «ای تی آر» در فرودگاه دشت ناز ساری افزود: تاکنون در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور ۸ فروند هواپیما ای تی آر وارد شده و بزودی ۲ فروند دیگر نیز وارد کشورمان می شود.

وی تعداد قراردادهای خرید این نوع هواپیما را ۲۰ فروند اعلام کرد و اظهارداشت: با نوسازی ناوگان هوایی کشور سازمان هواپیمایی می‌تواند به درستی برنامه‌های خود را در این حوزه برای خدمات‌دهی بهتر به مردم عملیاتی کند.

رشد ۶۰ درصدی تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد طی سه سال گذشته

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه علی‌رغم وجود مشکلات فراوان رشد ۲۰ درصدی مسافر در هر سه سال گذشته در این فرودگاه دیده شد، گفت: ما توانستیم با وجود مدیریت صحیح مدیرکل فرودگاه مهرآباد، تردد مسافر در این منطقه را از ۱۳ میلیون به مرز ۱۸ میلیون برسانیم که بدون شک چیزی جز ارتقای سرویس‌های خدمات‌رسانی دلیل آن نخواهد بود. 

افتتاح ترمینال سلام در خرداد سال ۹۷

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این است که در شرکت شهر فرودگاهی امام ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود، گفت: ترمینال سلام خردادماه سال آینده پس از سفرهای حج افتتاح می‌شود.

برجام برای صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور خوش‌یمن بود

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی  کشوری در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: شرایط ویژه‌ای برای حمل و نقل هوایی ایجاد شده است و برجام تا حدودی برای حمل‌ونقل هوایی خوش‌یمن بود و فضایی شد تا هواپیمای نو وارد کشور شود.

علی عابدزاده بابیان اینکه در این حوزه اتفاقات مناسبی رخ داده است، گفت:‌تا چندی پیش شرکت‌های هواپیمایی مشکلات زیادی داشتند و بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نقل محافل رسانه‌ای بود و شرکت‌ها برای پرداخت هزینه‌های جاری خود هم مشکلاتی داشتند، اما امروز مشکل آنها کمتر شده است و بدهی در حال پرداخت است.

 شركت فرودگاه‌ها ۲۱۶ دستگاه کمک ناوبری دارد

مدیرعمل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در کشور ۲۵۰ دستگاه کمک ناوبری وجود دارد که ۲۱۶ دستگاه برای شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و باقی برای مجموعه‎های دیگراست که همگی آنها حداقل دو بار، آن هم در زمانی بسیار کوتاه و با حداقل استهلاک هواپیما و صرفه‎جویی زیاد در مصرف سوخت چک شده‎اند.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد منصوب شد

مير‌سعيد صفی‌نيا با ابلاغ رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، مديركل فرودگاه بين المللی مهرآباد شد.

انتصاب مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی شهرام آدم‌نژاد را به سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد.

كاهش یك ساله عمر ناوگان هوایی كشور با ورود ATR جدید

 فرزانه شرفبافی مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به كشور اعلام كرد: امروز ۹ دی روز حماسه است. امروز ۹ دی سال ۱۳۹۶ و روز حماسه‌ای از جنس دیگر برای تامین ناوگان جدید در صنعت حمل ونقل هوایی كشور است. این حماسه بر مبنای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، تصمیم سازنده دولت تدبیر و امید و حمایت‌های دلگرم‌كننده وزارت راه و شهرسازی استوار بوده و نتیجه‌اش تحویل ۱۱ فروند هواپیمای نو به هما است.

جزئیات مذاكراه با ایرباس و بوئینگ برای فاینانس هواپیماها

اصغر فخریه كاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در نشست خبری برگزار شده همزمان با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به كشور در خصوص منابع تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی گفت: تامین مالی این قراردادها از سه منبع انجام می‌شود كه وام اخذ شده از صندوق توسعه ملی، خود فروشندگان متعهد و شركت‌های لیزینگ از جمله آن به مشار می‌روند.

كاشان در ادامه تامین مالی ۱۲ فروند هواپیمای ATR باقی‌مانده از ۲۰ هواپیمای موجود در قرارداد را بر عهده فروشنده اعلام كرد و گفت: با این وجود هم‌اكنون در حال مذاكره با سایر شركت‌های لیزینگ هستیم تا بتوانیم هزینه بخشی از این ۱۲ هواپیما را از این طریق تامین مالی كنیم.

 اعلام ضرب‌الاجل به ایرلاین‌های بدهکار به فرودگاه امام(ره)

کورش فتاحی سرپرست سابق شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم جهت پرواز‌های نوروزی خطوط هوایی داخلی و خارجی از هم اینک آغاز شده است، اظهار کرد: شرط اول و آخر جهت اعطای مجوز پروازی به شرکت‌های داخلی و خارجی منوط به پرداخت کامل بدهی‌های خود به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

وی گفت: به تمامی شرکت‌های هواپیمایی مستقر مهلت داده شد تا تاریخ ۱۴ دی ماه سال جاری جهت پرداخت بدهی‌ها خود اقدام نمایند.

فتاحی بیان کرد: درصورت عدم اقدام موثر توسط شرکت هواپیمایی بدهکار، فرصت‌های پروازی آن‌ها دراختیار شرکت‌های هواپیمایی خوش حساب قرار خواهد گرفت./