شناسهٔ خبر: 52254 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جزییات استرات‍ژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷/ عملیاتی شدن تعرفه‌های جدید از نیمه اردیبهشت/ اظهارنظر کلی در مورد حادثه سانچی در یک ماه آتی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و ارایه سیاست‌های کلی سازمان در سال ۹۷، گفت: در تعریف تعرفه‌های جدید هزینه دریایی و بندری برای بهره‌برداران کاهش پیدا می‌کند و تلاش شده تا در تعریف جدید سادگی و شفافیت لازم اعمال شود و از پیچیدگی در تعاریف که مورد گلایه‌مندی بسیاری از بهره‌برداران بود، ممانعت کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز ۲۹ فروردین‌ماه در نشست خبری به تشریح استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر در سال ۹۷ و همچنین ارایه سیاست‌های کلی سازمان در سال جدید پرداخت.

راستاد گفت: تعرفه و هزینه‌هایی که برای کالاها و کشتی‌ها تعریف می‌کنیم تاثیر فراوانی بر رقابت‌پذیری دارد و به همین دلیل نیز سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن است تا با اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای تلاش کند وضعیت بنادر را ارتقا دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این مطلب که سازمان بنادر در تعیین قیمت‌گذاری بنادر جایگاه کلیدی دارد، ادامه  داد: تعیین تعرفه برای شرکت‌های خدماتی دریایی حیاتی است و در این رابطه نیز سازمان بنادر و دریانوردی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را تعریف کرده است و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های تعریف شده گام برمی‌دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان برنامه‌های میان‌مدت سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش میزان رقابت‌پذیری بنادر اعلام کرد: در دوره میان‌مدت، تعریف تعرفه‌های منعطف و شناور متناسب با نیاز ذی‌نفعان به منظور تسریع در عملیات بندری، تسهیل تجارت و جذب سهم بیشتر کالا و  کانتینر در دستور کار است. همچنین، تدوین تعرفه ها با ماهیت متفاوت در برنامه ۳ ساله همراه با کتابچه هایی تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعریف تعرفه‌ها نه به صورت یکسان بلکه به صورت متغیر و متناسب با فعالیت و مقیاس فعالیت‌های بندری انجام خواهد شد. به عنوان نمونه، بنادر کانتینری با بنادر فله‌ای و سایر بنادر تعرفه ای متفاوت در برنامه ۳ ساله دارند.

راستاد همچنین گفت: در سال جاری سازمان بنادر با استناد به قانون تسریع و تخلیه و بارگیری کشتی ها مصوب خرداد ۹۵ و اصلاحیه ای که در این رابطه در بهمن ۹۶ توسط سازمان بنادر اعلام و در مجلس به تصویب رسید، و همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی و بالابردن رقابت‌پذیری، بالا بردن توان صادرکنندگان و کاهش هزینه‌های تمام شده کالاهای وارداتی تصمیم به ارتقای تعرفه های بندر کرده است.

وی تصریح کرد: در تعریف تعرفه های جدید هزینه دریایی و بندری برای بهره‌برداران کاهش پیدا می‌کند و تلاش شده تا در تعریف جدید سادگی و شفافیت لازم اعمال شود و از پیچیدگی در تعاریف که مورد گلایه‌مندی بسیاری از بهره‌برداران بود، ممانعت کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارتقای سطح عملکرد بنادر، بالابردن کیفیت تجهیزات با هدف جذب خطوط کشتیرانی بزرگ از جمله برنامه‌هایی است که داریم.

راستاد افزود: تلاش کردیم در تعریف تعرفه های به مولفه های مختلفی از جمله نرخ ارز توجه کنیم و تلاش کردیم تا تعرفه‌ها به گونه‌ای اعمال شود که توجیه‌پذیر باشند و در آنها تمامی عوامل تاثیرگذار را مدنظر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی جزییات تغییرات عمده ای که در سال ۹۷ اعمال خواهد شد را اعلام کرد و گفت: در بخش کشتی، تغییرات در جذب خطوط کشتیرانی بزرگ متمرکز است و در این راستا هزینه توقف کشتی‌ها کنار اسکله، ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت و به کشتی‌هایی که کالای صادراتی و کانتینری داشته باشند تخفیف ۳۰ درصدی ارایه می‌شود. همچنین کاهش تعرفه خدمات تامین آب مصرفی برای شناورهای ایرانی و خارجی به صورت یکسان در نیمه اردیبهشت‌ماه عملیاتی و اجرایی می‌شود.

راستاد ادامه داد: هزینه درخواست انبارهای فعال کشتی، تخلیه و بارگیری خارج از وقت اداری بین ۱۰ تا ۲۴ درصد کاهش داده شده است. قبلا بین ساعت ۱۵ تا ۱۹، ۶.۵ دلار برای هر انبار هزینه درخواست اخذ می‌شد که هم اکنو به ۵ دلار کاهش یافته است. همچنین هزینه ماندگاری کالا در انبار از ساعت ۱۹ عصر تا ۷ صبح روز بعد از ۱۱ دلار به ۱۰ دلار کاهش می‌یابد.

