شناسهٔ خبر: 52013 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای رفع فرسودگی کالبدی و اجتماعی- فرهنگی شهرها/ ابلاغ نقشه پهنه‌های کسلی ۳ شهر و تهیه ۱۰ کلانشهر در سال ۹۷/ تلاش برای کاهش سود تسهیلات از ۸ به ۶ درصد

گزارش آخر هفته تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه مسکن اجتماعی سرنوشتی همچون مسکن مهر ندارد و تاکید وی بر همراهی وزیر کشور در خشکاندن زمینه تخلف و فساد در نظام ساخت و ساز، آخرین وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در زلزله سال گذشته کرمانشاه، افزایش ۵ میلیون تومانی وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی در بهار ۹۷ و اعلام این مطلب که انتقال پایتخت اداری، راه‌حل قطعی رفع مشکلات تهران نیست، از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نامه رحمانی‌فضلی وزیر کشور، ضمن اعلام این مطلب که استانداران، منصوب دولت و مجری دستورات تمامی وزرا هستند و نمی‌توانند دستور دیگر وزرای را متوقف کنند، اعلام کرد: وظیفه من و شماست که در دولت، زمینه شکل‌گیری تخلف و وقوع فساد را بخشکانیم.

در بخشی از نامه وزیر راه و شهرسازی به وزیر کشور آمده است: مطابق مصوبه‌ی دولت چنانچه جنابعالی اعتراضی دارید، به منظور رفع اختلاف در برداشت حقوقی از قانون می‌توانید موضوع را به معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری انعکاس دهید و از آن مقام درخواست اظهارنظر کنید. البته همچنان که مستحضرید، پیش از این موضوع به طور کلی و در قالب پیش‌نویس آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان به آن معاونت انعکاس داده شده است و آن معاونت در این باره اظهارنظر کرده است. مشکل این است که برخی همکاران جنابعالی تمایلی به پذیرش نظریه‌ی حقوقی معاونت حقوقی ریئس جمهور را ندارند. لذا اقدام به تهیه پیش‌نویس این گونه مکاتبات می‌کنند. بی‌گمان، اینجانب به نظریه‌ی حقوقی آن معاونت تن خواهم داد و مطابق قانون عمل خواهم کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هیچکدام از سیاست‌های مسکنی نتوانست مساله حاشیهنشینی را در ایران حل کند

هفته گذشته همچنین سی‌و‌نهمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که در همین راستا نیز وزیر راه و شهرسازی ضمن شرکت در برنامه‌ای که به همین منظور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تدارک دیده شد به ارایه نقطه نظرات خود در موضوع مسکن پرداخت.

آخوندی با تاکید بر این مطلب که تمرکز وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تاکید بر حوزه بافت های ناکارآمد بوده است، افزود: شهرهای ایران از درون دچار فرسودگی شدهاند که این مورد را در تهران و در سایر شهرها که پیرامون، رشد کرده‌اند می‌بنیم و شاهد هستیم که شهرها گسترش بادکنکی داشتند و از درون دچار فرسایش و فرسودگی شدند.

وی تصریح کرد: سیاست‌هایی که در قالب شهرهای جدید و در قبال طرح‌های آماده‌سازی زمین و مسکن مهر در طی سالیان گرفته شد و به اجرا درآمد هیچکدام نتوانست موضوع مسکن را حل‌و‌فصل کند و همه این‌ها به نوعی به توسعه حاشیه‌ها دامن زد. به بیان دیگر، هیچکدام از این سیاست‌ها نتوانست مساله حاشیه‌نشینی را در حاشیه و پیرامون شهرها و همچنین بافت‌های فرسوده شهرها حل کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مسکن اجتماعی سرنوشتی همچون مسکن مهر ندارد

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه مراسم سی و نهمین سال تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: در خصوص اینكه می‌گوییم باید زمین در اختیار این طرح قرار بگیرد و دولت یارانه بدهد باید گفت كه وظیفه اصلی دولت حمایت و پشتیبانی از دستگاه‌های اجتماعی مثل كمیته امداد، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مسكن است تا با حمایت از آن‌ها بتوانیم كمك كنیم كارشان در این خصوص به خوبی پیش برود.

