شناسهٔ خبر: 57067 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش نخستین جلسه کمیته اعتلای معماری/ تدوین سیاست‌های راهبردی برای عبور از بحران در معماری/ خلق آینده‌ای روشن برای معماری ایرانی

نشست معاون معماری و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که کمیته اعتلای معماری به واسطه دغدغه ای که نسبت به وضعیت معماری کشور وجود داشت، تشکیل شد، گفت: امیدوارم تا روزی معماری ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد و بتواند با عبور از چالش‌ها، با هویت ایرانی، آینده‌ای روشن برای شهرهای کشور خلق کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست شورای اعتلای معماری به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، حامد  مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و جمعی از صاحبنظران عرصه معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: همانطور که دکتر آخوندی نیز اعلام کردند، کمیته اعتلای معماری به واسطه دغدغه ای که نسبت به وضعیت معماری کشور وجود داشت، تشکیل شد.

ایزدی با یادآوری اینکه صحبت از وضعیت نامناسب معماری کشور و شهرهای ایران، آسیب‌شناسی است که توسط بیشتر معماران انجام شده است و همه اهل حرفه نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را دارند، گفت: تشکیل کمیته اعتلای معماری گامی است در جهت تدوین سیاست هایی برای عبور از بحران هایی که در عرصه معماری و شهرسازی کشور وجود دارد.

ایزدی گفت: هدف و ضرورت تشکیل این کمیته در قالب مصوبه‌ای در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه و به تصویب رسیده است.

معاون معماری و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا روزی معماری در یک نظام هماهنگ همچون یک ارکستر موزوی با نوایی برگرفته از اندیشه ایران بتواند سازمان فضایی -کارکردی شهرهای کشور را ارتقا دهد.

وی ضمن اظهار تاسف از وضعیت معماری کشور، اعلام کرد: فکر می کنم ما در معماری نتوانستیم در یک نظام هماهنگ عمل کنیم.

ایزدی در پایان اظهار امیدواری کرد تا روزی معماری ایران به اعتلای موردنظر دست یابد و بتواند با عبور از چالش‌ها با هویت ایرانی، آینده‌ای روشن برای کشور خلق کند.

معماران آیینه جامعه خود هستند

در این نشست همچنین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: شاید در بین مسئولین معمار و غیرمعمار که در این چند دهه دیدم دکتر آخوندی بیشترین اهمیت را به موضوع معماری داده اند و در این‌باره نیز گام‌های جدی برداشته اند.

مظاهریان ادامه داد: حرکت در کمیته اعتلای معماری کار دشواری است از این جهت که شاید برای نخستین‌بار است که معماران در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌خواهند وضعیت موجود را بررسی کرده و در نهایت در این کمیته به راهکارهای اجرایی و عملیاتی دست یابند.

معاون مسکن و ساختمان افزود: از دیدگاه معماران تحلیل مسائل و موضوعات روز، بسیار آسان است اما به نظر می‌رسد یافتن راهکار برای خروج از وضعیت موجود کار دشواری باشد که امیدواریم در کمیته یا شورای اعتلای معماری به آن دست یابیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این سوال را از خودمان می‌پرسم که اگر قرار بود یک کار انجام شود و این کمیته قرار بود تنها یک کار را انجام دهد که بیشترین تاثیر را در اعتلای معماری داشته باشد، چه کاری بود؟. معتقدم ما معماران، قرار نیست تمام مسئولیت معماری را بر دوش بکشیم و فکر کنیم که مسئول همه اتفاقاتی هستیم که در حوزه معماری رخ می‌دهد.

مظاهریان ادامه داد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام مشکلات معماری کشور را کمیته اعتلای معماری حل و فصل کند.

وی افزود: در بحث فرهنگی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که ما آیینه جامعه خود هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با نقدی از وضعیت عمومی موجود در کشور برای سرآمد بودن در تمامی رشته‌ها، اعلام کرد: در موضوعات علمی و فرهنگی کشور ما می‌خواهد همه چیز را درست کند. می‌خواهد در سینما، در ادبیات، سیاست، تکنولوژی و در تمامی موضوعات نخست باشد و این ادعایی است که عموما وجود دارد. در حالیکه وقتی به سیاست‌های دنیا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که کشورها عموما تلاش می‌کنند تا در موضوعاتی که در توان و استعداد خود دارند حرف اول را بزنند. مثلا سوئد در زمینه تئاتر سرآمد است و فرانسه در زمینه زبان فرانسه و همچنین هنر سرآمد است. در ایران این موضوع را نداریم.

وی گفت: فکر می‌کنم دکتر ایزدی کار دشواری را پیش رو دارند. زیرا از این به بعد خود معماران هستند که باید اولویت بندی کنند و بتوانند با بضاعتی که وجود دارد بیشترین تاثیر را در جامعه بگذارند.  

متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد تشکیل اعتلای معماری به شرح زیر است:

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخه ۹۷.۲.۳۱ خود ضمن استماع گزارش ضرروت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران، اهداف، وظایف و ساختار پیشنهادی کمیته را به شرح زیر تصویب نمود.

