شناسهٔ خبر: 57323 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

حمایت مجلس از اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن/ ابلاغ شیوه‌نامه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان

گزارش آخر هفته مسکن لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهر ساری در بازگشایی خیابان قارن، تاکید بر حفظ هویت محله‌ای در اجرای طرح‌های شهری، ابلاغ شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، حمایت از مستاجران و متقاضیان مسکن، حمایت مجلس از اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و استقرار سامانه مدیریت فرآیند کمیسیون ماده ۵ به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها، بخشی از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

لغو کمیسیون ماده ۵ شهر ساری در بازگشایی خیابان قارن

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهر ساری در خصوص بازگشایی خیابان قارن در بافت تاریخی آن شهر، گفت: طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری مغایرت اساسی با بازافرینی شهری و حفظ هویت مجموعه بافت تاریخی شهر دارد، بنابراین شورا با این موضوع موافقت نمی‌کند.

ابلاغ شیوه‌نامه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را ابلاغ کرد.

ضرورت تفکیک وظایف برای رفع مسائل خرد و کلان در فرآیند بازآفرینی شهری

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی با بیان اینکه بحث بازآفرینی شهری و بافت‌های ناکارآمد در حوزه اجتماعی مهم‌ترین مسئله کشور محسوب می‌شود گفت: مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده ۲ روی یک سکه هستند، در واقع نقاط حاشیه‌ای فاقد هرگونه اصالت بوده و مشکل اسکان غیررسمی دارند در حالی که بافت فرسوده واجد اصالت و تنها فاقد روزآمدی هستند، در این مناطق ثروت‌های اقتصادی و اجتماعی، هویت، اصالت و ... دیده شده و منابع بالقوه و باارزشی دارند که باید در حوزه شهری مورد توجه قرار گیرد.

پرهیز از مداخلات مخرب در هسته تاریخی شهرها

مصوبه کمیسیون ماده ۵ ساری در خصوص بازگشایی خیابان قارن در بافت تاریخی شهر در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی لغو شد و با تاکید بر حفاظت از بافت تاریخی و پرهیز از مداخلات که به هسته تاریخی شهرها صدمه می‌زنند، مقرر شد تا با قبول اصل طرح بازآفرینی شهری و ساخت پیاده راه، طرح از بنیان و با حفظ هویت شهری، مورد بازنگری قرار گیرد.

استقرار سامانه مدیریت فرآیند کمیسیون ماده ۵ به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها

سامانه مدیریت فرآیند کمیسیون ماده ۵ در هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شد و در نهایت با رای اکثریت اعضا، با راه‌اندازی آن به صورت پایلوت در برخی از شهرها موافقت شد. بر اساس اعلام نظر اعضا این سامانه به منظور افزایش شفافیت و عدالت در نظام مدیریت شهری راه‌اندازی می‌شود.

حمایت از مستاجران و متقاضیان مسکن

وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین برنامه‌های خود برای کنترل بازار مسکن و حمایت از مستاجران و متقاضیان مسکن، لوایحی را برای کنترل سوداگری، افزایش عرضه، کنترل اجاره بها و افزایش مدت اجاره به هیات دولت ارسال کرده است.

رجوع به بخشنامه‌ها و مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با هیات‌دولت نشان می‌دهد این وزارتخانه برنامه‌های جامع و متنوعی را برای کنترل بخش مسکن تهیه کرده است. در جدیدترین نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، پیشنهادی برای اصلاح موادی از قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ ارائه و تصویب و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی در قالب یک لایحه دو فوریتی خواسته شده است.

تدوین سیاست‌های راهبردی برای عبور از بحران در معماری

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی هفته گذشته ضمن اعلام این مطلب که کمیته اعتلای معماری به واسطه دغدغه‌ای که نسبت به وضعیت معماری کشور وجود داشت، تشکیل شد، گفت: امیدوارم تا روزی معماری ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد و بتواند با عبور از چالش‌ها، با هویت ایرانی، آینده‌ای روشن برای شهرهای کشور خلق کند.

تاکید بر منع ورود دولت و شهرداری به محلات بازآفرینی به قصد کسب درآمد

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه طبق قانون باید از مداخله دولت و شهرداری در محلات بازآفرینی به قصد کسب درآمد اجتناب شود گفت: ما همواره در مراحل تدوین این قرارداد تلاش داشتیم تا توسعه‌گر را مجاب کنیم، ریسک سرمایه‌گذاری به سمت دولت بوده و آن‌ها را تهدید نمی‌کند، در این روش دولت پیش از امضای قرارداد زمین را نرخ‌گذاری نکرده و تا زمان ورود توسعه‌گر به زمین ارزش مکانی داده نمی‌شود.

حمایت مجلس از اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت مجلس از اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، گفت: دستگاه‌هایی که زمین‌های دولتی را در اختیار دارند جزو قوای مجریه به شمار می‌روند و مکلف هستند تا زمین‌های دولتی را بر اساس قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

۵ سیاست اعتبار جدید برای بازار مسکن

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک‌مسکن از طراحی پنج سیاست اعتباری جدید برای بازار مسکن خبر داد و گفت: مهمترین عامل برای برخورداری ساخت و سازهای جدید از تسهیلات بانکی، رعایت الگوی مصرف است که در تهران در این زمینه، متوسط متراژ ۷۵ مترمربع و در سایر شهرها ۱۰۰ مترمربع مد نظر است.

تهیه سند راهبردی عدالت جنسیتی ظرف ۶ ماه آینده از سوی معاونت شهرسازی و معماری

مونا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی تصویب بحث نهادینه‌سازی عدالت جنسیتی در سیاست‌های توسعه شهری را یکی از مهمترین دست‌اوردهای بخش امور بانوان طی سال جاری در شورایعالی معماری و شهرسازی اعلام کرد و گفت: طبق این مصوبه قرار شد طی ۶ ماه آینده سند راهبردی لازم برای نهادینه‌سازی موضوع عدالت جنسیتی در سیاست‌های توسعه شهری از سوی معاونت معماری و شهرسازی تهیه و ارائه شود که قطعا اقدام بسیار ارزشمندی در این حوزه به شمار می‌رود.