شناسهٔ خبر: 52306 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

راه‌اندازی و تکمیل فرآیند اجرایی خط دریایی چابهار-کراچی/ گسترش همکاری‌های بندری دو کشور ایران و پاکستان/ استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷

گزارش آخر هفته گسترش همکاری‌های بندری و دریایی ایران و پاکستان و تکمیل فرآیند اجرایی خط دریایی چابهار-کراچی در سفر وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر به پاکستان، جزئیات استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷، افزایش ۲۸ درصدی تعداد گردشگران دریایی کشور در سالجاری از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در هفته های گذشته به همراه هیاتی از معاونان خود در حوزه حمل و نقل از جمله مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به پاکستان سفر کرد. در سفر فوق، راه‌اندازی خط دریایی چابهار به کراچی نیز در دستور کار قرار گرفت. در آن سفر، آخوندی اعلام کرد: مقرر شد در خصوص راه‌اندازی خط دریایی چابهار به کراچی، برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل فرآیند اجرایی خط دریایی چابهار-کراچی

در سفر فوق همچنین میرحاصل خان بزنجو وزیر امور دریانوردی پاکستان با تاکید بر اراده کشور پاکستان برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، گفت: خط دریایی چابهار- کراچی به زودی اجرایی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گسترش همکاری بندری ایران و پاکستان

در سفر فوق همچنین وزیر راه و شهرسازی کشورمان از تاسیسات و تجهیزات بندری کراچی بازدید و بر همکاری بندری ایران و پاکستان تاکید کرد. آخوندی گفت: با تحقق برنامه‌های و توافقات سفر هیات عالی رتبه ایرانی به پاکستان، همکاری بنادر دو کشور در زمینه ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر بیش از گذشته، گسترش می‌یابد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و ارایه سیاست‌های کلی سازمان در سال ۹۷، اعلام کرد: در تعریف تعرفه‌های جدید هزینه دریایی و بندری برای بهره‌برداران کاهش پیدا می‌کند و تلاش شده تا در تعریف جدید، سادگی و شفافیت لازم اعمال شود و از پیچیدگی در تعاریف که مورد گلایه مندی بسیاری از بهره برداران بود، ممانعت کردیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ثبت الکترونیکی گردشگری دریایی در دستورکار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در هفته گذشته در جلسه بررسی و ارزیابی اجرای طرح گردشگری نوروز ۹۷، گفت: استفاده از نسل جدید امکانات گردشگری دریایی، ثبت الکترونیکی گردشگری دریایی و خارج سازی صندلی و شناورهای فرسوده مسافربری، باید در سال جاری اجرایی شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر پیشگیری، آمادگی و مقابله با مدیریت بحران در سازمان بنادر و دریانوردی

راستاد همچنین درهفته گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل جدید و سابق بحران و پدافند غیرعامل سازمان بنادر با اشاره به اهمیت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بنادر کشور و لزوم تهیه طرح‌های اقتضایی و انجام تمرینات و واکنش مناسب به عنوان یک الزام هوشمندانه، بر انجام امور مربوط به مدیریت بحران در مراحل مختلف پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی تأکید کرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۱۲ دستاورد استراتژیک سفر هیات عالیرتبه قطری به ایران

در هفته‌های گذشته هیات عالیرتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر قطر وارد ایران شد و این هیات برای افزایش سطح همکاری‌های مختلف به تهران آمد و در دیدارهای خود ضمن دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و وزیر راه و شهرسازی کشورمان به بنادر جنوبی کشور رفت.  رشد مبادلات بین دو کشور ایران و قطر که از سال گذشته در کارنامه کاری تجار، ثبت شده باعث شد که مدیران بخش‌های مختلف به خصوص حوزه حمل و نقل قطر نسبت به تعمیق روابط گام‌های محکم‌تری بردارند. از این رو مدیران سازمان بنادر قطر بر این باور هستند که با توسعه همکاری‌های بندری نتایج بهتری را می‌توان در کارنامه تجاری طرفین به ثبت رساند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۲۸ درصدی تعداد گردشگران دریایی کشور

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته با اعلام این مطلب که استان هرمزگان رتبه اول گردشگری دریایی کشور را به خود اختصاص داده است، از افزایش ۲۸ درصدی تعداد گردشگران دریایی کشور خبر داد و گفت: در تعطیلات نوروز امسال به لحاظ تعداد گردشگر و مسافر و به طور کلی تعداد سفرهای دریایی ۳.۳ درصد رشد داشتیم. به عبارتی در خصوص سفرهای دریایی به معنای اینکه مسافر از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود حدود ۱۲ درصد کاهش و تعداد گردشگر دریایی حدود ۲۸ درصد رشد داشتیم.   (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اصلاح ساختار سازمانی با هدف سرعت بخشیدن در ارایه خدمات

منصور آرامی معاون برنامه‌ریزی وتوسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ساختار سازمانی این مجموعه با هدف سرعت‌بخشیدن به ارایه خدمات به سرمایه‌گذاران و بخش‌های مختلف تغییر و اصلاح می‌شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازنگری در قوانین بین‌المللی محیط‌زیست دریایی

در هفته گذشته، همچنین نماینده ایران درسازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: پیشنهادات ایران در اجلاس کمیته حفظ محیط‌زیست دریایی مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت و بنا شد در قوانین بین‌المللی محیط‌زیست دریایی تغییراتی صورت گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت مجلس از تصویب طرح شمول سازمان بنادر در قانون رفع موانع تولید

بهادری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اینکه سازمان‌ها در بخش‌های استخدامی، آموزشی و مسائل اداری و رفاهی کارکنان مبتنی بر اقتضائات تخصصی و حرفه‌ای خود عمل کنند، حمایت جدی و مستمر می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام علت حادثه سانچی تا نیمه اول اردیبهشت

محمدمهدی برومندی رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس از دیدار خانواده شهدای سانچی با رییس مجلس خبر داد و گفت که تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در سطح ملی علت نهایی حادثه را اعلام می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کاهش نرخ بیکار با سرمایه گذاری قطر های در بنادر ایران

مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: حمل و نقل کالا از طریق بنادر در کاهش نرخ بیکاری بندرنشینان، رشد تولید ناخالص داخلی، ارتقای تراز تجاری و به دنبال آن رشد مثبت اقتصادی کشور تاثیرگذار است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)