شناسهٔ خبر: 47706 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری مطرح شد:

تشریح روش‌های تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای برجامی/ تلاش هما برای بازسازی ساختارهای مالی/ جزئیات مذاكراه با ایرباس و بوئینگ برای فاینانس هواپیماها

نشست قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده را هر ۳ ماه یكبار اعلام كرد و گفت: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذ شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد چراكه تمامی اقساط به اتكای درآمد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه كاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در نشست خبری برگزار شده همزمان با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به كشور در خصوص منابع تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی گفت: تامین مالی این قراردادها از سه منبع انجام می‌شود كه وام اخذ شده از صندوق توسعه ملی، خود فروشندگان متعهد و شركت‌های لیزینگ از جمله آن به مشار می‌روند.

كاشان در ادامه تامین مالی ۱۲ فروند هواپیمای ATR باقی‌مانده از ۲۰ هواپیمای موجود در قرارداد را بر عهده فروشنده اعلام كرد و گفت: با این وجود هم‌اكنون در حال مذاكره با سایر شركت‌های لیزینگ هستیم تا بتوانیم هزینه بخشی از این ۱۲ هواپیما را از این طریق تامین مالی كنیم.

این مقام مسئول مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده را هر ۳ ماه یكبار اعلام كرد و افزود: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذ شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد. چراكه تمامی اقساط به اتكای درآمد هواپیمای جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به تلاش ایران‌ایر جهت بازسازی ساختارهای مالی خود بیان كرد: این شركت هواپیمایی به دنبال افزایش درآمدها، كاهش هزینه‌ها و تعیین و تكلیف صندوق بازنشستگی خود بوده به همین دلیل نیاز به تزریق منابع در چارچوب قوانین موجود از سایر بخش‌های وزارت راه وشهرسازی در كوتاه مدت دارد.

به گفته وی هما از طریق فروش خدمات و یا پیش‌فروش آن‌ها به سایر دستگاه‌ها در چارچوب قوانین درآمد مورد نیاز خود را در این مدت زمان كسر می‌كند ولی یقین دارد باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت افزایش درآمد خود در سال‌های آتی تاثیرات ناشی از این خدمات پیش‌فروش را جبران خواهد كرد.

فخریه كاشان ادامه داد: مناقصه وعده داده شده در خصوص فاینانس هواپیماهای برجامی هم‌اكنون برگزار  و تعداد شركت‌های باقی‌مانده ۵ مورد اعلام شده بود ولی متاسفانه با بروز تهدیدات جدید در فضای بین‌المللی این رقم به دو شركت كاهش پیدا كرد كه علی‌رغم مشكلات به وجود آمده مذاكرات همچنان در جریان بوده و مراحل اولیه قرارداد انجام شده است كه امید داریم تا پایان سال جاری قراردادهای نهایی با این دو شركت به نتیجه برسد.

وی در ادامه سخنان خود از تحویل ۳ فروند هواپیمای ایرباس در سال ۲۰۱۸ به كشور خبر داد و گفت: فاینانس این ۳ فروند هواپیما تقریبا نهایی شده و تنها تنظیم متن نهایی قرارداد باقی مانده است.

همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل اظهارداشت: شركت هواپیمایی بوئینگ نیز طبق مذاكرات انجام شده متعهد است تا ۸ هواپیمای خریداری شده را خود تامین مالی كند. در این راستا اطمینان داریم كه قرارداد این ۸ هواپیما به نتیجه خواهد رسید.

فخریه كاشان در خصوص شرایط به وجود آمده ناشی از عدم پرداخت به موقع اقساط گفت: قطعا در صورت عدم پرداخت اقساط مالكیت هواپیما به بانك وام‌دهنده واگذار خواهد شد اما باتوجه به برنامه‌ریزی هما جهت بازسازی ساختار مالی تلاش است تا تمامی اقساط به موقع پرداخت شده و مشكلی در این زمینه به وجود نیاید.

