شناسهٔ خبر: 54662 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن:

ابلاغ نظام‌نامه انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان/ تجدیدنظر در ضوابط ساخت و ساز با رویکرد معماری ایرانی- اسلامی/ پرداخت تسهیلات بازآفرینی به توسعه‌گران

گزارش آخر هفته مسکن ابلاغ مصوبات جلسات چهل و دوم و چهل و سوم ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، ابلاغ نظام نامه انتخابات سازمان های نظام مهندسی ساختمان، اعلام تجدیدنظر در ضوابط ساخت و ساز با رویکرد معماری ایرانی- اسلامی، پرداخت تسهیلات بازآفرینی به توسعه گران از نیمه دوم سالجاری و راه اندازی سازمان دریافت گزارشات مردمی در مورد تعرض به اراضی ملی و دولتی در مهرماه امسال بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تصویب هفت مصوبه در چهل و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و دومین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش تفصیلی بانک مسکن در خصوص تعاونی‌های مسکن و تسهیلات نوسازی مسکن طی ۷ بند اعلام شد. وزیر راه و شهرسازی در چهل و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی یکی از اقدامات لازم در زمینه استفاده از تسهیلات مسکن را پیگیری بحث سنددار کردن منازل مسکونی قولنامه‌ای واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری برشمردند.

 وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث تعاونی‌های مسکن متذکر شدند که تعاونی‌های مسکن در ایران از تعریف صحیحی برخوردار نیست و این تعاونی‌ها در اصل می‌بایست تعاونی‌های ساماندهی مصرف مسکن باشند بجای تعاونی تولید مسکن و نام تعاونی تولید مسکن را به تعاونی سرمایه‌گذاری مسکن و یا تعاونی تأمین مسکن تغییر دهیم.

 وی همچنین تأکید کرد که می‌بایست الزامات قانونی اتخاذ شود تا تعاونی‌ها اجازه ورود به بحث ساخت و ساز را نداشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد پیرامون آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی

در هفته گذشته همچنین، مصوبات چهل و سومین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه مصوبه هیأت محترم وزیران به منظور اجرایی کردن برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار طی ۶ بند اعلام شد. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری اهداف مصوبه مذکور را حمایت از توسعه‌گران، بسترسازی و شتاب‌دهی به جریان بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری در سه بخش کلی طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها جهت تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری بیان کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ابلاغ نظام‌نامه انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یادداشتی نظام نامه انتخابات سازمان های نظام مهندسی ساختمان را ابلاغ کرد و نوشت: باتوجه به برگزاری هشتمین انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سال جاری، برای اصلاح این روند معیوب در کنار تلاش‌های دولت و نهادهای عمومی دیگر، ضروری است تا اشخاص با تجربه، خردمند، مدیر و مدبر پا در میدان گذاشته و خود را در معرض رای مهندسان عضو سازمان قرار دهند تا نه تنها شاهد بالندگی بیش از پیش مهندسی ساختمان کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشیم، بلکه این سازمان‌ها نیز به یکی از معتبرترین نهادهای حرفه‌ای در منطقه تبدیل شوند. بنابراین برای نیل به این اهداف والا، همگان باید عزم خود را جزم و همت خود را متعالی نمایند تا حسن برگزاری انتخابات هیات مدیره نقطه عطف مهمی در این مسیر به شمار رود (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نیازمند تدوین سیاست‌های جدید در حوزه زمین شهری هستیم

مظاهریان همچنین در هفته گذشته در نشستی تاثیر کنونی قیمت زمین در قمیت واحدهای مسکونی را غیرقابل قبول دانست و گفت: باید با کمک اندیشمندان حوزه اقتصاد شهری و مسکن، سیاست های جدیدی برای موضوع زمین شهری در ایران، تدوین شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تجدیدنظر در ضوابط ساخت و ساز با رویکرد معماری ایرانی- اسلامی

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکیل شورای اعتلای معماری به منظور تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازی در موضوع معماری از تجدید نظر در ضوابط ساخت و ساز با رویکرد معماری ایرانی- اسلامی خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در راستای تحقق معماری ایرانی- اسلامی مستندسازی در این عرصه عنوان کرد و گفت: خریداری ساختمان‌های ارزشمند که بزرگترین آن کارخانه ریسباف است و سایر آثاری که در سراسر کشور خریداری شدند و در حال حاضر با همکاری سازمان میراث فرهنگی مورد حفاظت قرار گرفته‌اند از دیگر اقدامات وزارتخانه است. همچنین در هفته‌های گذشته، خانه تاریخی ارزشمندی که در کرمان خریداری شده بود افتتاح و تبدیل به خانه گفتمان شهر، شد. پیگیری این موضوعات برای رسیدن به هدف معماری ایرانی- اسلامی انجام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کاربری فرحزاد فقط توسعه فضای سبز است

معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح جامع، برای دره فرحزاد و منطقه کن کاربری فضای سبز در نظر گرفته شده است، بر لزوم حفظ زیستگاه طبیعی این منطقه تاکید کرد. ایزدی  با بیان اینکه این سرمایه های طبیعی در شهر تهران باید مورد حفاظت قرار گیرند، افزود: این باغ ها متعلق به مردم است و باید تلاش شود میان منافع افراد و منفعت های ملی تعادل برقرار شود.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

محله‌محوری رویکرد اصلی فرآیند بازآفرینی شهری است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در بازدید از روزنامه همشهری، برنامه‌های طرح بازآفرینی شهری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تشریح کرد و گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری مقرر شده که رویکرد کاملاً محله محور باشد نه پروژه محور و هرچه محله می‌خواهد به‌صورت تخصصی ایجاد شود ضمن اینکه در حوزه راهبردی نیز برنامه را به سمت مشارکت مردم بردیم و در حوزه اقدام نیز محوریت اصلی را به شهرداری دادیم که مدیریت محله و شهر را در اختیار دارند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

پرداخت تسهیلات بازآفرینی به توسعه‌گران از نیمه دوم سالجاری

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی مهم‌ترین محور و حوزه اجتماعی شاکله اصلی برنامه بازآفرینی شهری در محلات هدف است، گفت: مصوبه هیات دولت برای ارایه تسهیلات ابلاغ شده و مکاتبات برای تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت به بانک‌ها در حال انجام است و توسعه گران می‌توانند برای دریافت تسهیلات ساخت در محلات هدف شهری با نرخ بهره ۹ درصد از نیمه دوم امسال به بانک‌ها مراجعه کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

رفع تعرض از ۲۴۹ مورد اراضی ملی و دولتی به مساحت ۹۵ هکتار در اردیبهشت ۹۷

سرهنگ عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی ضمن تشریح عملکرد یگان در اردیبشهت ۹۷، گفت: رفع تعرض از ۲۴۹ مورد اراضی ملی و دولتی به مساحت ۹۵ هکتار و اجرای ۹۲ فقره حکم قطعی و بازگشت ۱۹۷ هکتار به اراضی سازمان در اردیبهشت سالجاری از اهم عملکرد یگان در ماه گذشته بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تحول در آموزش مهندسی با تدوین شیوه‌نامه آموزشی جدید

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین شیوه‌نامه جدید آموزش مهندسی با همکاری سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: این شیوه نامه آموزش مهندسی در ایران را متحول کرده و زمینه پرداختن به موضوعات مغفول مانند اقتصاد، حقوق و اخلاق مهندسی را فراهم می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)