شناسهٔ خبر: 52627 - سرویس هوایی

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

ورود ۲ فروند ای‌تی‌آر در روزهای آتی و چند فروند ایرباس در سال جاری/ تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه با افتتاح ترمینال ایران‌شهر/ عبور ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی پرواز از آسمان ایران

گزارش آخر هفته  ورود ۲ فروند ای‌تی‌آر در روزهای آتی و چند فروند ایرباس در سال جاری، تبدیل فرودگاه امام (ره) به هاب منطقه با افتتاح ترمینال ایران‌شهر، خرید ۴۰ فروند سوخو سوپرجت توسط شرکت‌های ایرانی، طراحی و ساخت نخستين آزمایشگر ارابه‌های فرود هواپیمای A۳۲۰ در هما، و عبور ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی پرواز از آسمان ایران در سال ۱۳۹۶ از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

ورود ۲ فروند ای‌تی‌آر در روزهای آتی و چند فروند ایرباس در سال جاری

دکتر فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»  از الحاق دو فروند ATR۷۲-۶۰۰ به ناوگان این شرکت هواپیمایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نهمین و دهمین هواپیما از سری هواپیماهای ای‌تی‌آر از خط تولید خارج شده و آماده تحویل به هما هستند. همکاران ما اکنون در فرانسه حضور دارند و هواپیماها را چک می‌کنند. این هواپیماها به زودی وارد ایران خواهند شد.

شرفبافی درباره تامین مالی هواپیماها و ورود بقیه ای‌تی‌آر ها  گفتد: برای تامین هزینه خرید هواپیماها از فاینانس داخلی استفاده شده و امیدواریم بعد از تحویل این دو فروند، باقی هواپیماهای ای‌تی‌آر را در سال جاری تحویل بگیریم.

مدیرعامل هما که پیشتر برای جذب خلبانان زن در این ایرلاین وعده داده بود، در این باره نیز گفت: اکنون متقاضیان خلبانی بسیاری از میان خانم ها داریم. برخی واجد شرایط هستند و برخی نه که از آن‌ها  هم در دور بعد مجددا امتحان گرفته خواهد شد. آزمون استخدامی کسانی که واجد شرایط هستند ششم  یا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. اکنون ۵۰ خلبان زن در نوبت استخدام ایران‌ایر قرار دارند.

خرید ۴۰ فروند سوخو سوپرجت توسط دو شرکت هواپیمایی ایرانی

در حاشیه نمایشگاه هوایی اوراسیا در آنتالیای ترکیه، دو شرکت هواپیمایی ایرانی قرارداد خرید ۴۰ فروند سوخو سوپرجت ۱۰۰ را با شرکت متحد هواپیماسازی روسیه به امضا رساندند

شرکت هواپیمایی آسمان ۲۰ فروند مدل «آر.آر.جِی۹۵ آر» را خرید که آخرین نوع طراحی شده از سری هواپیمای سوپرجت۱۰۰ است. 

همچنین در حاشیه نمایشگاه هوایی ایرشو اورآسیا ۲۰۱۸، مدیرعامل و مالک شرکت ایران ایرتور نیز تفاهمنامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ را امضا کردند.

فرودگاه امام(ره) با افتتاح ترمینال ایران‌شهر به هاب منطقه تبدیل می‌شود

شهرام آدم‌نژاد، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه از منظر موقعیت یابی ویژگی‌های خوبی در این مجموعه وجود دارد، گفت: این یک آرزوی چند ساله است که مجموعه شهر فرودگاهی به هاب، مخصوصا در حوزه مسافربری تبدیل شود.

آدم نژاد سپس به پیش‌نیازهای تبدیل شدن شهر فرودگاهی به هاب منطقه اشاره کرد و افزود: ظرفیت ترمینال یک حدودا ۵.۵ تا ۶ میلیون نفر در سال است، اما سالانه بالای ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند. برای آنکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تبدیل به هاب شود، ظرفیت حمل مسافر باید به بیش از ۵۰ میلیون مسافر در سال برسد. زیرساخت باید ایجاد شود. تا وقتی که این زیرساخت ایجاد نشود، نمی توان در مورد تبدیل شدن به هاب صحبت کرد.

وی ادامه داد: ترمینال سلام تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و یک ظرفیت سالانه  ۵ میلیون نفری به مجموعه شهر فرودگاهی اضافه خواهد شد. اما این ترمینال ایران‌شهر است کمک خواهد کرد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به هاب منطقه تبدیل شود. ترمینال ایران‌شهر ۴۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و یک ابر پروژه فرودگاهی کشور محسوب می‌شود. این ترمینال می‌تواند نقش هاب را چه در رابطه با صنعت ترانزیت و چه از منظر مسافربری بازی کند. امیدواریم کلنگ احداث این ترمینال در سال جاری به زمین بخورد.

