شناسهٔ خبر: 58419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

سومین جلسه هیات داوران مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت/ تنظیم برنامه اجرایی برای تهیه فراخوان عمومی و اجرای مسابقه

جلسه سومین جلسه هیات داوران مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت با حضور داوران منتخب به ریاست معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین جلسه هیات داوران مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه رزجوب (حد فاصل پل بوسار تا پل زرجوب) به منظور تنظیم برنامه اجرایی مسابقه فوق به ریاست معاون معماری و شهرسازی و با حضور نمایندگانی از شرکت بازآفرینی شهری ایران و هیات دوران در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد. به گفته برگزار کنندگان این مسابقه پس از تنظیم برنامه اجرایی مسابقه، فراخوانی بدین منظور منتشر و اعلام عمومی خواهد شد و بعد از آن مراحل اجرایی مسابقه انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، به دنبال مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری پیرامون احیای رودخانه‌ها و بازآفرینی‌شهری رودکناری که سال گذشته به شرکت بازآفرینی شهری و همچنین مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارتخانه ابلاغ شده بود، مسابقه طراحی‌شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت طراحی و به وزارتخانه ارایه شد.

روند انتخاب مسابقه فوق نیز به این صورت بود که به دنبال مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری معاونت معماری و شهرسازی، جلسات مشترکی را با دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل وزارت نیرو در کمیته راهبری ستاد ملی بازآفرینی شهری در بهمن‌ماه سال گذشته (۹۶) برگزار کرد و در همین رابطه نیز گزارش مشترکی تنظیم و به ستاد ملی بازآفرینی شهری ارایه شد که در همان نشست نیز موفق به اخذ مصوبات پیشنهادی در ستادملی بازآفرینی شهری شد.

برگزاری مسابقه طراحی شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت (حد فاصل پل بوسار تا پل زرجوب) یکی از مهمترین اقدامات در خصوص مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است.

مسابقه طراحی‌شهری حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت (حد فاصل پل بوسار تا پل زرجوب) به کارفرمایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران به منظور دستیابی به طرح‌های اجرایی با کیفیت بالا برای تحقق جریان سازی بازآفرینی شهری پایدار در حاشیه رودخانه زرجوب برگزار می‌شود.

این مسابقه که توسط خانم مروارید قاسمی و آقایان تغابنی، خاکی و ساعدسمیعی به سفارش شرکت بازآفرینی شهری ایران داوری می‌شود، سومین جلسه هیات‌داوری خود را در معاونت معماری و شهرسازی و با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، روستا و میرحسینی عضو هیات عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار کرد.

در همین رابطه نیز محمدسعید ایزدی ضمن استماع نظرات مشاور طرح برگزاری مسابقه، نظرات دوران و همچنین نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری، احیای رودخانه‌ها و رودکناره‌ها را از الزامات شهرهای کنونی عنوان و اظهار امیدواری کرد: برگزاری این قبیل مسابقات و اجرای طرح‌ها و ایده‌های مناسب موجب احیای رودخانه‌های شهری است که به عنوان شریان زندگی و حیات شهرها شناخته می شوند.

وی باردیگر با اعلام این مطلب که تمرکز وزارتخانه بر اجرایی کردن مصوباتی است که موجب تحقق طرح بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف کشور خواهند شد، گفت: می‌توان ایده‌ها و نظرات مختلف را با طرح‌های بالادستی مطابقت داد و محصول را به بهترین شکل در شهرهای کشور به صورت اجرایی درآورد.

بر اساس این گزارش، رودخانه زرجوب یکی از دو رود شهر رودگذر رشت است. از کوه‌های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه سر، جوکلبندان و کچا از حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از منطقه بهدان و چوماچا و پیوستن به رودخانه گوهررود، رودخانه پیربازار رود را تشکیل می‌دهد و به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شود. این رودخانه یکی از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی به شمار می‌رود. این رودخانه به طول ۱۳.۵ کیلومتر از میان بافت شهر رشت عبور می‌کند.

موقعیت محدوده طراحی از شمال به پل بوسار، از جنوب به پل زرجوب، از شرق به خیابان امین‌الضرب و از غرب به خیابان تختی محدود می‌شود. مساحت محدوده طراحی ۵۵۲۲۹۶.۳ مترمربع (۵۵.۲ هکتار) و طول مسیر طراحی ۱۹۸۰ (۱.۹) کیلومتر است.

نظر شما