وی ادامه داد: قرار نیست مسكن اجتماعی شرایطی مثل مسكن مهر داشته باشد، اگر قرار باشد ما خانه بسازیم سرنوشتی مثل مسكن مهر خواهد داشت. وظیفه دستگاه‌های اجتماعی این است كه كارشان را انجام دهند و ما حمایت كنیم. هركجا كه از ما درخواست زمین داشتند به آن‌ها زمین داده شد و اگر باز هم درخواستی داشته باشند مشكلی وجود ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تهیه نقشه‌های ۱۰ کلانشهر در دستورکار سال ۹۷ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، قرار دارد و منابع بودجه‌ای آن نیز تامین شده است، گفت: نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی تهران در بهار امسال

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اهم موضوعاتی را که در سال ۹۷ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح خواهند شد اعلام کرد و از ابلاغ ضوابط بلندمرتبه سازی تهران در۳ ماه آینده و ساماندهی طرح‌های توسعه شهری مناطق آزاد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مسئول کنترل ساختمان چه نهادی است؟

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یادداشتی تحت عنوان مسئول کنترل ساختمان چه نهادی است؟، ‌نوشت: در غیاب انجام اقدامات اصلاحی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی با تهیه پیش نویس آیین نامه کنترل ساختمان و صدورابلاغیه‌های اخیر تلاش داشته تا به ارائه خدمات مهندسی شفافیت بخشیده و اطمینان جامعه را بر رعایت حقوق ارائه دهندگان خدمات واقعی مهندسی و مردم دریافت کننده این خدمات برانگیزد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعادل‌بخشی و رفع مسائل پایتخت اداری از اولویت‌های نظام سیاسی است

حبیباله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تعادل‌بخشی و رفع مسائل و مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور به شمار می‌رود گفت: قطعا ساماندهی و توجه به حل مسائل تهران نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد اما این بدان معنا نیست که موضوع انتقال پایتخت اداری کمرنگ شده و یا از دستور کار خارج شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر تامین خدمات روبنایی شهر سهند

حبیب الله طاهرخانی در نشست مشترک با معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان اسکو، با تاکید بر ضرورت تامین خدمات روبنایی شهر سهند جهت رفاه ساکنین آن، گفت: تکمیل و اتمام آزادراه تبریز- سهند جزو اولویت های اصلی این وزارتخانه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سازمان ملی زمین و مسکن واگذاری زمین به بنیاد مسکن را ابلاغ کرده است

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از ابلاغ واگذاری زمین از سوی سازمان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در تاریخ ۹۶.۶.۲۷ به منظور تسریع در اجرای برنامه مسکن‌اجتماعی، واگذاری زمین‌های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن به سازندگان ساخت مسکن ملکی استیجاری ازطریق واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و به قیمت تمام شده را تصویب و جهت اجرا ابلاغ نموده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انطباق تمامی اراضی دولتی در طرح کاداستر برای جلوگیری از تخلف و زمین‌خواری

عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که نشاندن تمامی اراضی دولتی در طرح کاداستر سازمان ثبت برای جلوگیری از تخلف و زمین خواری در سال جاری در دستور کار سازمان قرار دارد، گفت: طرح سامانه جامع املاک یکی از کارهای بزرگی است که در سازمان با قدرت و شدت در دست انجام است، شمارش پرونده‌ها و سند تک برگی یکی دیگر از اقداماتی است که در سالجاری در دستور کار داریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۵ میلیون تومانی وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارشی از عملکرد ۳۹ ساله آن بنیاد را ارائه کرد. وی ضمن تشریح عملکرد ۳۹ ساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از خبرنگاران دعوت کرد تا بازدیدی از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه داشته باشند و همچنین از افزایش ۵ میلیون تومانی وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کار بازسازی ۱۶۰۰ روستا و ۸ شهر در حال انجام است

عزیزاله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تشریح اقدامات آن بنیاد در بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی زلزله سال گذشته کرمانشاه، گفت: که بنیاد مستضعفان در بازسازی مناطق زلزله‌زده، سیمان را رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار داده است و به همین دلیل نیز بنیاد مسکن در جریان بازسازی‌ها به هر واحد مسکونی احداثی ۸ تن سیمان رایگان و برای هر واحد تعمیری ۱۰ تن سیمان رایگان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)