طراحی و ساخت نخستين آزمایشگر ارابه‌های فرود هواپیمای A۳۲۰ در هما

طراحی و ساخت نخستین آزمایشگر ارابه‌های فرود (landing Gear) هواپیماهای A۳۲۰ توسط متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" با موفقیت به انجام رسید و امروز طی مراسمی با حضور فرزانه شرفبافی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل "هما" و جمعی از متخصصان صنعت، از دست اندرکاران این اقدام نوین در "هما" تقدیر به عمل آمد. 

شرفبافی در این مراسم ضمن تقدیر از مجموعه مهندسی و تعمیرات "هما" که آنان را متخصصان بی ادعای این صنعت نامید، اظهار کرد: باعث افتخار است که ما دانش فنی تولید دستگاه ارابه فرود (landing Gear) را در مملکت داریم و این دانش فنی بسیار ارزشمندتر از خود این تجهیزاتی است که ساخته‌ایم. 

عبور ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی پرواز از آسمان ایران در سال ۱۳۹۶

رجوع به آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد باوجود تمام حواشی ایجاد شده تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است و این رشد تقریبا در تمام ماه‌ها پایدار بوده است. 

بر اساس آمار، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۵، ۳۸۲ هزار و ۱۶۲ سورتی بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۶ با ۱۱ درصد رشد به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی رسیده است. همچنین می‌توان دید که تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در تمام ماه‌های سال ۹۶ به غیر از اسفند، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته‌اند. در اسفند ۱۳۹۶ تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران با کاهش ۵.۸ درصدی از ۳۱ هزار و ۹۹۳ سورتی به ۳۰ هزار و ۱۲۶ سورتی رسیده است.

گفتنی است تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۳ بارشد ۵۳ درصدی روبرو شد و این رشد در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب با ۲۷ درصد و ۱۱ درصد افزایش ادامه داشته است. به این ترتیب رشد پروازهای عبوری در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش مواجه بوده است.

اعلام گزارش نهایی سانحه پرواز تهران- یاسوج در آینده نزدیک

حسن رضايي فر، مديرکل دفتر بررسي سوانح این سازمان از سفر قريب الوقوع سه تن از نمايندگان سازنده هواپيماي ATR سانحه ديده آسمان به تهران خبر داد.

وي با بيان اينكه فرانسوي ها شنبه هشتم ارديبهشت ماه وارد تهران و جلسات تخصصي تا سه شنبه ادامه خواهد يافت گفت: نتيجه نهايي پس از اتمام بررسي ها اعلام خواهد شد.

استفاده از فاینانس داخلی برای خرید هواپیماهای نو

غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی با اشاره به روند مذاکرات برای تحویل گرفتن هواپیماهای خریداری شده برای ایران‌ایر گفت: تضمین فاینانس هواپیماها بر عهده دولت نیست تا بار مالی برای دولت ایجاد نشود. مشکلاتی در تامین فاینانس این هواپیماها ایجاد شده اما دولت راهکارهایی مانند استفاده از منابع داخلی را در نظر دارد تا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعدادی از هواپیماهی خریداری شده را تحویل بگیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که در ایران تجربه زیادی در این زمینه وجود نداشته و دولت هم قرار نیست تأمین فاینانس را تضمین کند و بناست ایران‌ایر، فاینانس‌ها را تضمین کند، کمی با مشکل روبه‌رو شده‌ایم». فاینانس یکی از مواردی بود که بارها از سوی کارشناسان نسبت به آن هشدار داده شده بود. نکته اینجاست که اعتماد و بی‌دقتی در روند مذاکراتی از این دست، مانند همان سنگی می‌ماند که وقتی در چاه افتاد، بیرون‌آوردن آن دیگر کار ساده‌ای نیست. 

تلاش برای رفع موانع پروازی در فرودگاه رامسر

سید هادی خازنی، رییس فرودگاه رامسر درباره محدودیت‌های به وجود آمده برای باند این فرودگاه گفت: درخت‌هایی که پیش از این اطراف فرودگاه وجود داشتند، رشد کرده و بزرگتر شده‌اند. از همین رو از ابتدای سال جاری نشست و برخاست در فرودگاه با مشکلاتی مواجه شده و شرکت فرودگاه‌ها طول باند را محدود کرده است.

