شناسهٔ خبر: 58528 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

گسترش ظرفیت ریلی تهران تا شهر جدید پرند/ ضرورت هماهنگی طرح بازآفرینی با طرح ساماندهی شهر تهران/ جابه جایی ۱۹ پادگان با هدف انتفاع عمومی/ شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی

گزارش آخر هفته مسکن ضرورت هماهنگی طرح بازآفرینی با طرح ساماندهی شهر تهران، بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های شهر جدید پرند و آغاز احداث ۳۴۰۰ واحد مشارکتی در پرند، احداث ۵۰ مرکز محله در شهرهای جدید تا پایان سال، تصویب طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن و شناسایی ۵۴۰۰ هکتار ارضای ذخیره نوسازی و همچنین اعلام جابه‌جایی ۱۹ پادگان با هدف انتفاع عمومی شهروندان از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

گسترش ظرفیت ریلی تهران تا شهر جدید پرند

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه مراسم افتتاح و بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران گفتتا پیش از این محور ریلی تهران تا تپه سفیید سه خطه بود که هم اکنون در حال تبدیل آن به چهار خط هستیم، همچنین گفتنی است از تپه سفید تا اسلامشهر دو خطه بوده و از اسلامشهر تا پرند دارای یک خط ریلی بودیم که هم اکنون در حال اضافه کردن یک خط ریلی دیگر به این دو مسیر نیز هستیم.

بازدید از پروژه‌های شهر جدید پرند

در بازدید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پروژه های مسکن مهر شهر جدید پرند، مجموعه چندمنظوره فرهنگی هنری انقلاب و زمین های بازی شهرستان پرند، افتتاح شد.

کلنگ ۳۴۰۰ واحد مشارکتی در پرند به زمین زده شد

در سفر وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی به شهر پرند کلنگ۳۴۰۰ واحد مسکن مشارکتی در فاز ۶ بر زمین زده شد.

توسعه سوداگری و افزایش قیمت مسکن نتیجه بارز تراکم فروشی در شهرهاست

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند گفت: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵  نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده است بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.

ضرورت هماهنگی طرح بازآفرینی با طرح ساماندهی شهر تهران

وزیر راه و شهرسازی در چهل و نهمین جسله ستاد ملی بازافرینی شهری پایدار با بیان اینکه ارزش افزوده واقعی با ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد حاصل می‌شود نه با فروش تراکم بیشتر در این نواحی گفت: تمام ایراد و نقدی که جامعه کارشناسی به نحوه توسعه شهر تهران می‌گیرد در این جمله خلاصه شده است، چراکه مدیریت شهری طی ۱۰ سال به صورت مداوم سیاستی اشتباه مبتنی بر فروش شهر را پیش گرفته و کسی نیست که امروز بر آن خرده نگیرد، پس طبیعی است که ما برای ایجاد ارزش افزوده دیگر این روش نادرست را ادامه ندهیم.

جابه جایی ۱۹ پادگان با هدف انتفاع عمومی/ شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود که پس از تشکیل یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بررسی دو دستورِ طرح ویژه رود دره فرحزاد و طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ مشهد به ریاست وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اعلام شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی نوسازی در کشور از جابه‌جایی ۱۹ پادگان در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف انتفاع عمومی خبر داد و گفت: پادگان‌ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

تصویب طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن با تاکید بر حفاظت از آنها

طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین‌تکلیف شد و بر اساس نظر اکثریت اعضای اصلی شورا و مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران، این طرح با تاکید بر حفاظت از پهنه‌های مختلف باغات کن به تصویب رسید.

جزئیات تصمیمات دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور را تشریح کرد و گفت: در صورت تایید و تصویب موضوع انتقال در شورای ساماندهی، وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف مدت ۶ ماه گزارش امکان‌سنجی این طرح را تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورای فوق ارائه کند.

سومین جلسه هیات داوران مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت

سومین جلسه هیات داوران مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت با حضور داوران منتخب به ریاست معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تصویب ۷ مصوبه در جهل و هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و هشتمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان قزوین طی ۷ بند اعلام شد.

راه‌اندازی نخستین نمونه از مدارس اجتماع‌محور در شهر جدید هشتگرد

پیرو سیاست جدید شرکت عمران شهر های جدید و نیز اجرایی کردن بند ۲۰ مصوبات دومین جلسه پایش دوره‌ای شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تحت عنوان راه اندازی مدارس اجتماع محور، ۵ مدرسه به مساحت ۳۶۰۰ متر با بهترین نقشه و معماری و ۱۲۰۰ متر حیاط مسقف زمستانی و یا مکان اجتماعات محلی، آزمایشگاه، کتابخانه مدرن و سایت کامپیوتر در دست احداث است که به عنوان مدارس اجتماع محور درآینده افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۵۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در گلبهار

۲۵۰۰میلیاردریال پروژه عمرانی در شهر جدید گلبهار با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی افتتاح و کلنگ زنی شد.

آماده‌سازی و تامین زیرساخت‌ها، مهمترین مشکل سایت های مسکن مهر شهرهای جدید

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها را مهمترین مشكل سایت‌های مسكن مهر شهرهای جدید اعلام كرد و گفت: ما هیچ امساكی برای خرج منابع شركت در جهت ارتقای كیفیت شهرهای جدید نداریم، اگرهم تاكنون نقدی از سوی وزیر راه و شهرسازی به سایت مسكن مهر این شهرها شده است همگی در جهت اصلاح این مناطق بوده تا در آینده به محله‌های فقیرنشین و یا یك حاشیه نشینی رسمی تبدیل نشوند.