شناسهٔ خبر: 57935 - سرویس هوایی

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

کاهش نرخ بلیت هواپیما و پروازهای چارتری/ افتتاح ۴۹ پروژه هوایی در هفته دولت

هواپيما هما کاهش نرخ بلیت هواپیما در مهرماه، توافق ایرلاین‌ها برای تعیین سقف قیمت تا پایان شهریور، کاهش پروازهای چارتری به ۳۰ درصد، آغاز بازگشت حجاج به کشور و افتتاح ۴۹ پروژه هوایی در هفته دولتاز اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

نرخ بلیت هواپیما در مهرماه کاهش می‌یابد

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ۵۵ درصد هزینه یک ساعت پرواز در کشور ارزی است، گفت: شهریورماه فصل پرتقاضای سفر است و به همین دلیل نرخ بلیت هواپیما افزایش یافت، اما نرخ‌ها در مهرماه کاهش می‌یابد.

علی عابدزاده درباره قیمت‌های بلیت هواپیما،  اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارزی بود‌ که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: ‌هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، ۵۵ درصد هزینه یک ساعت پرواز یک هواپیما در کشور ما‌ ارزی است و طبیعی است که بدین ترتیب نرخ‌های بلیت هواپیما هم با نوسانات ارز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر در فصل پرمسافرهستیم، عموماً در ماه سوم فصل تابستان، تقاضای سفر بالا است و به همین دلیل بلیت هواپیما هم با قیمت‌های بالا به فروش می‌رود در حالی که شرکت‌های هواپیمایی طیفی از نرخ‌ها را ارائه می‌دهند.

کاهش تعداد پروازهای چارتری

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساماندهی بازار بلیت هواپیما جلسه‌ای با انجمن شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده است، گفت: از انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواسته ایم به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و نسبت به کنترل قیمت ها اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در صدا و سیما در خصوص تعیین سقفی برای افزایش قیمت بلیت به مردم تعهد داده است، افزود: با توجه به اینکه به صورت قانونی بخش هواپیمایی یک بازار آزاد است اما ما از خود انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص کنترل نرخ ها مطالبه داشته ایم.

وی با اشاره به سرنوشت پروازهای چارتری، تصریح کرد: زمانی که مسئولیت اداره وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفتم ۸۰ درصد پروازها چارتری و ۲۰ درصد غیرچارتری بود اما اکنون ۳۰ درصد چارتری و ۷۰ درصد برنامه ای است که در سایت تمام شرکت های هواپیمایی اعلام می شود.

بليت‌های غيرچارتری هواپيما به بيش از ۷۰ درصد رسيد

مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی کشوری گفت: شرکت‌های هواپيمايی بيش از ۷۰ درصد بليت هواپيما را به صورت غيرچارتری تابع مقررات تغيير و ابطال ارائه می‌کنند.

رضا جعفر زاده با اشاره به انتشار آمارهای متفاوت در خصوص ميزان پروازهای چارتری، اعلام كرد: بيش از ۷۰ درصد بليت هواپيما به صورت غيرچارتری و  ۳۰ درصد چارتری در حال حاضر ارائه میشود.

وي يادآوری كرد: با سياست‌های سازمان هواپيمايی كشوری روند ارائه بليت هواپيما به صورت چارتر كاهش يافته است. به طوری كه در حال حاضر كمتر از ۳۰ درصد پروازها چارتری به متقاضيان ارائه می‌شود و اين روند همچنان ادامه دارد.

تعیین سقف قیمت تا پایان شهریور حاصل توافق ایرلاین‌هاست

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تعیین سقف برای قیمت بلیت هواپیما تا پایان شهریورماه حاصل توافق ایرلاین‌ها است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تابع قانون است و تعیین نرخ تکلیفی انجام نمی‌دهد.

رضا جعفرزاده در توضیح تصمیم ایرلاین‌ها برای تعیین سقف قیمت برای پروازها گفت: تا زمانی که تخصیص ارز از طریق سامانه نیما عملیاتی شود، نرخ بلیت هواپیما با محاسبات بازار آزاد بسیار زیاد است. شرکت‌های هواپیمایی با دعوت سازمان هواپیمایی کشوری جلسه تشکیل دادند و در این جلسه توافق کردند که قیمت بلیت هواپیما را به شکلی متعادل به فروش برسانند و تا پایان شهریور ماه که پیک پروازی به حساب می‌آید، برای برون رفت از وضع موجود، برای قیمت بلیت سقف تعیین کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این توافق ذکر شده که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای حفظ رقابت، بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌کنند تا ۱۰ درصد بر این سقف قیمتی توافق شده اضافه کنند.

