شناسهٔ خبر: 57018 - سرویس جاده‌ای

مرور هفتگی اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای:

اعلام آمادگی برای جاده‌سازی در افغانستان/ لزوم توجه به ترانزیت زمینی در صورت آغاز تحریم‌های احتمالی/ تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی غرب کشور

گزارش آخر هفته تردد سالانه ۱۸۰ هزار کامیون در مسیر ایران و آذربایجان، اهتمام دولت برای ارتقا ایمنی راه‌ها، تخصیص ارز مورد نیاز شركت‌ها و رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی،‌ مروری بر توافقات و تفاهمات ترانزیت جاده‌ای ایران از ابتدای سال و اعلام زمان برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سایر عناوین مهم حوزه جاده‌ای در هفته گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حزوه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

اعلام آمادگی برای جاده‌سازی در افغانستان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مساله حمل و نقل جاده‌ای نیز اشاره کرد و گفت: غیر از بحث راه‌آهن، علاقه‌مند هستیم تا حمل و نقل جاده‌ای به سمت فراه را نیز گسترش دهیم.

وی ادامه داد: محورهای خوبی در افغانستان قابل تعریف است، که می‌توان از آزادراه کابل-دوغارون-مشهد، فراه-مرز ایران و پل دوم میلک نام برد. از افغانستان درخواست داریم هرچه سریع‌تر موافقت خود را با احداث پل دوم میلک اعلام کنند تا در جهت سهولت حمل و نقل مرزی اقدام کنیم.

تردد سالانه ۱۸۰ هزار کامیون در مسیر ایران و آذربایجان

آخوندی در بدو ورود در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط بسیار خوب ایران با جمهوری آذربایجان اظهار داشت: سالانه حدود ۱۸۰ هزار کامیون در مسیر ایران و آذربایجان رفت و آمد دارند.

وی افزود: خوشبختانه پل آستارا – آستارا احداث شد و خط ریلی از آستارای ایران به آستارای آذربایجان وصل شده است. اکنون روابط دو کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

احداث ۱۹۰ کیلومتر بزرگراه در آذربایجان غربی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و توسعه جاده‌های آذربایجان غربی در قالب طرح‌های اجرایی از جمله تکمیل کریدور غرب کشور، آزادراه ارومیه- تبریز و چهارخطه شدن جاده‌های دسترسی به پایانه‌های مرزی اجرا می‌شود.

خیراله خادمی با بیان اینکه طرح احداث کریدور شماره ۱۰ معروف به کریدور غرب کشور به منظور ارتقای شاخص ایمنی شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور در دولت یازدهم تعریف و عملیاتی شد، تصریح کرد: کریدور غرب کشور به طول یک هزار و ۴۲۰ کیلومتر از پایانه مرزی بازرگان به سمت بندر امام خمینی(ره) توسعه می یابد و در حال حاضر  ۴۵ درصد این طرح تکمیل شده است.

تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی غرب کشور در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۸۰ کیلومتر از محور میاندوآب - کرمانشاه با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: تا کنون ۱۲۴ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۱۵۱ کیلومتر در دست اجرا است که از این میزان ارزیابی و تملک اراضی ۷۰ کیلومتر آن انجام شده است.

اهتمام دولت برای ارتقا ایمنی راه‌ها

مهرداد تقی زاده روز دوشنبه در نشست کمیسیون ایمنی و سوانح استان البرز افزود: براین اساس تمام امکانات برای کاهش سوانح و ارتقای ایمنی راه‌ها بسیج شده است.

وی ادامه داد: پایش وضعیت راه ها و محورهای ارتباطی در سراسر کشور به عنوان یک موضوع اساسی در اولویت است و نقاط حادثه خیز با کمک استانداران و منابع استانی رفع می شود.

