شناسهٔ خبر: 52900 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز بهره‌برداری از بندر جدید بین‌المللی ترکمنباشی ترکمنستان/ پیگیری اتصال بندر آستارا به راه‌آهن سراسری/ ارایه تخفیف به صادرکنندگان کالا از حاشیه خزر

گزارش آخر هفته آغاز بهره‌برداری از بندر جدید بین‌المللی ترکمنباشی ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان، افتتاح ۲۰ پست اسکله گردشگری در سالجاری، پیگیری اتصال بندر آستارا به راه‌آهن سراسری به منظور رقابت با بنادر حاشیه خزر، اعلام ارایه تخفیف به صادرکنندگان کالا از حاشیه خزر از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در راس هیاتی عالی‌رتبه به بندر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای‌خزر سفر کرد. در این دیدار آخوندی با رئیس‌جمهوری ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد. همچنین، بهره‌برداری از بندر بین‌المللی جدید ترکمنباشی در ساحل دریای‌خزر با حضور رئیس‌جمهور ترکمنستان، وزیر راه و شهرسازی ایران و مقامات عالی‌رتبه بیش از ۲۰ کشور در سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به ترکمنستان آغاز شد. بندر جدید ترکمنباشی به عنوان بزرگترین بندر زیر سطح دریا در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» ثبت‌شده که گواهی مربوطه به آن نیز در این مراسم به رئیس‌جمهوری ترکمنستان اهدا شد. همچنین، بندر ترکمنباشی مجهز به تاسیسات بارگیری زمینی، ریلی و لنگرگاه بوده و قادر به پذیرش ۱۷ فروند کشتی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتصاب مدیر پروژه به‌هنگام‌سازی و ۱۳ عضو طرح جامع حمل و نقل کشور

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در احکامی، مدیر پروژه به هنگام سازی و ۱۳ عضو طرح جامع حمل و نقل کشور را منصوب کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیگیری اتصال بندر آستارا به راه‌آهن سراسری به منظور رقابت با بنادر حاشیه خزر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته در آیین بهره‌برداری از شناورهای لایروب و یدک‌کش در بندر آستارا ضمن تاکید بر این مطلب که اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری پیگیری می‌شود، گفت: اتصال بندر آستارا به خط آهن سراسری را پیگیری می کنیم. تحقق این امر، سبب توسعه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی و در عین حال تحول اقتصادی در منطقه می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه خدمات بنادری در بندر کیاشهر

راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه بازدید از بندر کیاشهر، اعلام کرد: بندر کیاشهر می‌تواند جایگاه ویژه و پررونقی در گردشگری دریایی کشور داشته باشد. از این‌رو اجرای طرح جمع بنادر، الگوی خوبی برای رشد گردشگری در منطقه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه تخفیف به صادرکنندگان کالا از حاشیه خزر

راستاد همچنین در هفته گذشته اعلام کرد: باید برنامه‌های حمایتی و تخفیفات مناسب برای تشویق صادرکنندگانی که کالاهای خود را از بنادر کشور به کشورهای حاشیه خزر، صادر می‌کنند در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی دو فروند شناور در کارگاه‌های شناورسازی داخلی تولید شد و به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: یکی از این شناورها، کاربری پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط‌زیستی دریایی دارد و از جمله شناورهای تخصصی بسیار پیشرفته و مجهز برای مقابله با آلودگی دریا است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات کامل تغییرات تعرفه‌‌ای در بخش کشتی، کالا و حمل با ریل در سال ۹۷

در هفته گذشته سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات کامل تغییرات تعرفه ای در بخش کشتی، کالا و حمل با ریل را در سال ۹۷ منتشر کرد. در این راستا، برای کشتی هایی که پس از تخلیله کالا در بنادر کشور مبادرت به بارگیری کالاهای صادراتی و یا ترانزیتی می کنند ۳۰ درصد تخفیف ارایه می شود. و نیز کاهش تعرفه خدمات تامین آب برای شناورهای ایرانی و خارجی حداکثر به میزان ۵۰ درصد در بنادر کشور به منظور تکمیل زنجیره خدمات و جذب شناورهای خارجی که منجر به ایجاد اشتغال در منطقه را شامل می‌شود.

علاوه بر این تخفیف ۷۰ درصدی  به کشتی های رو-رو حامل کالای صادراتی، ترانزیتی و یا مسافر مشروط به عقد تفاهم نامه توسط شرکت های کشتیرانی، فورواردرها مبنی بر تردد منظم به بندر نوشهر از دیگر تغییرات تعرفه ای صورت گرفته در این بخش است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بسته تشویقی سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷

در عین حال سازمان بنادر با هدف رونق بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷، بسته تشویقی به صورت تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای را منتشر کرد. در همین راستا، با هدف رونق بندر شهید بهشتی چابهار ارائه بسته تشویقی در صورت انعقاد تفاهم نامه توسط خطوط کشتیرانی در دستور کار قرار گرفته است که شامل تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه توقف کنار اسکله تا سقف ۸۰ درصد، تخفیف در هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد، تخفیف در هزینه THC تا سقف ۹۰ درصد و تخفیف در انبارداری کانتینر خال تا سقف ۷۵ درصد است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گزارش نهایی سانحه سانچی شنبه اعلام می‌شود

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله‌بر چینی کریستال طی نشست خبری با خبرنگاران اعلام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح ۲۰ پست اسکله گردشگری در سال جاری

منصور آرامی معاون برنامه‌ریزی وتوسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: گسترش و توسعه بنادر جنوبی کشور، توجه به توسعه بنادر کوچک جهت تامین معیشت مردم منطقه و بالا بردن سطح رفاه آن‌ها از برنامه‌هایی است که سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۷ هدف‌گذاری کرده است و در جهت اجرای آنها گام برمی‌دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هرگونه ارتباط دریایی با نام خلیج فارس به رسمیت شناخته می‌شود

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور هرگونه ارتباط دریایی را صرفا با نام خلیج فارس به رسمیت می شناسد و در غیر این صورت برخورد حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخفیف ۸۰ درصدی عوارض و خدمات دریایی در بندر چابهار

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین در هفته گذشته با اعلام اینکه بندر شهید رجایی هاب منطقه می شود، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کرده تا با ارائه مشوق‌هایی چهارگانه شرایط را برای توسعه دریایی کشور فراهم کند. همچنین، تخفیف ۸۰ درصدی عوارض و خدمات دریایی در بندر چابهار اعمال خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تدوین برنامه جامع لایروبی بنادر کشور

در هفته گذشته، همچنین معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام تدوین برنامه جامع لایروبی بنادر کشور از استقرار کشتی های آتشخوار به منظور افزایش سطح ایمنی در بنادر کشور و همچنین تجهیزات بندری خبر داد و گفت: یکی از دلایلی که امسال حوادث در سطح بنادر به وقوع نپیوست به دلیل تاکید سازمان بنادر و سختگیری در خصوص افزایش ایمنی بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)