شناسهٔ خبر: 59727 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

حمایت قاطع نمایندگان مجلس از اقدامات ضد فساد آخوندی/ دستور به سازمان برنامه برای تأمین اعتبار برنامه ملی بازآفرینی شهری با تأیید مقام معظم رهبری

گزارش آخر هفته حمایت قاطع برخی از نمایندگان مجلس از اقدامات ضد فساد آخوندی در زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی،اعلام خبر دستور به سازمان برنامه برای تأمین اعتبار برنامه ملی بازآفرینی شهری با تأیید مقام معظم رهبری از سوی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، حضور وزیر راه وشهرسازی در همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار و همچنین تأکید معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بر مغایرت اساسی مصوبه شورای‌عالی ترافیک با طرح جامع شهر قزوین از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

نقش چشمگیر مدارس اجتماع‌محور در ارتقای کیفیت فضای شهری در شهرهای جدید

زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص رویکرد جدید این شرکت در ساخت مدارس اجتماع‌محور بیان کرد: این ایده که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده نقش ویژه‌ای درافزایش کیفیت فضای شهری در شهرهای جدید دارد چراکه این شهرها تفاوت‌هایی با سایر شهرهای کشور داشته و در حال حاضر با کمبودهایی در حوزه فضاهای فرهنگی و اجتماعی مواجه هستند به همین دلیل بسیار مهم است که از تمام ظرفیت‌های این شهرها به ویژه مدارس استفاده چند منظوره داشته باشیم.

داودپور با بیان اینکه تلاش داریم تا بتوانیم از مدارس در قالب موضوعات فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده و آموزش‌هایی را در زمینه‌های غیردرسی به والدین و فرزندان ارائه دهیم گفت: این تجربه در بسیاری از کشورهای جهان دیده شده و تأثیرات بسزایی در این بخش داشته است.

افتتاح ۳ پروژه فرهنگی- درمانی و ورزشی در خراسان‌رضوی با حضور وزیر راه و شهرسازی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز ۱۹مهرماه همراه با استاندار خراسان‌رضوی، عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استان خراسان‌رضوی جهت افتتاح ۱۶ پروژه بازآفرینی در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر مشهد طی مراسمی این پروژه‌ها را افتتاح کرد.

در اولین مراسم، مرکز جامع سلامت حاجی اربابی به مساحت ۹۱۰ مترمربع افتتاح و تحویل مرکز علوم پزشکی خراسان‌رضوی شد.

دستور به سازمان برنامه برای تأمین اعتبار برنامه ملی بازآفرینی شهری با تأیید مقام معظم رهبری

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه بازافرینی تصویب شده بیان کرد: طبق این برنامه سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه بازآفرینی در سطح محلات کشور درنظر گرفته شده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی، ۷ هزار میلیارد تومان شهرداری‌ها و ۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط دولت تأمین خواهد شد.

عشایری در ادامه با بیان اینکه پس از محاسبه و بررسی‌های انجام شده متوجه کسری ۴ هزار میلیارد تومانی از منابع تأمین شده از سوی دولت شدیم گفت: از این میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن  و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی درنظر گرفته شده است.

اقدام ضدفساد آخوندی گامی مثبت در راستای شفاف‌‌سازی است

نماینده مردم استان اصفهان و حوزه انتخابیه سمیرم در مجلس شورای اسلامی درخصوص بحث مبارزه با فساد و همچنین اقدام اخیر وزیر راه و شهرسازی در نظام مهندسی، اظهار داشت: بدون شک اگر به دنبال حل مشکلات کشور به خصوص در حوزه اقتصاد هستیم یکی از موارد مهم داشتن شفافیت در مسائل مالی و اقتصادی است.

وی افزود:  هر اقدامي که منجر به شفافیت در اقتصاد شود و جلوی اخلال‌گران و مفسدان را بگيرد، مورد حمایت مجلس و ارزشمند است. اقدام اخير آخوندی هم یک گام مثبت در راستای شفاف‌سازی‌ مالی است و می‌تواند جلوی هرگونه سوء استفاده را بگيرد.

اقدامات ضد فساد وزارت راه و شهرسازی باید استمرار یابد

 رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی  ضمن تجلیل از اقدامات ضد فساد وزارت راه و شهرسازی گفت: مبارزه با فساد مقطع و زمان ندارد. این که اینکار آغاز شده را باید به فال نیک گرفت و اینکه این وزارتخانه پیشقدم شده بسیار عالی است.