تخصیص ارز مورد نیاز شركت‌ها و رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی

با پایان یافتن عملیات آزمایشی سامانه مكانیزه تخصیص ارز دولتی به بخش حمل و نقل بین المللی ، از نیمه دوم مردادماه سال‌جاری تخصیص ارز مورد نیاز شركت‌ها و رانندگان بخش ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی ،از طریق بانك‌ عامل آغاز شد.

رضا نفیسی مدیركل دفتر حمل‌ونقل بین‌‌المللی و ترانزیت این سازمان در پنجمین نشست رسیدگی به مشكلات تأمین ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت با بیان این خبر اظهار داشت: از میان پنج بانك عامل تعیین شده از سوی بانك مركزی، بانك تجارت موفق به راه‌‌اندازی سامانه مكانیزه تخصیص ارز مورد نیاز به رانندگان شد و پس از انجام آخرین مراحل تست آزمایشی از نیمه دوم مرداد ماه، در فاز اول در شعب منتخب این بانك در استان‌های تهران، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی، از طریق پیش‌فروش ارز به متقاضیان، نسبت به تأمین ارز مورد نیاز از بانك مركزی اقدام و در حداقل زمان ممكن ارز به رانندگان و شركت‌های حمل و نقل تخصیص می یابد.

لزوم توجه به ترانزیت زمینی و عملکرد پایانه‌های مرزی در صورت آغاز تحریم‌های احتمالی

داریوش امانی با توجه به احتمال آغاز تحریم‌ها گفت: توجه بیش از پیش به ترانزیت زمینی و عملکرد پایانه‌های مرزی در دستور کار قرار دارد و قرارگیری پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی ایران با کشور ترکیه در استان آذربایجان غربی نشان از پتانسیل بالای استان در ترانزیت است.

در این مراسم معاون حمل و نقل این سازمان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های سازنده مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: بیش از ۴۷۰ هزار راننده در بخش حمل و نقل کالا و  ۵۰۰ کانون تشکل‌های صنفی در سطح کشور فعالیت دارند و سازمان به صورت مستمر مطالبات و درخواستهای صنفی و رفاهی رانندگان را پیگیری کرده و تاکنون نیز با همکاری سازنده دولت محترم بخش اعظم مشکلات رانندگان حل شده است. 

مروری بر توافقات و تفاهمات ترانزیت جاده‌ای ایران از ابتدای سال

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تشریح مذاکرات دو جانبه با کشورهای مختلف از ابتدای سال ۹۷ تا کنون گفت: توسعه ارتباطات با کشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدار‌های دوجانبه در دستور کار این دفتر قرار دارد.

وی در خصوص نشست دوجانبه ایران و ترکمنستان نیز گفت: با توجه به افزایش یک‌جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاك تركمنستان از ۱ به ۱.۵ دلار، سفیر تركمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی  و حضور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و در خصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو كشور گفت‌وگو كردند که سفیر ترکمنستان یکی از دلایل این افزایش را اخذ مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان از کامیون‌های ترکمنی اعلام کرد.

اعلام زمان برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

آزمون تاسيس شركت‌های حمل‌ونقل بين‌المللی كالا روز جمعه ۱۹ مرداد برگزار می‌شود. از این‌رو متقاضیان می‌توانند ۱۶ تا ۱۸ مرداد براي دريافت كارت آزمون به تارنماي transit.rmto.ir مراجعه نمايند.

آزمون تاسيس شركت‌های حمل‌ونقل بين‌المللی كالا روز جمعه ۱۹ مرداد برگزار می‌شود و متقاضيان واجد شرايط  بيست و چهارمين آزمون شركت‌هاي حمل‌ونقل مي‌توانند ۱۶ تا ۱۸ مرداد براي دريافت كارت آزمون به تارنماي transit.rmto.ir مراجعه نمايند. آزمون راس ساعت  ۸ صبح روز جمعه برگزار مي‌شود و درب‌هاي محل برگزاري، از نيم ساعت قبل بسته خواهد شد.