شناسهٔ خبر: 57183 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تمامی طرح‌های شهری اجرا شده در مشهد به ضد خود تبدیل شد/ تاکید بر حفظ هویت محله‌ای در اجرای طرح‌های شهری/ لغو مصوبه کمیسیون ماده۵ شهرساری در بازگشایی خیابان قارن

عباس آخوندی رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهر ساری در خصوص بازگشایی خیابان قارن در بافت تاریخی آن شهر، گفت: طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری مغایرت اساسی با بازافرینی شهری و حفظ هویت مجموعه بافت تاریخی شهر دارد، بنابراین شورا با این موضوع موافقت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و در تعیین تکلیف طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری و پس از ارایه گزارش دبیرخانه شورای‌عالی در خصوص مصوبه کمیسیون ماده ۵ ساری در اینباره ضمن اعلام لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵، گفت: از شهرداری ساری به دلیل توجهی که به موضوع پیاده راه و همچنین بحث بازآفرینی شهری داشت، سپاسگزاریم.

وی با قدردانی مجدد از اصل همت شهرداری ساری به منظور احداث پیاده راه با هدف بازافرینی شهری، اعلام کرد: واقعیت این است که ما در نهایت باید به اجرای بازآفرینی شهری بازگردیم و بافت شهرها را با رویکرد بازافرینی احیا کنیم.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: عموما در بحث بازافرینی شهری با دیدگاه‌های متضادی روبه‌رو هستیم. به طور معمول، شاهد هستیم که در مواجهه با بافت‌های تاریخی، رویکرد غالب رفتن به سمت و سوی تک بناهای باارزش و حفظ و نگهداری از آنها است. در حالیکه باید این نکته را همواره مدنظر قرار دهیم که کل بافت و حفاظت از کل بافت و نه تک بنا، باارزش است و این رویکردی است که در بازآفرینی شهری دنبال می‌شود.  

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته مهم توجه به این مطلب است که وقتی مداخله ما منجر به تغییر هویت در کلیت بافت بشود حتی اگر تمامی بناهای باارزش را را در آن بافت هم حفظ کنیم وقتی هویت بافت تغییر می کند، باز فاقد ارزش است. زیرا برای همه ما تک بنا اگرچه ارزشمند است اما حفظ فضا و محیط است که یادآوری تاریخی از آن منطقه است بنابراین حفاظت از کل بافت حائز اهمیت ویژه ای برای ما به شمار می‌رود.

آخوندی با یادآوری اینکه دو نگاهِ حفظ تک بناهای باارزش و همچنین حفظ تک بناها و در عین حال حفظ هویت بافت تاریخی در بافت‌های ارزشمند وجود دارد نظر شورا را در این رابطه کاملا روشن دانست و گفت: رویکرد این است که ما به دنبال بازآفرینی شهری با حفظ هویت شهری برویم. اما رویکرد دیگر این است که به دنبال نوسازی می روند به نحوی که فقط به تک بناها توجه می کنند و معابر هم در این نوع نگاه با همان رویکرد بازگشایی می شوند.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه خاطرنشان کرد: طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری مغایرت اساسی با بازافرینی شهری و حفظ هویت مجموعه بافت تاریخی شهر دارد، بنابراین شورا با این موضوع موافقت نمی‌کند.

وی نقطه قوت طرح را پیاده‌راه عنوان کرد و افزود: پیاده راه به راحتی می‌تواند خود را با بافت تاریخی سازگار کند و نیاز ندارد که پیاده‌راه مسیر کاملا مستقیمی باشد و می‌تواند خود را کاملا با بافت هماهنگ و سازگار کند و در عین حال، حفظ هویت بافت نیز مدنظر خواهد بود. به  همین دلیل نیاز است تا ساختار طرح مورد بازنگری اساسی قرای گیرد.

آخوندی در رابطه با آخرین تصمیمات در ارتباط با طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری، گفت: جمع بندی اعضای شورا بدین نحو است که باید به اصل طرح بازافرینی شهری همچنان وفادار ماند ولی این طرح نیاز به تجدیدنظر کلی دارد و نیاز دارد که طرح دیگری بیاید تا بتواند با حفظ هویت تاریخی سازگار و هماهنگ باشد. در این رابطه تاکید داریم که حفظ هویت بافت و کل مجموعه تاریخی مدنظر ماست و باید مشاور طرح در هنگام تهیه به این موارد توجه ویژه ای داشته باشد.

آخوندی در این ارتباط و بازگشایی معابر در بافت تاریخی شهرها به تجربه‌های ناموفقی که در شهرهای مختلف از جمله مشهد، شیراز، اصفهان و تهران شاهد آن هستیم، اشاره کرد و گفت: در مشهد همه می‌دانید که چندین هزار میلیاردتومان هزینه شد. آیا فکر نمی‌کنید که مشهد را می‌شد با حفظ هویت تاریخی آن با ۱۰ درصد یا حتی کمتر از رقمی که نوسازی در آن صورت گرفت، بازافرینی کرد؟

وی ادامه داد: وقتی فقط فنی به موضوعاتی از این دست نگاه می‌شود به ظاهر کاری فنی و اقتصادی انجام می‌شود در حالیکه در کنه قضیه این اتفاق عملا نخواهد افتاد. همانطور که در مشهد شاهد هستیم که تمامی طرح های مشهد با رویکرد اقتصادی اما در عمل به صورت کاملا غیراقتصادی انجام شد و نتیجه اش طرحی غیراقتصادی و بدون بازده بود.

آخوندی تصریح کرد: تمامی طرح های شهری اجرا شده در مشهد به ضد خود مشهد تبدیل شد و هیچکدام اقتصادی نشدند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به شهردار ساری و تمامی اعضای حاضر در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: تجربه‌هایی که هم اکنون در بافت های تاریخی شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، قزوین شاهد هستیم همه ناموفق بودند و به همین دلیل رویکرد فوق را نمی پذیریم.

وی ادامه داد: فکر می کنم اگر با بافت مطابقت های لازم را ایجاد کنیم و در خود بافت حرکت کنیم و بافت را معاصر کنیم آن زمان است که می توان تجربیات  موفقی داشت. آن بافت هایی که با حفظ هویت گشایش می یابند می توانند جاذب توریست، جاذب ثروت شهری باشد و در عین حال باید توجه داشته باشیم که حفظ هویت تنها مختص به تک بناها نیستند بلکه حفظ هویت محله ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و همان است که منبع ثروت در آینده  محلات خواهد بود.

نظر شما