جعفرزاده درباره نقش سازمان هواپیمایی کشوری در این تصمیم گفت: این توافق شرکت‌های هواپیمایی است که سازمان هواپیمایی کشوری از آن استقبال می‌کند. اما تعابیری از این تصمیم که سازمان هواپیمایی کشوری سقف یا کفی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین کرده است، اشتباه است.

تعیین قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی تا پایان شهریور

در جریان جلسه‌ای که میان مسئولان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریورماه تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، در جریان جلسه‌ای که میان مسئولان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریورماه تعیین شد و هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ها بلیت بفروشد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به برگزاری این جلسه  اعلام کرد: در جریان این جلسه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که با وجود آزادسازی نرخ‌ها به منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی نرخ‌های مشخصی برای انجام پروازهای داخلی‌شان نهایی کرده و تا پایان شهریورماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکند.

به گفته وی، با اجرایی شدن این سیاست، نرخ‌های اجرایی شده در طول روزهای گذشته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اختصاص ارز از طریق سامانه نیما به ایرلاین‌ها

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اختصاص قطعی ارز، از طریق سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی خبرداد.

رضا جعفرزاده اظهارداشت: با مذاکرات و مکاتبات مفصل و ارائه نظرات کارشناسی توسط سازمان هواپیمایی کشوری به بانک مرکزی، با تامین ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی از طریق سامانه نیما موافقت شد.

وی تصریح کرد: با نوسانات نرخ ارز بعضی از واسطه ها خارج از اراده شرکت های هواپیمایی نسبت به ارائه قیمت بلیت هواپیما خارج از چارچوب محاسباتی شرکت های هواپیمایی اقدام می کردند از این جهت امروز به منظور جلوگیری از چنین تخلفاتی و همچنین برای ایجاد تعادل در نرخ ها به خصوص در ایام پیک پروازی (تا آخر شهریور ماه) مدیران عامل شرکت های هواپیمایی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند.

جعفرزاده گفت در این نشست شرکتهای هواپیمایی متعهد شدند با متعادل کردن نرخ بلیت هواپیما و مدیریت جدی بر نحوه توزیع آن، از ارائه بلیت هواپیما با نرخ های خارج از چارچوب که موجب نگرانی مردم می شوند، جلوگیری به عمل آید.

ماموریت دو معاون آخوندی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما

معاون برنامه‌ريزی و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازی سياست‌های اين وزارتخانه در قبال افزايش ناگهانی بليت سفرهای هوايی را تشريح کرد.

امیر امینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی با افزایش لجام‌گسیخته نرخ بلیت‌های هوایی مخالف است و تصمیم بر اعمال سیاست‌گذاری دارد، ادامه داد: در راستای نقش کنترلی و نظارتی این وزارتخانه هم وزیر ابلاغیه‌ای برای سازمان هواپیمایی و معاونت حمل‌ونقل داشتند تا هر چه سریع‌تر نحوه مداخله مشخص شود.

به گفته وی، علی عابدزاده و مهردادتقی زاده از سوی وزیر راه و شهرسازی مأموریت حل مشکل فعلی برای ایرلاین ها و پروازهای داخلی و خارجی را دارند.

او گفت: سیاست وزیر همان سیاست بازار است اما نباید قیمت‌ها از کنترل خارج شود و به بهانه‌های غیرمنطقی بلیت هواپیما گران شود. ضمن اینکه این مشکل بیشتر برای پروازهای چارتری به وجود آمده است که قرار است میزان پروازهای چارتری به تدریج کاهش پیدا کند.

بازگشت ۲۱ روزه حجاج ايرانی به وطن

قائم مقام مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در امور فرودگاه‎ها ضمن اعلام آغاز عمليات ۲۱ روزه بازگشت حجاج از آمادگی فرودگاه‎ها برای ميزبانی و خدمت‎رسانی به حجاج و استقبال‎کنندگان خبر داد.

حسین اسفندیاری با اشاره به این که بر اساس تعداد حجاج به ترتیب فرودگاه‎ امام خمینی(ره)، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، همدان، گرگان، ساری، کرمان، ارومیه، یزد، بیرجند، زاهدان، کرمانشاه، زنجان، بندرعباس، بوشهر و رشت در عملیات اعزام و پذیرش حجاج فعال خواهند بود، گفت: پیش‎بینی می‎شود که عملیات بازگشت با انجام ۳۲۰ پرواز تا بامداد روز ۲۵ شهریور به اتمام برسد و بیش از ۸۵ هزار هموطن به میهن بازگردند.