کولیوند به ضرورت اطلاع رسانی به مردم درباره این فرآیند تاکید کرد و افزود: اینکار باید استمرار داشته باشد و اطلاعات نیز به گوش مردم برسد. نمی‌شود با کارکنان و پیمانکاران فاسد مقابله کرد ولی اطلاعات این مقابله را به استحضار مردم نرساند و شفاف سازی نکرد.

آخوندی در بین وزرای روحانی بهترین کارنامه را دارد

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات موثر ایشان اظهار داشت: بدون شک در کنار نکات مثبت وزرای دولت آقای روحانی نقاط ضعفی دارند و هیچ وزیری بدون اشکال نیست. با این حال در بین وزرای رئیس جمهور بهترین کارنامه را دارد و باید بیشترین نمره را به دکتر آخوندی داد. این نمره هم بابت جسارتی که ایشان در اجرای پروژه‌ها و انتخاب مدیران دارند که نمونه آن را در اصفهان شاهد هستیم که عملکرد بسیار خوبی داشتند.

وی افزود: توجه و اتکای ویژه آقای آخوندی به بودجه‌های غیردولتی در اجرای پروژه‌ها باعث شد خیلی از آن‌ها که به خاطر وابستگی به منابع دولتی تعطیل شده بودند دوباره فعال و تجدید حیات شوند. در قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و توسعه فرودگاه اصفهان اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت که چه بسا به تحریم‌ها و بدعهدی های ترامپ در برجام برنمی خوردیم برخی اقدامات دیگر به تعویق نمی‌افتاد.

مغایرت اساسی مصوبه شورای‌عالی ترافیک با طرح جامع شهر قزوین

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار استان قزوین مصوبه شورا را درباره مغایرت اساسی مصوبه شورای‌عالی ترافیک با طرح جامع شهر قزوین، ابلاغ کرد

 ضرورت ایجاد مدیریت تغییر در میراث فرهنگی

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین "همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار" گفت: یکی از چالش‌های این روزهای میراث فرهنگی، این مفهوم در ذهن‌ها است که میراث فرهنگی پدیده‌ای مصنوعی است که موقعیت کالبدی دارد و غالبا تصور می‌شود که میراث فرهنگی، شیئی باستانی یا بنایی تاریخی است.

وی افزود: همچنین فرودگاه‌های تاریخی داریم که در همین دوره مدرن احداث شده‌اند و هنوز حتی آثار کالبدی‌شان موجود است، ولی ما در حال از دست دادن آن‌ها هستیم؛ مثلا در فرودگاه قلعه‌مرغی آشیانه‌های بی‌نظیری با سازه‌هایی چوبی وجود دارد که آن‌ها را جزئی از میراث فرهنگی نمی‌دانیم.

مفهوم ایران‌شهری ضامن صلح پایدار در ایران و منطقه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۵ مهرماه در دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و فرصت برای بیان نقطه‌نظرات خود در باب هویت ایرانی و توسعه پایدار و همچنین تمدن ایران‌شهری گفت: مطلبی كه امروز راجع به آن صحبت می‌كنم پاسخ به چندین سوال است كه امیدوارم بتوانم حق مطلب را در این گفتگو بیان كنم.

ضرورت اعمال تغيير در الگوهای طراحی شهری

هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز جهانی اسکان بشر را گرامیداشت و گفت: این روزها موضوع بازآفرینی شهری زبانزد جامعه متخصصان و حتی عموم مردم است.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری دو هدف عمده را پیگیری می کند، ادامه داد: اولین هدف، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری و دومین هدف آن ارتقا زیست پذیری شهری در محلاتی است که این افراد در آن زندگی می کنند. 

تأکید بر هم‌راستایی تمامی دستگاه‌ها در پیشبرد برنامه‌های بازآفرینی

پنجاهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش تجربه راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن و سایر اعضای ستاد ملی برگزار شد.

ایزدی در این جلسه ضمن ابراز خرسندی نسبت به تحول اساسی در برنامه‌های شهرسازی و حرکت اقدامات بازآفرینی به سمت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: متأسفانه هم‌راستایی و هماهنگی کافی در این حوزه هنوز وجود ندارد، با وجود آنکه ستاد ملی بازآفرینی با هدف ایجاد هم‌گرایی بیشتر بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با امور بازآفرینی تشکیل شده است ولی شاهد خروجی دلخواه از آن نیستیم./