شناسهٔ خبر: 62029 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی درهفته‌ای که گذشت

امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در ۳ شهر لجستیکی جنوب کشور/ تشریح تعهدات ۵۰۰ میلیون دلاری هندی‌ها/هدایت بخشی از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندرچابهار به سمت توسعه ریلی

گزارش آخر هفته امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در ۳ شهر لجستیکی جنوب کشور، تهیه نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات در بنادر، تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی در بخش دریانوردی، افزایش ۶۳ درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان، تشریح تعهدات ۵۰۰ میلیون دلاری هندی ها، رشد ۵۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بندر چابهار،‌ هدایت بخشی از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندرچابهار به سمت توسعه ریلی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی درهفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تهیه نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اهمیت توسعه فناوری اطلاعات در بنادر به عنوان یک مبحث راهبردی در صنعت حمل و نقل دریایی کشور، از ارائه نقشه راه و چشم‌انداز توسعه در زمینه هوشمند سازی و یکپارچه سازی اطلاعات با همفکری همه ذی‌نفعان بندری و دریایی در آینده ای نزدیک خبر داد.

راستاد با اشاره به رشد ۴ درصدی حمل و نقل دریایی جهان در سال ۲۰۱۷  به استناد گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، گفت: رشد ۴ درصدی حمل و نقل دریایی در جهان به صورت تفکیکی، ۶/۴ دصد در بخش کانتینری و حدود ۴ درصد در بخش فله‌ای خشک اتفاق افتاده است که در مقایسه با ۵ سال قبل، میانگین رشد بالاتری محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اظهار نگرانی دبیرکل اتحادیه بنادر و لنگرگاه‌ها مبنی بر " تاثیر منفی جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بر صنعت حمل و نقل دریایی جهان"، اظهار داشت: به رغم توافق اخیر این دوغول اقتصادی در اجلاس G۲۰، مکانیزم‌هایی چون " جهانی شدن "؛ " دیجیتالی شدن " و " تجارت الکترونیکی " در صنعت حمل و نقل دریایی می‌تواند تا حد زیادی جلوی تاثیر منفی رقابت تعرفه‌ای چین و آمریکا بر حمل و نقل دریایی را تعدیل کند.

تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی در بخش دریانوردی

راستاد معاون وزير راه و شهرسازي، با تاکید بر اینکه باید به طور کلی از تمام جاذبه‌هایی که در حوزه گردشگری دریایی وجود دارد استفاده کرد، اظهار کرد: تاكيد ما در سازمان رعايت استانداردهاي ايمني در بخش دريانوري است و در صورت رعايت استانداردهاي ايمني و الزامات، بستر لازم براي تردد شبانه‌روزي سفر و گردشگري دريايي فراهم است.

امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در ۳ شهر لجستیکی جنوب کشور

محمدعلی حسن‌زاده معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت ۳ شهر لجستیکی بندری کشور را تشریح کرد و از امضای تعدادی قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر امام‌خمینی، شهیدرجایی و چابهار خبر داد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تعدادی سرمایه‌گذاری انجام شده و کارخانه‌هایی هستند که هم اکنون در آن مناطق در خصوص تصفیه شکر، تصفیه روغن‌کشی و بحث‌های تولید بیو اتانل و موارد این چنینی فعالیت می‌کنند و در این خصوص نیز تعدادی قرارداد در سالجاری به امضا رسیده است.

افزایش ۶۳ درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از افزایش ۶٣ درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان خبر داد و گفت: میزان صادرات کالا در ٨ ماه گذشته امسال در مقایسه با مدت مشابه به آن در سال گذشته، ٢٨ هزار ۶٧۵ تن افزایش را نشان می‌دهد .

ضرورت تکمیل اسکله‌های نیمه‌تمام

سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل اسکله‌های که سال‌های گذشته فعال‌سازی آن آغاز شده بود را می‌توان با بودجه‌های بسیار کمی به پایان رساند.

توسعه بندر شهیدبهشتی از اهداف مگاپروژه چابهار است

عبدالرحیم کرید مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه ایجاد مگاپروژه چابهار یکی از اقدامات هدفمند دولت تدبیر و امید است، گفت: چابهار وارد فصل جدیدی شده است و می‌تواند بسیاری از موازنه‌های اقتصادی در منطقه را رقم بزند.

تشریح تعهدات ۵۰۰ میلیون دلاری هندی‌ها

سوراب کومار سفیر جمهوری هندوستان در ایران، تاکید کرد: کلیه فعالیت‌ها و سفارش‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و طرف هندی در حال انجام است.

بخشی از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار را به سمت توسعه ریلی هدایت می کنیم

یحیی آل‌اسحاق وزیر اسبق بازرگانی معتقد است: اگر قصد داریم اقتصادی فعال و پویا داشته باشیم باید شقوق مختلف حمل و نقل را به بنادر کشور متصل کنیم و در این بین اتصال شبکه ریلی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است.

رشد ۵۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بندر چابهار

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: طی هشت ماهه سال جاری، تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیر نفتی بندر چابهار۵۱ درصد و تخلیه و بارگیری کانتینر ۷۳ درصد رشد داشته است.

نجات ۶ دریانورد هرمزگانی در دریای عمان

اسماعیل مکی‌زاده معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از نجات شش سرنشین یک قایق صیادی از خطر غرق شدن در آب‌های درياي عمان خبر داد.