وی در این راستا مجوز ارائه شده به هما برای اخذ وام از صندوق توسعه ملی را مربوط به دولت گذشته دانست و گفت: برای پرداخت اقساط در این حوزه نیز یك سال تنفس به شركت هواپیمایی هما داده شده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود دو شركت باقی‌مانده برای انجام فاینانس را از یك كشور اروپایی و دیگری را از کشورچین اعلام كرد و گفت: براساس مذاكرات انجام شده تاكنون دلیلی برای ایجاد مشكل در مسیر تامین مالی قراردادها طی زمان پیش‌رو وجود ندارد ولی باتوجه به واقعیت امروز جهان باید آماده برخورد با هر شرایطی باشیم. به همین دلیل مجبور هستیم تا مذاكرات را در حالت پویایی ادامه دهیم كه قطعا زمان بیشتری را صرف خواهد كرد. از سویی دیگر خود فروشنده‌ها متعهد به تامین مالی تعدادی از هواپیماها هستند كه این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فخریه كاشان همچنین در خصوص واگذاری یك فروند هواپیمای ایرباس رایگان به كشور نیز افزود: براساس مذاكرات انجام شده قرار است قیمت یكی از هواپیماهای ایرباس بین ۹۹ هواپیمای دیگر تقسیم شود كه باتوجه به این توافق زمان مشخصی برای تحویل این هواپیما از ایرباس مشخص نشده است.

وی در ادامه با تاكید براینكه انجام فاینانس در خرید هواپیماها از كمپانی گران‌تر از فایناس از بازار است گفت: آنچه كمپانی‌ها به عنوان فاینانس در قرارداد اعلام می‌كنند به معنای اختصاصی بودن آن‌ها برای خود كمپانی است. به همین دلیل نه تنها از فاینانس بازار گران‌تر بوده بلكه مدت زمان بیشتری را تا ۱۰ سال می‌طلبد. در حالی كه ما به دنبال فاینانس با مدت زمان بیشتری تا ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال هستیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود قراردادهای هواپیماهای برجام تاكنون را بدون بیمه اعلام كرد و گفت: قراردادهای مذكور زمانی شامل بیمه می‌شود كه اجرای آن‌ها با ضمانت دولت باشد. از آنجایی كه برای این قراردادها تضمینی از سوی وزارت دارایی وجود ندارد و نوع فاینانس‌ آن‌ها اجاره به شرط تملیك است شامل این بیمه نمی‌شود.

سال آینده ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هما افزوده می‌شود

همچنین فرزانه شرفبافی مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری در خصوص كمك سایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی برای تامین هزینه‌های جاری این شركت بیان كرد: هما در یك ماه گذشته برای تامین حقوق بازنشستگان مجبور به دریافت ۲۰ میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی شد. هرچند كه با شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت كنیم، باید با استفاده صحیح و قیمت‌گذاری بلیت‌های پروازی به افزایش درآمد خود و انجام تعهدات‌مان كه قطعا حقوق برحق بازنشستگان هما خواهد بود ایفای نقش كنیم.

شرفبافی در ادامه از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیشتر در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: تحویل تعداد دیگری از هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را نیز در دستور كار خود داریم ولی طبق برنامه موجود تا پایان سال ۹۶ هواپیمای جدیدی را وارد كشور نخواهیم كرد. اما در سال ۹۷ شاهد ورود ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای دیگر به آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

تاکید بر تاسیس و توسعه ایرلاین‌ها

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشور نیز با حضور در این نشست خبری در خصوص بازسازی صنعت حمل ونقل هوایی كشور اظهارداشت: یكی از راهكارهای بازسازی این صنعت تاسیس و توسعه ایرلاین‌ها است. شركت‌های هواپیمایی موجود در كشور در حال حاضر دارای مدل‌های اجرایی قدیمی هستند كه ساختار آن‌ها باید تغییر یابد.

همچنین معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: شركت‌های هواپیمایی كه فعالیت زیادی در این عرصه ندارند و در سال‌های گذشته مجوز كار خود را دریافت كرده‌اند در زمان ارتقای بازار رقابتی و توسعه صنعت در كشور خود مجبور به كناره‌گیری شده و جای خود را به ایرلاین‌های قوی‌تر خواهند داد.

وی همچنین در خصوص مساله ادغام ایرلاین‌ها در كشور گفت: قطعا این مساله نسبت به ایجاد فضای رقابتی در كشور اهمیت كمتری دارد. ما اگر بخواهیم بازار را در ایران رقابتی كنیم خود شركت‌ها به دنبال ادغام خواهند رفت. چراكه شركت‌های كوچك در حوزه رقابت‌های سنگین قادر به تحمل بازار نخواهند بود.

نظر شما