وی ادامه داد: با محدود شدن طول باند، اکنون تنها هواپیماهای ای‌تی‌آر که طول باند مورد نیاز برای نشست و برخاست آن‌ها کم است، توانایی پرواز به فرودگاه رامسر را دارند، و البته پرواز در فرودگاه رامسر برای این هواپیماها کاملا ایمن است.

به گفته خازنی در حال حاضر  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از ناوگان ای‌تی‌آر، ۲۸ نشست و برخاست هفتگی از فرودگاه رامسر به مقاصد تهران و اصفهان را در برنامه دارد.

انجام ۷۲۰ سورتی پرواز نوروزی در فرودگاه اهواز

محمدرضا رضایی، مدیر کل فرودگاه‌های استان خورستان  درباره پروازهای نوروزی فرودگاه بین‌المللی اهواز گفت: در یک بازه زمانی ۱۴ روزه، از ۲۹ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷، ۷۲۰ سورتی نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شد و ۸۰ هزار و ۱۱۴ مسافر با این پروازها به سفر رفتند. 

به گفته او مجموعا ۸۳۶هزار و ۶۲۱ کیلوگرم بار در این مدت از طریق فرودگاه اهواز جابجا شده است و تهران و مشهد مقاصد اصلی مسافران نوروزی بوده‌اند.

رضایی با اشاره به گسترش ۲۳ درصدی فضای ترمینال فرودگاه بین‌المللی اهواز در سال ۱۳۹۶ گفت: سال گذشته فضای ترمینال فرودگاه از ۴۴۰۰ متر به ۷۵۰۰ متر افزایش یافت. این مساله در کنار گسترش پروازها باعث شد رضایت نسبی مسافران در ایام نوروز بالای ۵۰ درصد برآورد شود.

آمادگی فرودگاه شهید مدنی برای میزبانی تبریز ۲۰۱۸

مصطفی صفایی، مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری رویداد تبریز ۲۰۱۸ گفت: فرودگاه تبریز اولین جایی است که اکثر گردشگران تبریز ۲۰۱۸ از ایران می‌بینند. اولین ذهنیت گردشگران از تبریز در فرودگاه شکل می‌گیرد. اگر این ذهنیت مثبت باشد، در ادامه سفر نیز تداوم می‌یابد و در نهایت به توسعه گردشگری منجر می‌شود.

وی افزود:  تسهیل ورود گردشگران از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این رابطه انجام گرفته است. فرودگاه تبریز مذاکرات زیادی با گمرک، پلیس و وزارت امور خارجه انجام داده تا بتواند ورود گردشگران به تبریز را تسهیل کند. این مذاکرات نتایج زیادی را به همراه داشته که به عنوان مثال می‌توان به تسهیل و کاهش زمان صدور ویزای الکترونیک به گرشگران اشاره کرد. فرودگاه تبریز برای میزبانی از تبریز ۲۰۱۸ آماده است.

آثار هنری منتخب ترمینال‌گالری سلام، منعکس‌کننده مفهوم سلام هستند

محمدسعید ایزدی درباره جزئیات بازدیدی که به همراه وزیر راه و شهرسازی از ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) داشت نکاتی را ارایه و آخرین وضعیت انتخاب اثار برای تجهیز ترمینال گالری سلام را تشریح کرد و گفت: پیرو جلساتی که با هنرمندان به نام کشور در تمامی عرصه‌ها داشتیم و دستور مقام عالی وزارت برای ایجاد ترمینال گالری در ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) جمعه ۱۷ فروردین ماه بازدیدی از محل ترمینال گالری داشتیم.

ایزدی ادامه داد: ضمن بازدید و همچنین انتخاب ایده های برتر در جلسات و بازدیدهایی که انجام شد مکان دقیق آثار را هم مشخص کردیم.

سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی برای بلیت هواپیما ندارد

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: بعد از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی تعیین نمی‌کند.

وی افزود: با این وجود سازوکارهایی برای کنترل قیمت بلیت هواپیما در زمان‌های پیک پروازی پیش‌بینی شده و تا کنون نیز این سازوکارها در ایام پر سفر اجرایی شده‌اند.

جعفرزاده درباره نحوه نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر بلیت هواپیما در زمان پیک سفر گفت: سازمان با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی از هرگونه افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما جلوگیری می‌کند. 