ادامه عملیات بازگشت حجاج به کشور تا ۲۵ شهریور

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز پروازهای بازگشت حجاج به کشور خبر داد و گفت: پروازهای بازگشت تا بامداد ۲۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

سید محمود رضویبا اشاره به آغاز عملیات بازگشت حجاج به کشور گفت: برای بازگشت حجاج به کشور حدود ۳۲۰ پرواز چیدمان شده است که ۱۳۰ پرواز توسط هواپیمایی سعودی و ۱۹۰ پرواز توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پروازهای بازگشت حجاج به کشور تا بامداد ۲۵ شهریور که آخرین پروازها در فرودگاه گرگان به زمین می‌نشینند، ادامه خواهد داشت. ترکیب پرواها نیز مانند پروازهای رفت است و بالغ بر ۸۵ هزار حاجی با این پروازها به کشور باز خواهند گشت.

رضوی با اشاره به تقسیم پروازها میان هواپیمایی سعودی و ایران‌ایر گفت: در پروازهای رفت ۵۹ درصد پروازها متعلق به ایران‌ایر بوده و ۵۲ درصد مسافران با این پروازها منتقل شده‌اند. همچنین ۴۱ درصد از پروازها متعلق به هواپیمایی سعودی بوده اما به واسطه استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر، این هواپیمایی ۴۸ درصد کل مسافران را جابجا کرده است. پروازهای برگشت نیز تقریبا با همان ترکیب انجام خواهد شد.

ورود اولین گروه حجاج به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

عصر روز دوشنبه اولین پرواز حامل حجاج در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست و از حجاج استقبال به عمل آمد.

اولین کاروان بازگشتی حجاج ایرانی از بیت الله الحرام عصر پنجم شهریور وارد فرودگاه امام(ره) شدند و با مراسم تکریم و اهدا گل توسط جمعی از مدیران و مسئولان شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) مورد استقبال قرار گرفتند.

در این پرواز ۳۰۰ نفر  حاجی خانه خدا که از استان البرز مشرف شدند، توسط شرکت هواپیمایی سعودی از مبداء جده و از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) وارد ایران اسلامی شدند.

بنابر این گزارش، عملیات پروازهای بازگشت حجاج از سرزمین وحی تا ۲۵ شهریورماه ادامه دارد و ۲۶ هزار نفر از حجاج از ۸ استان کشور طی ۹۲ پرواز از فرودگاه امام(ره) به کشور بازخواهند گشت.

فرودگاه ايلام به طور رسمی مرز هوايی شناخته شد

مدير فرودگاه ايلام از ثبت رسمی فرودگاه شهدای ايلام به عنوان يک مرز هوايی در نشريه اطلاعات هوانوردی AIP خبر داد.

علی متانت با اعلام این خبر عنوان كرد: در سال ۹۵ هیات وزیران فرودگاه ایلام را به عنوان فرودگاه مرز هوایی مصوب کرد و از آن زمان تاكنون تمام الزام های لازم شامل تجهیزات فنی و عملیاتی و تسهیلاتی چون گمرك، گذرنامه و بهداشت عمومی را فراهم كرده ایم.

مدیر فرودگاه ایلام افزود: اكنون این فرودگاه به طور رسمی راه مجاز هوایی برای انتقال كالا و مسافر محسوب می شود و می تواند به عنوان کارگو در صادرات و واردات محصولات در استان نقش مهمی ایجاد کند.

متانت با بیان اینكه اکنون بیش از ۷۰ سورتی پروازهفتگی توسط شرکت‎های هواپیمایی آسمان، ماهان و ایران ایر در فرودگاه ایلام انجام می شود، از پیشرفت ۴۰ درصدی فاز دوم پروژه ساخت ترمینال ترمینال بین المللی فرودگاه با زیربنای ۶۰۰۰ مترمربع خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه با صرف ۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی به پایان رسیده و فاز دوم را از فروردین امسال شروع كرده ایم.

ظرفیت مقابله با تحریم‌های هوایی در کشور وجود دارد

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود ظرفیت داخلی برای مقابله با تحریم‌های صنعت هوایی گفت: دلیل رفتن ایرلاین‌ها از ایران اقتصادی است، اما در بلند مدت تقاضای موجود در ایران شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی را به این بازار خواهد کشاند.

