شناسهٔ خبر: 48157 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به وضعت کارکنان نفتکش ایرانی/ سفر وزیر راه و شهرسازی به هند و نهایی‌کردن ۳ قرار داد ریلی و بندری

گزارش آخر هفته برخورد کشتی هنگ‌کنگی با نفت‌کش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی در آب‌های چین، دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای بررسی دلایل حادثه و دستورات لازم به منظور بکارگیری همه توان ملی و منطقه‌ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان نفتکش، سفر وزیر راه و شهرسازی به هند و نهایی‌کردن سه قرارداد ریلی و بندری از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور وزیران امور خارجه، نفت و راه و شهرسازی برگزارش شد آخرین وضعیت کارکنان نفتکشی ایرانی را که در آب‌های چین طعمه حریق شدند را بررسی و دستورات لازم را برای بکارگیری همه توان ملی و منطقه‌ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش صادر کرد.

رئیس‌جمهور در این جلسه پس از گزارش مهندس زنگنه وزیر نفت و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، از آنها خواست که ضمن ارائه گزارش نهایی و فنی از دلایل حادثه، پیگیری‌های لازم برای رسیدگی به ابعاد مختلف حادثه و بویژه سرنوشت کارکنان کشتی و خانواده‌های این عزیزان را انجام دهند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعزام کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به چین

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام خبر تصادم کشتی چینی با نفتکش حامل میعانات گازی از مبدا عسلویه به کره جنوبی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را داریم که به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنی‌ها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به زودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همکاری چین و کره جنوبی برای اطفای حریق

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به این مطلب که عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی سانچی ادامه دارد از شناسایی یک جسد پیرامون کشتی که در مراحل انتقال به بندر شانگهای قرار دارد خبر داد و گفت: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تیم همراه به محل حادثه اعزام شد تا ارزیابی‌های اولیه از وقوع حادثه انجام شود، همچنین در تهران هم کمیته بررسی حادثه تشکیل می‌شود تا به موضوعات و جوانب مختلف این حادثه رسیدگی شود و این کار تا تعیین تکلیف همه سرنشینان این نفتکش ادامه دارد (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امدادرسانی به نفت‌کش حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین سرعت گرفت

همچنین در تازه ترین اظهار نظر، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که با پیگیری ایران، عملیات امدادرسانی به نفتکش ایرانی دچار حریق شده در آب‌های چین، سرعت گرفته است، گفت: اگر انفجار دیگری در کشتی رخ ندهد احتمال دارد تا چند ساعت آینده تیم تجسس و نجات بتواند وارد کشتی شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چین در خصوص سانحه نفتکش ایرانی به تعهدات بین‌المللی عمل کند

حق‌شناس همچنین با اشاره به اقدامات اطفا و نجات چین نسبت به شناور حادثه دیده ایرانی از رایزنی‌های حداکثری این سازمان برای نجات خدمه مفقودشده خبر داد و گفت: انتظار داریم چین در خصوص سانحه نفت‌کش ایرانی به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۳ قرارداد ریلی و بندر در در راستای موافقتنامه چابهار نهایی شد

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه به هند سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات ارشد هندوستان در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند شرکت کرد. در این سفر، ۳ قرارداد ریلی و بندری در راستای موافقتنامه چابهار نهایی شد. در این سفر مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل و همچنین محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند و در همایش فوق، روان‌سازی ترانزیت از سوی تقی‌زاده و معرفی ظرفیت‌های بندر چابهار از سوی راستاد در همایش تشریح شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هند تمام مناقصه‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار و خرید ماشین‌آلات را انجام داد

وزیر راه و شهرسازی کشورمان که در هند به سر می‌برد بر لزوم تداوم همکاری بین کشورهایی که در پروژه بندر چابهار سهیم هستند جهت عملیاتی‌شدن و تجاری‌سازی آن تاکید کرد و گفت: دهلی‌نو تمام مناقصه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در چابهار و خرید ماشین‌آلات انجام داده است و پس از ساخت قطعات لازم و انتقال آنها به ایران، این بندر بطور کامل عملیاتی خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش فراکسیون بنادر مجلس برای رفع نواقص در حوزه قانونگذاری

احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت، ضمن اعلام تشکیل فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی در یک‌سال گذشته در سازمان بنادر؛ پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری دریایی را در آن سازمان داد و گفت: طرح یک فوریتی اصلاح قانون رفع موانع تولید و تقویت بخش خصوصی و ظرفیت‌های آن در بنادر کشور پیگیری می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بندر بوشهر دومین بندر کانتینری می‌شود

همچنین در هفته گذشته، راستاد از افزایش ظرفیت بندر بوشهر به ۶۰۰ هزار TEU با تکمیل جزیره نگین خبر داد و گفت: محدوده ۵۰ هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش ۱۰ هکتاری، پاسخگوی توسعه این بندر نبود در این راستا طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین در قالب سه گزینه اصلی «پایانه کانتینری»، «پایانه چند منظوره» و «اسکله کالای فله و مایع» در دستور کار قرار گرفت.

راستاد بیان کرد: با وجود آنکه مطالعات مهندسی درباره مجتمع بندری نگین و رعایت معیارها و‌ استانداردهای بین المللی پایانه‌های کانتینری آن زمان‌بر بود، اما به خوبی انجام شد و بندر بوشهر به دومین بندر کانتینری تبدیل می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای موافقتنامه چابهار فصل جدیدی در مناسبات تجاری

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: موافقتنامه چابهار می‌تواند سهم بسزایی در یکسان‌سازی فرآیندها، تسهیل امور، حذف گلوگاه‌های تجارت آزاد بین‌المللی و منافع اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور(ایران-هند-افغانستان) امضاکننده داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۶۸ درصدی صادرات کالا از بندر نوشهر طی ۹ ماهه سال جاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران از رشد ۶۸ درصدی صادرات کالا از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه قبلی خبر داد و گفت: تمام سعی و تلاش مسئولان و کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران بر این است که با فراهم نمودن بستر مناسب برای فعالیت تجار و صاحبان کالا و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری انواع کالا این روند رو به رشد تداوم داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر شهیدرجایی

اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تداوم روند مثبت شاخص‌های عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری در این بندر طی ۹ ماه گذشته، در مجموع افزایش ۲۱ درصدی داشته است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای صادرات از بندر خرمشهر به کشور عراق

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: طی ۹ ماهه سال جاری ۶۲۶ هزار و ۲۲۸ تن کالا از بندر خرمشهر به کشور عراق صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹۰ برابری دارد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر با رشد ۹۴ درصدی به بیش از یک میلیون و ۴۵۲هزار و ۷۲۱ تن رسیده است. همچنین، از این میزان ۴۲۵ هزار تن به تخلیه و یک میلیون و ۲۷ هزار و ۷۰۱ تن به بارگیری اختصاص دارد که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۴ و۲۰۱ درصدی را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)