مسافران از خدمات نوروزی فرودگاه‌ها رضایت داشتند

 حسين اسفندياری، قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به تشریح مهمترین اقدامات نوروزی فرودگاه های كشور در سال جاری پرداخت و عنوان كرد: امسال وضعیت خدمت رسانی در همه فرودگاه های كشور و بویژه فرودگاه های بزرگ و شاخص،  به مسافران نوروزی مطلوب و مناسب بود و مسافران نوروزی با مشكلی درحوزه عملكرد فرودگاه ها مواجه نشدند.

قائم مقام مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه ها با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ستاد نوروزی فرودگاه های كشور از ۱۸ بهمن ماه ۹۶ گفت: به دنبال تدوین این دستورالعمل اقدامات متنوعی برای ارتقای خدمت رسانی به مسافران نوروزی انجام شد كه شامل بخش های فنی و عملیاتی و نیز ترمینالی بود و از جمله آنها می توان به  بررسی و بازرسی تمام سیستم های فنی و سامانه های ناوبری هوایی و دستگاه های ایمنی زمینی و عوامل پروازی در فرودگاه های كشور و زیباسازی و آراستگی ترمینال ها، محوطه ها و بخش های مختلف فرودگاه ها اشاره كرد.

فرودگاه گرگان در رتبه دوم رشد پروازها

مديرکل فرودگاه‎های استان گلستان از رشد ۴۸ درصدی نشست و برخاست پرواز در فرودگاه گرگان و کسب رتبه دوم کشوری در اين حوزه خبر داد.

رامین آذری با اعلام اين خبر گفت: بر اساس یکصدمین شماره از ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور در سال ۹۶، فرودگاه گرگان با ۴۸ درصد رشد پرواز در بین فرودگاه های مراکز استان ها، مقام دوم را در اين شاخص كسب كرد.

مديركل فرودگاه های استان گلستان افزود: سال گذشته ۴۰۷۳ نشست و برخاست در فرودگاه گرگان انجام شد که این میزان نسبت به سال ۹۵ بیش از ۴۸ درصد رشد نشان می دهد. همچنين در اعزام و پذیرش مسافر با جابه جایی ۲۹۵ هزار و هشت مسافر، شاهد رشد ۳۲ درصدی بوديم و در جابه جایی بار با ارسال و پذیرش دو ميليون و  ۱۷۱ هزار کیلوگرم به رشد ۴۵ درصدی دست يافتيم.

صرفه‌جویی ۲.۵ میلیارد تومانی در نوسازی تجهیزات رادیویی فرودگاهی

مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اينکه بخشی از سيستم های راديويی فرستنده گيرنده ۲۵- ۳۰ ساله نوسازی شدند، از صرفه جويی ۲.۵ ميليارد تومانی هزينه نصب سيستم های راديويی جديد با استفاده از توان داخلی خبر داد.

محمد حبیب الهی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی این شرکت به معرفی مهمترین اقدامات اداره كل ارتباطات  ناوبری هوایی در حوزه ارتباطی پرداخت و گفت: بخش عمده ای از  فرستنده- گیرنده های فرودگاهی با عمر ۲۵ تا ۳۰ سال را كه دارای درصدی از خرابی بودند، نوسازی كردیم. ما این نوسازی را در حین عملیاتی بودن سیستم ها در زمان سرویس با مسئولیت پذیری مدیران و بدون نیاز به كمك های کارشناسی  شركت سازنده و تنها با تكیه بر توان مهندسان ایرانی انجام دادیم. هزینه خریداری سیستم های رادیویی در سه سال اخیر ۱۶ میلیارد تومان و هزینه نصب نیز ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده بود كه با خودكفایی در نصب، توانستیم به صرفه جویی قابل قبول و بالایی برسیم.

برقراری پروازهای جدید در مسیرهای استانی

در هفته‌ای که گذشت، سه مسیر پروازی جدید به مسیرهای هوایی داخلی ایران اضافه شد. در این هفته اولين پرواز شرکت هواپیمایی قشم در مسير بندرعباس_گرگان_بندرعباس سوم ارديبهشت انجام شد. 

همچنین در این هفته مديرکل فرودگاه های استان خوزستان از برقراری پرواز اهواز-کرمانشاه-اهواز توسط شرکت هواپيمايی کارون خبر داد.

پرواز اصفهان-ایلام نیز دیگر پروازی بود که مسیرهای پروازی ایران اضافه شد. این پرواز به صورت هفتگی در روز های چهارشنبه ساعت ۹:۵۰ ورود و در ساعت ۱۰:۲۵ خروج ، و جمعه ها در ساعت ۰۸:۴۰ صبح ورود و پس از آن در ساعت ۰۹:۵۰ از اصفهان به مقصد ایلام انجام می‎شود.