آرش خدایی، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین قطعات مورد نیاز صنعت هوایی گفت: قطعا مشکل صنعت هوایی با تحریم زیادتر می‌شود. اما هم کشور در استفاده از توان داخلی جدی شده‌ است و هم خوشبختانه در صنعت هوایی خصوصی‌سازی جدی انجام شده است.

وی ادامه داد: هم شرکت‌های هواپیمایی خصوصی چابک و توانمند در کشور وجود دارند و هم شرکت‌های تولیدکننده و مهندسی بسیار زیادی در ایران فعالیت می‌کنند. قطعا این تعداد زیاد امکان مقابله با تحریم‌ها را خواهند داشت.

خدایی افزود: قطعا پس از اعمال تحریم‌های جدید محدودیت‌ها زیادتر شده، اما ما نیز پتانسیل‌های زیادی داریم  و این پتانسیل‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که نگران توقف فعالیت صنعت هوایی نباشیم.

پيشرفت مطلوب ترمينال جديد و پاويون فرودگاه گرگان

مديرکل فرودگاه‌های استان گلستان از پيشرفت ۹۰ درصدی ساخت ترمينال جديد و نيز رشد ۹۳ درصدی احداث ساختمان پاويون فرودگاه گرگان خبر داد.

رامین آذری با اعلام این خبر عنوان كرد: عملیات ساخت ترمینال جدید فرودگاه با زیربنای ۹۵۰۰ مترمربع از سال ۹۳ شروع شده و به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است. تاكنون برای این پروژه ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تكمیل آن به حدود ۸۰  میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

به گفته وی با تکمیل و بهره برداری از ترمینال جدید، ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه گرگان به ۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید.

مدیركل فرودگاه های استان گلستان همچنین گفت: احداث ساختمان پاویون فرودگاه گرگان تاكنون ۹۳ درصد پیشرفت داشته و تا دو ماه دیگر آماده بهره برداری خواهد بود. تاكنون برای این پروژه ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

آذری در ادامه افزود: پروژه ساختمان جدید سپاه حفاظت هواپیمایی فرودگاه گرگان با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیز آماده تحویل موقت است.

ايمنی سطوح پروازی فرودگاه مهرآباد افزايش يافت

مديرکل فرودگاه مهرآباد گفت: با اجرای طرح رفع موانع، اشيا و نابودی گياهان هرز و خطرساز در فرودگاه مهرآباد ايمنی باند و سطوح پروازی اين فرودگاه افزايش يافت.

میرسعید صفی‎نیا با اشاره به اینکه این پاکسازی به صورت دوره‎ای انجام می‎شود، گفت: این کار یکی از مهمترین موارد کنترل ایمنی نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه پرترافیکی چون مهرآباد است.

وی با اشاره به اینکه گیاهان خشک و علف‎های هرز با استفاده از سمپاشی، حرص و مانش‎پاشی در مساحت بیش از ۲۵ هکتار از سطوح پروازی و بین دو باند از بین رفته‎اند، گفت: این اقدام در فرودگاه‎های سراسر دنیا برای ارتقای عملکرد سامانه‎های ایمنی فرودگاهی بویژه در فصل گرما و خشک شدن علف‎های هرز در منطقه سطوح پروازی انجام می‎شود تا از آتش‎سوزی و به وجود آمدن خطراتی از قبیل مکیده شدن علف‎ها توسط موتور هواپیما، یا برخورد با بدنه هواپیما و همچنین جذب پرندگان جلوگیری شود.

پروازهای هواپیمایی اتریش به تهران ادامه خواهد داشت

سخنگوی شرکت هواپیمایی اتریش، آسترین، از ادامه پروازهای این هواپیمایی به تهران خبر داد.

«پیتر تیر» سخنگوی «آسترین ایرلاین» اعلام کرد که پروازهای روزانه بین وین و تهران و بالعکس طبق برنامه و بدون توقف ادامه می‌یابد.

«بریتیش ایرویز» انگلستان، «کی ال ام» هلند و «ایرفرانس» فرانسه در هفته گذشته اعلام کردند که در ماه سپتامبر پروازهایشان به تهران را لغو خواهند کرد.

افتتاح ۴۹ پروژه هوایی در هفته دولت

۴۹ پروژه قابل‌افتتاح حوزه هوایی تا پایان هفته دولت سالجاری (۹۷) با اعتباری بالغ بر۴ هزار میلیارد ریال به همت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به افتتاح می‌رسد.

بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ريزی و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های قابل افتتاح حوزه هوایی کشور تا پایان هفته دولت ۱۳۹۷ اعلام شد. بر اساس این گزارش، ۳۵ پروژه با اعتبار بالغ بر ۳ هزار و  ۸۲۶ میلیارد ریال در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ۱۴ پروژه در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به بهره‌برداری خواهد رسید که این پروژه‌ها در زمینه احداث تاسیسات فرودگاهی و تجاری، تجهیز فرودگاه‌ها و سایر پروژه های هوایی هستند.

تشریح دلایل و مزایای استقرار هاب باراندازی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد: این شهر لجستیک با کاهش هزینه‌های تولید، بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و حمل و نقل و توزیع می‌تواند بستر لازم را برای ایجاد یک نظام واحد برای اتصال جریان صادرات و واردات کالا فراهم و به عنوان حلقه کلیدی ارسال کالا و نقطه اتصال میان حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی عمل کرده و با ایجاد بستری مناسب برای برقراری یک نظام واحد در زنجیره واردات و صادرات ایفای نقش نماید .

سید حمید امیر احمدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در تشریح آخرین وضعیت این مجموعه بیان کرد: شهر فرودگاهی  امام خمینی (ره) به مساحت تقریبی ۱۴۰۰۰ هکتار در محدوده جنوب و جنوب شرقی اراضی شهر فرودگاهی، که دارای مزایایی از جمله دسترسی به خط ریل، باند جنوبی، جاده و سایر زیرساخت‌های این‌چنینی بوده واقع شده و سایت آن نیز در  ۴۰ كیلومتری جنوب مركز تهران قرار گرفته است.

امیراحمدی با بیان اینکه در حال حاضر اتصال فرودگاه با شهر توسط ۲ آزادراه صورت گرفته است گفت: این فرودگاه از سمت شرقی به آزادراه تهران ـ  قم و از سمت غرب به آزادراه تهران ـ ساوه متصل بوده و جاده قدیم تهران ـ قم و جاده قدیم ساوه نیز سایت پروژه را به شبكه معابر كلانشهر تهران متصل می‌كند.

استفاده از کانتر باز در ترمینال سلام

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از تحول دروازه کنترل گذرنامه و ایجاد کانترهای باز در ترمینال سلام خبر داد.

شهرام آدم‌نژاد  به استفاده از امکانات جدید در ترمینال سلام اشاره کرد و گفت: ترمینال سلام چندین ویژگی به روز و متمایز از سایر ترمینال‌های کشور را دارا است.

آدم‌نژاد ایجاد تحول در نحوه پذیرش مسافر را یکی دیگر از ویژگی‌های ترمینال سلام دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های ترمینال سلام بحث کانتر باز است. وقتی مسافر وارد ترمینال سلام می‌شود، می‌تواند از تمام کانترها فرآیند چک‌این را انجام دهد و نیاز به رجوع به یک کانتر مشخص نیست.

افتتاح نخستین واحد مدیریت اپرون کشور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

واحد مدیریت اپرون در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای نخستین بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

واحد مدیریت اپرون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با حضور مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و جمعی از مدیران و پرسنل این مجموعه به منظور ارتقاء ایمنی فعالیت‌های هوانوردی و ارائه خدمات زمینی به هواپیماها در اپرون‌های مسافری، باری و جاده‌های دسترسی به سطوح پروازی همچنین جهت تسهیل تردد افراد، ماشین‌آلات و خودروها در سطوح پروازی افتتاح شد.

 شهرام آدم نژاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به افتتاح واحد مدیریت اپرون در فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار داشت: در جوامع شهری حتی برای مسیرهای کم تردد قوانین و مقررات عبور و مرور وضع می شود و بسیار بدیهی است که در چنین فضایی با این حجم از تحرک و تردد، نیازمند به یک مدیریت مهجز به دانش روز و یکپارچه هستیم.

وی در خصوص اینکه یک مدیریت اپرون خوب چه ویژگی هایی را باید دارا باشد، گفت: این واحد باید اطلاعات محور باشد و ما بتوانیم تردد دیتا را به ثبت برسانیم، دیگر آنکه نقش انسان باید مقداری در این مدیریت کاسته شود و در آینده نه چندان دور حضور فرد کنترل کننده در سطح میدانی و پیرامونی اپرون کاهش یابد.