شناسهٔ خبر: 60395 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفه‌ای که گذشت:

تلاش برای بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ توسعه شبکه ریلی/ ارائه تضامین لازم برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی / هماهنگی عملکرد معاونت حمل‌ونقل با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

گزارش آخر هفته برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی، معرفی نقاط منتخب برای ایجاد مراکز لجستیک کشور، ارائه روزانه ۱۲ رام قطار فوق العاده به سمت مرز، تاکید بر توسعه سفرهای حومه‌ای و گردشگری ریلی در استان فارس، افتتاح اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد در نیمه اول۹۸ و اتمام ظرفیت قطارهای مشهد – شلمچه و مشهد-کرمانشاه به وسیله زائران اربعین سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تلاش برای بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ توسعه شبکه ریلی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد: خطوط ریلی کشور با وجود تاکید همه جانبه مسئولان عالی رتبه کشوری بر گسترش حمل ونقل ریلی نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر است که از این مقدار حدود ۳۰۰۰ کیلومتر شامل خطوط فرعی می‌شود.

وی همچنین در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که پروژه‌های بزرگ توسعه شبکه ریلی که از گذشته آغاز شده بود، با همت و پیگیری زودتر به اتمام و بهره‌برداری برسد تا چند استان دیگر نیز به شبکه ریلی متصل شوند.

اسلامی اعلام کرد: ناوگان ریلی با ۹۲۱ دستگاه لکوموتیو و تعداد ۲۵۱۹۰ دستگاه واگن باری ریلی نیازمند توسعه و گسترش با حمایت از صنایع داخلی و انتقال تکنولوژی به کشور است.

ارائه تضامین لازم برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل راه‌آهن گفت: ‌به منظور تسهیل حضور سرمایه گذاران در بخش ریلی، تضامین کافی برای امنیت سرمایه گذاری را به آنها خواهیم داد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «میزان صرفه‌جویی سوخت در قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل ۸۰ سی سی و در مسافت های بلند معادل ۲۰ سی‌سی سوخت است» گفت: بررسی ها نشان می دهد هر سال در اطراف تهران ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر جابجا می شوند و این نشان می دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جویی‌های سوخت وجود دارد.

هماهنگی عملکرد معاونت حمل‌ونقل با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی عملکرد این معاونت با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی، توسعه یکپارچه حمل‌ونقل، مبارزه با خودرو محوری، توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، توسعه الزامات ایمنی و توجه به مبحث لجستیک را نقاط قوت برنامه وی عنوان کرد و گفت: تمامی این موارد با پیگیری این معاونت از پیشرفت مطلوبی برخوردار است.

وی توجه به مبحث لجستیک را نقطه قوت برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواند و یادآور شد: به همت معاونت حمل‌ونقل سند لجستیک کشور تهیه  و ۵۸ نقطه لجستیک تعریف شده است که هم‌اکنون در آستانه اجرا قرار دارد. اما باید توجه داشت که حمل‌ونقل ترکیبی در فرایند لجستیک باهدف انجام حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی با قطار همچنین  توزیع مویرگی در مقصد و جمع‌آوری در مبدأ با کامیون شکل می‌گیرد.

برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن، از برگزاری همایشی با عنوان "همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی" در ۲۱ آبان ماه سالجاری خبر داد.

بیرانوند با اشاره به اینکه راه‌آهن به عنوان استفاده کننده اصلی این منابع به صورت بخشی یا مدل مشارکت عمومی، خصوصی و یا سرمایه گذار مستقیم است خاطرنشان کرد : رویکردهای یاد شده، رویکرد اصلی راه‌آهن است و تلاش خواهیم کرد تا در این همایش تعامل مورد نیاز میان دوگروه سرمایه گذار و سرمایه پذیر را برقرار کنیم تا هردو به یک زبان مشترک دست یابند.

