شناسهٔ خبر: 60378 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

اعلام حمایت سازمان بنادر از محمد اسلامی/سند اجرایی موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان امضا شد/اجرای رویه‌های بتنی در لنگرگاه‌ها و بنادر کشور/ واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی ۲ هفته آینده به هند

گزارش آخرهفته امضای سند اجرایی موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان امضا، جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران برای اجرای کامل توافقنامه سه جانبه چابهار، واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی ۲ هفته آینده به هند، تاکید افغانستان بر ایجاد چارچوب قانونی لازم برای اجرای موافقتنامه چابهار، تاکید هندوستان بر اجرای راه‌آهن مشهد- هراز و چابهار- زاهدان و تعیین تعرفه خدمات بندری بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هفته گذشته نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار در تهران با حضور معاونان وزرای حمل و نقل کشورهای هند و افغانستان برگزار شد.

جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران برای اجرای کامل توافقنامه سه جانبه چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست فوق جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران برای اجرای کامل توافقناممه سه جانبه چابهار راتشریح کرد و گفت: تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارایه خدمات درب به درب بخشی از پیشنهادات ایران است.

وی ادامه داد: ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها، توسعه همکاری های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، مشارکت و سرمایه‌گذاری چندجانبه جهت توسعه زیرساخت های ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر بر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل چندوجهی جهت تسهیل ترانزیت از دیگر پیشنهادات ایران است.

واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی ۲ هفته آینده به هند

هفته گذشته همچنین راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که به واسطه توافقنامه چابهار از ظرفیت ایران، هند و افغانستان برای صادرات کالا به هند استفاده خواهد شد از واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی دو هفته آتی به هند خبر داد.

وی اعلام کرد: طی دو هفته آینده شاهد امضای قرارداد رسمی بهره‌برداری از بندر چابهار از سوی شرکت IPGL هند خواهیم بود.

تاکید افغانستان بر ایجاد چارچوب قانونی لازم برای اجرای موافقتنامه چابهار

امام‌الدین وری‌ماچ، معاون حمل و نقل افغانستان در نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان﴿موافقت‌نامه چابهار﴾ در حضور معاونان راه و شهرسازی کشورمان و جمهوری هند گفت: برای اجرای کامل موافقتنامه چابهار نیازمند ایجاد چارچوب‌های قانونی لازم هستیم.

تاکید هندوستان بر اجرای راه‌آهن مشهد- هراز و چابهار- زاهدان

تیرو مورتی قائم‌مقام وزیر امور خارجه هندوستان در نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران،  هند و افغانستان (موافقت‌نامه چابهار) با اعلام اینکه هند به تعهد خود به اجرای موافقت‌نامه چابهار پایبند است گفت: هندوستان مشتاق است تا راه‌آهن مشهد-هراز و چابهار- زاهدان زودتر به بهره‌برداری برسد.

سند اجرایی موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان امضا شد

در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی "موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار"، سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان امضا شد.

در این سند که بعد از تصویب موافقتنامه مذکور توسط مراجع ذیصلاح در سه کشور، برای اولین بار جهت ارائه راهکارهای بهینه‌سازی و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل کالا در مسیرهای پیش‌بینی شده تشکیل شد، بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه بویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل تأکید شد.

اجرای رویه‌های بتنی در لنگرگاه‌ها و بنادر کشور

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این خبر که آن مرکز با همکاری سازمان بنادر اجرای رویه های بتنی را در برخی لنگرگاه های کشور در دستور کار دارد، گفت: اجرای این شیوه می‌تواند در افزایش عمر مفید بنادر، موثر بیفتد.

ارایه خدمات حمل و نقل دریایی به کشورهای همسایه

محمدعلی حسن‌زاده در حاشیه نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار، گفت: مهم‌ترین هدف موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، ارائه خدمات حمل و نقل به کشورهای همسایه است تا شاهد توسعه ترانزیت در منطقه خود باشیم .

هفته گذشته همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و تعدادی از نمایندگان مجلس حمایت خود را از مهندس محمد اسلامی سرپرست وزارت راه و شهرسازی  اعلام کردند.

تعیین تعرفه خدمات بندری/اعمال کاهش تعرفه THC از اول مهرماه

حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در هفته گذشته از تعیین تعرفه خدمات بندری خبر داد و گفت: صادرکنندگان و واردکنندگان از اول مهرماه با تعرفه های جدید که به موجب آن نرخ برابری دلار حداکثر معادل ۸۰۰۰ تومان تعیین شد، می‌توانند از خدمات بندری و دریایی استفاده کنند و چنانچه حسب اعلام بانک مرکزی در هر زمان نرخ نیمای اعلامی کمتر از این رقم باشد رقم کمتر مبنای محاسبه صورتحساب خواهد بود.

بازدید نمایندگان جمهوری افغانستان و ازبکستان از بندر شهید بهشتی چابهار

عصمت الله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در رأس هیاتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضل‌الدین سعدالله‌یف قائم‌مقام راه‌آهن ازبکستان و اسلم اکبراف معاون مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ازبکستان روز سه‌شنبه ۱ آبان ماه به چابهار سفر کردند و از ظرفیت های این بندر برای استفاده تجار ازبکستان بازدید کردند.

رویکرد اقای اسلامی، افزایش بهره‌وری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بنادر کشور است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رویکرد و برنامه‌های آقای مهندس اسلامی در حوزه بنادر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بنادر منشا اثرات مهمی خواهد بود، همانگونه که در سمت استانداری مازندران و مدیریت سواحل و بنادر و عضویت شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سواحل و بنادر استانهای شمالی و در توجه به بنادر شمالی اهتمام ویژه‌ای داشت.

محمد اسلامی تعامل خوبی با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دارد

ولی داداشی در خصوص معرفی محمد اسلامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امیدوار هستیم با حضور محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی شاهد توسعه و توجه بیشتر در بخش‌های راه، شهرسازی، هواپیمایی، بندری و دریایی باشیم.