۱ .هدف

در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلای معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنين با عنایت به مفاد ماده يك قانون تأسيس شورايعالي شهرسازي و معماري (براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي شهرسازي به منظور ايجاد محيط‌زيست بهتر براي مردم، همچنين به منظور اعتلا هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معماري سنتي و ملي و ارائه ضوابط و جنبه‌هاي اصيل آن با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني و در نتيجه يافتن شيوه‌هاي اصولي  و مناسب ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي و طرز زندگي و مقتضيات محلي، شورايعالي شهرسازي و معماري تاسيس مي‌شود.)، (در باب موضوعات معماری)، كميته اعتلای معماری ایران تشكيل مي‌گردد.

۲. وظايف (موضوع فعاليت‌ها)

۲-۱. تقويت پايگاه‌هاي نظري و توليد و بسط انديشه ايران‌شهري در زمينه معماري ايران

۲-۲. ارائه پيشنهادات سياستگذاري و وضع ضوابط در راستاي اعتلاء معماري ايران (در وجوه محتوايي و رويه‌اي) به شورايعالي شهرسازي و معماري

۲-۳. حمايت از جريان‌هاي موثر در اعتلای معماري (نهادسازي و ظرفيت‌سازي)

. حمايت از سازمانها و نهادهاي موجود و تلاش براي ايجاد ظرفيت در پذيرش نقش و ماموريت در راستاي اعتلاء معماري ايران

. حمايت از تشكيل نهادها و سازمانهاي غيردولتي در ايجاد تشكلها و ساختارهاي ناظر و ديده‌بان

۲-۴. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي شاخص (با اولويت بناهاي دولتي و عمومي)

۲-۵. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي مسكوني (هماهنگي با ويژگي‌هاي اقليمي بستر طبيعي و فرهنگي و همچنين صرفه جويي در مصرف انرژي)

۲-۶. تهيه پيش نويس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوايح و مصوبات مربوط يا موثر بر معماري

۲-۷. بررسي طرح‌هاي معماري ارجاعي (ساختمان‌هاي دولتي، عمومي، مسكوني و...)

۲-۸. بررسي برنامه‌ها و طرح‌هاي مطالعاتي-پژوهشي در عرصه ارتقاء معماري معاصر ايران

۲-۹. ايجاد زمينه همكاري‌هاي بين‌المللي و مبادلات علمي و فرهنگي (با مجامع جهاني معماري، كشورهاي داراي پيشينه تاريخي و فرهنگي به ويژه كشورهاي حوزه فرهنگي ايران)

۲-۱۰. برنامه‌ريزي در راستاي ارتقاء سطح آگاهي و ايجاد تقاضاي عمومي نسبت به تحقق معماري

(جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي جمعي به منظور ارتقاء آگاهي مردم نسبت به معماري- برنامه‌ريزي به منظور ايجاد حساسيت نسبت به كيفيت محيط زندگي در دوره آموزش عمومي و...)

۲-۱۱. همكاري با ساير شوراهاي فرابخشي در ارتقاء دانش و ترويج فرهنگ معماري ايراني-اسلامي

(شورايعالي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگ عمومي، شوراي اجتماعي، شوراي تحول و ...)

 *توضيح ۱: وظايف و فعاليت‌هاي كميته مذكور معطوف به حمايت، ترويج و ارائه پيشنهادات سياستگذاري و تصميم‌سازي به مراجع تصويبي (شورايعالي شهرسازي و معماري) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

۳. اعضاء كميته

۳-۱. معماران منتخب

۳-۲. نماينده سازمان نظام مهندسي ساختمان

۳-۳. نماينده حرفه (با تخصص معماري)

۳-۴. نماينده صنف (با تخصص معماري)

۳-۵. نماينده تشكل‌هاي مردم‌نهاد (با تخصص معماري)

۳-۶. نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت كشور با تخصص معماري

 *توضيح ۲: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف كشور- حوزه‌هاي فرهنگي و اقليمي مختلف- انتخاب شوند.  

 *توضيح ۳: حكم اعضاء از جانب وزير راه و شهرسازي صادر مي‌شود.

۴. گروه‌هاي تخصصي

به منظور انجام وظايف و در راستاي نيل به اهداف، كميته مجاز خواهد بود نسبت به تشكيل گروه‌هاي تخصصي از بين متخصصان مربوطه اقدام نمايد.

۵. دبيرخانه كميته

۵-۱. دبيرخانه كميته در دفتر معماري، طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش مستقر و دبير كميته، مديركل آن دفتر است.

۵-۲. آيين‌نامه داخلي كميته در اولين جلسه كميته بررسي و به تصويب اعضاء خواهد رسيد.

ضروری است ضمن برنامه‌ریزی برای تشکیل دبیرخانه کمیته، ترتیبی اتخاذ نمایید که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، اولین جلسه کمیته در هفته پیش رو و در حضور ایشان تشکیل گردد.

نظر شما