معرفی نقاط منتخب برای ایجاد مراکز لجستیک کشور

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سند آمایش مراکز لجستیک کشور فقط بر روی کاغذ نیست، بلکه عملیات اجرایی نیز در برخی پهنه‌ها آغازشده و هم‌اکنون از سوی دستگاه های مسئول تعیین شده شامل سازمان های حاکمیتی مدهای مختلف حمل و نقل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و مناطق آزاد در حال پیگیری می باشد.

به گفته مدیرکل طرح جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پهنه های شمتیغ، آستارا، سرخس، پرویز خان، اینچه‌برون، بازرگان، میرجاوه شلمچه، میلک و جلفا نیز بعنوان مراکز لجستیک مرزی تعیین شده اند.

وی افزود: پارک های لجستیک عمومی در پهنه های اهواز، همدان، رشت، کرمان، سمنان، اراک، مبارکه، تربت حیدریه، مراغه، مرودشت و اردکان و پارک لجستیک با کاربری تخصصی کشاورزی در پهنه های اقلید، جهرم، جیرفت، چناران، تربت‌حیدریه، میناب، تاکستان، ارومیه، ساری، اردبیل، پیشوا، همدان، اصفهان، چابهار، دزفول، مراغه، زنجان و گرگان مکانیابی شده است. 

ارائه روزانه ۱۲ رام قطار فوق العاده به سمت مرز

مدیرکل راه‌آهن تهران با بیان اینکه امیدواریم طبق برنامه ریزی های صورت گرفته زائران به سهولت و دقیق از خدمات ریلی ارائه شده بهره مند شوند گفت:روزانه ۱۲ رام قطار فوق العاده به مسیرهای مرزی از ایستگاه تهران حرکت می کنند.

هادی نژاد همچنین در رابطه با تعداد قطارهای فوق العاده ای که در مسیر جنوب پیش بینی شده است گفت:به صورت روزانه ر مسیرهای رفت و برگشت از ایستگاه تهران ۵ زوج قطار در مسیر تهران-کرمانشاه و یک روز درمیان یک زوج قطار مشهد کرمانشاه پیش بینی شده است.

تاکید بر توسعه سفرهای حومه‌ای و گردشگری ریلی در استان فارس

سعید رسولی عضو هیأت مدیره راه‌آهن، سه شنبه اول آبان، از بخشهای مختلف ایستگاه شیراز و پروژه‌های سرمایه‌گذاری اداره کل راه‌آهن فارس بازدید کرد.

وی همچنین بر توسعه سفرهای حومه‌ای ریلی، ارتقاء کیفیت سفرها و نیز رونق بخشیدن به گردشگری ریلی به خصوص در استان فارس تأکید کرد.

افتتاح اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد در نیمه اول۹۸

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: با افتتاح اسکله «رو-رو ریلی» بندر امیرآباد در نیمه اول سال ۹۸ سرعت حمل ونقل کالاهای صادراتی ایران از این منطقه افزایش چند برابری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این اسکله ریلی می‌توانیم بار ترانزیت قابل‌توجهی را حمل کنیم، اضافه کرد: با افتتاح اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد، اتصال به شبکه سراسری راه آهن کشور محقق خواهد شد و سرعت تخلیه و بارگیری کالا در بندر امیرآباد از ۲۴ساعت به سه ساعت تقلیل خواهد یافت.

اتمام ظرفیت قطارهای مشهد – شلمچه و مشهد-کرمانشاه به وسیله زائران اربعین

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به  زائران اربعین حسینی برنامه ریزی دقیقی در این استان صورت گرفته است گفت: تمامی ظرفیت قطارهای مشهد - شلمچه و مشهد - کرمانشاه به وسیله زائران اربعین پر شده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام مسئولان پس از اینکه زائران مشهد مقدس به خرمشهر رسیدند با ریل باس رایگان به پایانه مرزی مستقر درشلمچه هدایت می شوند اظهار کرد:همچنین در گذشته هر ۴ روز یکبار قطار به سمت کرمانشاه حرکت می کرد که در ایام اربعین با هماهنگی هایی که صورت گرفته یک روز در میان این قطار به سمت کرمانشاه می رود و پس از آن با حمل و نقل ترکیبی پیش بینی شده زائران به سوی مرز مهران با اتوبوس منتقل می شوند.