شناسهٔ خبر: 50641 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ؤنقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

عدم تخصیص کامل بودجه حاصل از محل درآمدهای جرایم رانندگی/ اساس‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین آماده شد/ لغو پروانه ۱۰ شرکت امداد خودروی متخلف در استان تهران

گزارش آخر هفته  کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات جاده‌ای امیدوارکننده است،‌ قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز گران نمی‌شود، افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت کالا در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته، مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها و توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌های مرزی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات جاده‌ای امیدوارکننده است

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران افزود: باید عملکرد وزیر را در همه حوزه‌های وزارتخانه مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال در چند سال اخیر میزان تلفات جاده‌ای در کشورمان کاهش یافته است از ۲۳ الی ۲۴ هزار نفر به ۱۳ الی ۱۴ هزار نفر رسیده است. البته این میزان هم زیاد است، اما نسبت به گذاشته، این وزارتخانه توانسته است کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات در حوزه جاده‌ای داشته باشد که این امر امیدوار کننده است. 

بهادری اظهار کرد: همچنین در حوزه حمل و نقل ریلی شاهد توسعه ریل در شهر‌های مختلف کشور هستیم. اما در نظر داشته باشید که وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه بسیار بزرگی است و با وجود ۲۲ معاونت و ریاست سازمان برای یک وزارتخانه با یک وزیر کار چندان آسانی نیست.

قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز گران نمی‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلیت اتوبوس در ایام پیک سفرهای نوروزی افزایش قیمت نخواهد داشت، گفت: برای انجام سفرهای نوروزی ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس آمادگی ارایه خدمات به مسافران را دارند.

حسن نیا با اشاره به بسیج تمام دستگاه های دست اندر کار برای انجام سفرهای جاده‌ای نوروزی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هماهنگی سایر دستگاه‌های دست اندرکار در تلاش است که سفرهای نوروزی با حداکثر استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و حداکثر رعایت ایمنی های تعریف شده انجام شود. 

اساس‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین آماده شد

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و‌ حمل و نقل‌ جاده‌ای از آماده شدن اساس‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین خبر داد و گفت: تأثیر اجرایی شدن این اساسنامه‌ باعث جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فاقد امكانات لازم برای حمل‌ونقل محمولات سنگین و فوق سنگین می‌شود.

داریوش امانی در پایان سخنان خود با تقدیر از اینكه رانندگان امانت‌داران خوبی در جامعه ما هستند بالغ‌بر  ۴۵۰ میلیون تن باری در كشور  جابه‌جا می‌شود خاطرنشان كرد: درواقع رانندگان باری سربازان گمنام اقتصادی كشور هستند كه باید به این قشر زحمت‌کش بیش‌ازپیش توجه كرد.

لغو پروانه ۱۰ شرکت امداد خودروی متخلف در استان تهران

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از لغو پروانه ۱۰ شرکت متخلف امداد خودرو در استان تهران خبر داد و به مردم توصیه کرد برای گرفتن امداد با ۱۴۱ تماس بگیرند.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر ۶۳ شرکت امداد خودرو از ادارات راه و ترابری سراسر کشور مجوز فعالیت دارند و این میزان در استان تهران پس از لغو پروانه ۱۰ شرکت متخلف هم اکنون به ۵ شرکت مجاز خلاصه می شود.

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت کالا در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته

طی ۱۱ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۸ میلیون و ۵۰۷ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار  تن مواد نفتی و حدود ۵ میلیون و  ۹۱۱ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه راهداری اقدامات گسترده‌ای در راستای استفاده از رو‌ش‌های روز جهان انجام داده است که علاوه بر موارد قبلی؛ مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها، استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور و شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری نیز تحت شعاع قرار می‌گیرند.