وی همچنین از تخفیف ۷۰ درصدی به کشتی های روروی صادراتی، ترانزیتی و یا مسافرتی به صورت مشروط در صورت تردد منظم در بندر نوشهر خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که تردد بار و مسافر به کشورهای پیرامون دریای‌خزر افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر تخفیف های اعمال شده را که از نیمه اردیبهشت‌ماه اجرایی خواهد شد تشریح کرد و گفت: حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینه‌های مترتب به سوخت شناورها در راستای حمایت از بانکرینگ انجام می‌شود که این، هزینه های شناور سوخت رسان ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

راستاد افزود: تا سقف ۸۰ درصد تخفیف در حقوق، عوارض و شناورهای لاینر در بندر چابهار داریم مشروط بر آنکه تفاهم نامه ای برای حمل کالا با بندر داشته باشند.

وی ادامه  داد: در رابطه با کالاهای غیرکانتینری عمده تغییرات برای این است تا رسوب کالا کاهش و بهره وری افزایش یابد. در این زمینه نیز تعرفه ها را به گونه ای تغییر دادیم که مشوقی برای پایین آمدن رسوب کالا در بندر باشد. همچنین، تخفیف تا ۱۰ درصد که شامل باربری و خم کاری با هدف تقویت توان رقابتی کالای خشک فله ای است در بنادر اعمال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخفیف انبارداری کالاهای فله ای و غیرفله ای با هدف کاهش هزینه  انبارداری با ایجاد تعرفه تصاعدی از دیگر اقداماتی است که انجام می شود. بدین معنا چنانچه ماندگاری در دوره زمانی خاصی در انبارهای بنادر زمان ببرد تعرفه به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با هدف افزایش ترانزیت کالای غیرکانتینری از بنادر کشور، فورواردهایی که بیش از ۷۵ هزار تن تخلیه و بارگیری داشته باشند، تعرفه همکاری و انباداری آنها تا ۷۰ درصد خواهد بود.

راستاد گفت: در بخش کانتینری به منظور افزایش عملکرد برای صادرات،   ترانزیت و ترانشیپ برخی تعرفه‌ها نظیر استافنیگ طراحی شد و  میزان عملکرد کانتینرها برای ترانشیپ داخلی از ۵ هزار مُو به ۴ هزار مُو کاهش یافت.

به گفته این مقام مسئول، به منظور حمایت از کالاهای غیرکانتنری برای کشتی هایی که بیش از ۲۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری داشته باشند، هزنیه انباداری تا سقف ۶۵ درصد، هزینه زیربنایی تا سقف ۱۰۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

راستاد گفت: برای افزایش حمل کالای فله خشک با استفاده از کانتینر روباز برای صادرات فله معدنی ۴۸ درصد تخفیف در THD، رقم ۶۲ درصد تخفیف در انبارداری و ۳۰ درصد تخفیف در هزینه عملیات محوطه‌های اختصاصی اعمال می‌کنیم

وی ادامه داد: در راستای افزایش حمل کانتینر با استفاده از ریل، ارتقای سهم ریل در انتقال کالا و توسعه حمل بار با راه‌آهن هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه به کالاهایی که با ریل از بندر خارج شود با ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود، همچنین معافیت انبارداری این کالاها از ۵ روز به ۱۰ روز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بیان تخفیف تعرفه های بندر چابهار نیز توضیح داد: در صورت امضای تفاهم نامه همکاری در بنادر چابهار، در حقوق، عوارض و... ۸۰ درصد، در عملیات راهنمایی و لایروبی ۶۰ درصد، در هزینهTHC ۹۰ درصد و در هزینه انباداری کانیتنر خالی ۷۵ درصد تخفیف اعمال خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اجاره بهای اراضی به مدت ۵ سال در مدل های مالی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در بندر چابهار اعمال نمی شود. همچنین نرخ بازگشت داخلی تا ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر چابهار مدنظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه های فوق از ۱۵ اردبیهشت ماه عملیاتی شده و به اجرا درمی آید.

راستاد همچنین در رابطه با پیگیری ایران نسبت به نفتکش سانچی نیز گفت: سومین جلسه کمیته کشورهایی که ذی نفع حادثه نفت کش سانچی هستند اول اردیبهشت ماه در شانگهای چین برگزار می شود که امیدواریم این جلسه، جلسه پایانی باشد و انتظار داریم که تا پایان اردیبهشت ماه در قالب توافق نامه استخراج و اطلاع رسانی شود.

وی همچنین درمورد میزان درآمدزایی سازمان بنادر در سال جاری گفت: درآمد سازمان بنادر در سال گذشته ۲۵۳۶ میلیاردتومان بود و پیش بینی می شود که این رقم در سال ۹۷ به ۲۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

نظر شما