پل‌ها بعنوانی یكی از مهم‌ترین المان‌های شریانی ارتباطی در حمل و نقل برون شهری محسوب می‌شوند. با توجه به اینكه این المان‌ها با گذشت زمان و استفاده بی‌وقفه، دچار آسیب‌هایی در قسمت‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای می‌شوند، بنابراین تخصیص بهینه بودجه‌های محدود تعمیراتی برای بازسازی و نگهداری طولانی مدت آنها، نیازمند بكارگیری سامانه‌های هوشمند مدیریت تعمیر و نگهداری پل (BMS) می‌باشد. اجرای این سامانه مدیریتی – مهندسی، امكان ثبت دقیق اطلاعات ‌پل‌ها به همراه درج آخرین وضعیت سازه‌ای آنها را فراهم نموده است. این نرم‌افزار امكان درج پروژه‌های تعمیراتی به همراه تخصیص بودجه‌های مربوطه، اطلاعات بازرسی در فرآیند بازدیدهای دوره‌ای به همراه دسترسی به سامانه‌های مدیریت هوشمند و غیره فراهم گردیده است تا بتوان مدیریتی یكپارچه بر هزینه و فایده پروژهای تعمیراتی مجموعه‌ی پل‌های كشور با نگاه سیستماتیك صورت داد.

توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌های مرزی

بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های کریدورهای بین‌المللی عبوری از قلمرو کشور با در نظر گرفتن افزایش سهم ناوگان ایرانی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است و رویکرد تجاری‌سازی کری دورها و بازاریابی و استفاده از سهم مناسب از بازارهای جهانی با بهره‌گیری و تلاش جهت عضویت در کنوانسیون‌ها و موافقت‌نامه‌های معتبر بین‌المللی نظیر کنوانسیون‌های حمل‌ونقل کالاهای خطرناک و حمل‌ونقل کالاهای فسادپذیر برای توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال و سهم ناوگان ایرانی در بازارهای حمل‌ونقل بین‌المللی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است. سه سیاست اصلی در وزارت راه و شهرسازی ارتقای بهره‌وری، توسعه صادرات، قطع وابستگی به بودجه‌های نفت بوده و اقدامات صورت گرفته عمدتاً حول این سه محور اصلی بوده است.

احداث و بهره‌برداری از سالن های تجاري و مسافري پایانه‌هاي مرزي شلمچه، میلك، بيله سوار، تمرچين، پلدشت، چزابه، لطف‌آباد، ميل ۷۸ ماهيرود، رازي و همچنين بهسازي جاده مای دسترسي ذی‌ربط از جمله اقدامات انجام شده است.

اقدامات گسترده کمیسیون ایمنی راه‌ها طی ۵ سال اخیر

طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، اقدامات انجام شده از سوی مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و گروه مشاوره شهرسازی مبنی بر دو مساله اول اقدامات کمیسیون ایمنی راه‌ها و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی است.

پیگیری اجرای سامانه سپهتن، سامانه کنترل عبور و مرور، پیاده سازی استانداردهای جدید تولید خودرو، شناسایی و اولویت بندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، تحلیل عمقی تصادفات رانندگی با هدف یادگیری و پیشگیری از سوانح مشابه، سیاست نصب انواع حفاظ در میانه راهها، پیگیری مستمر وضعیت ایمنی استانها و دعوت از استانداران در نشستهای کمیسیون، پیشنهاد بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات حمل و نقل و ارائه به قوه قضاییه، اجرای برنامه های مناسبتی مثل روز یادبود قربانیان حوادث رانندگی و هفته ایمنی و ... از جمله اقدامات مهم کمیسیون ایمنی راهها می باشد.

عدم تخصیص کامل بودجه حاصل از محل درآمدهای جرایم رانندگی

 نود و سومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حضور مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل و دبیر کمیسیون همچنین مشارکت اعضا و نمایندگان آنها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در خصوص عدم تخصيص كامل بودجه حاصل از محل درآمدهای جرايم تخلفات رانندگی، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه كشور، گزارش جامعی را در نشست آينده كميسيون ارائه نمايد.