شناسهٔ خبر: 76105 - سرویس بنادر و دریانوردی

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

حفظ منافع دولت، سرمایه گذاران و صاحبان کالا با تبدیل چابهار به منطقه ویژه اقتصادی/افزایش حجم تبادلات تجاری- دریایی عمان و ایران

بندر شهید کلانتری چابهار در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی به نگاه سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص بندر چابهار بر می گشت که این بندر به جای اضافه شدن بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد شاهد تبدیل شدن کل منطقه به منطقه ویژه اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی جدا از چابهار به بحث برگزاری نمایشگاه حمل و نقل برمی گشت که وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه ای روی برگزاری آن داشت. همچنین تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر کاهش تعرفه های بنادر و اینکه برخی می خواهند مصرانه آن را کم کنند از دیگر موارد مهم اخبار حوزه دریا و بندر به شمار می آید. چابهار نیز مثل همیشه این روزها یکی از بنادر مهم ایران به حساب می آید که سرخط بسیاری از خبرهایی است که در حوزه های مختلف در کشور شاهد آن بودیم. یکی از این موارد که در چابهار این روزها مورد تاکید قرار گرفته است بحث تبدیل این بندر نه به منطقه آزاد بلکه منطقه ویژه اقتصادی است. امروز انتظار سازمان بنادر این است که این فرصت معطوف الحاق چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باشد که در این صورت این مساله تضادی با بنادر جنوبی ما نظیر بندر امام و شهید رجایی ایجاد نخواهد کرد. منطقه ویژه اقتصادی شدن منافع دولت، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا را به دنبال دارد و موضوعات دریایی، بندری و اقتصادی را به بهترین شکل پوشش می‌دهد

 

برخی مصرانه می‌خواهند تعرفه‌های سازمان بنادر را كاهش دهند

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از تعيين تعرفه خاص براي بنادر كوچك در سال آينده خبر داد و گفت: این اتفاق یک رخداد بی‌نظیر در جهت حمایت از مناطق محروم و بنادر کوچک و نیز حفظ فعالیت‌های محلی و ایجاد اشتغال در نقاط مختلف جنوبی کشور خواهد بود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص نظام تعرفه‌ای در بنادر کشور با اشاره به مبنای حقوق، عوارض و هزینه‌های شکل گرفته از سوی این سازمان اظهار داشت: تعرفه‌های بنادر کشور بر مبنای حقوق، عوارض و هزینه‌ها شکل گرفته است. هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی موظف است براساس قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور، حقوق، عوارض و هزینه ها را به نحوی تعیین و ابلاغ کند تا موجب کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ، تسهیل ورود کشتی‌ها به بنادر و کاهش ماندگاری کالا در بنادر شود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

خانواده حمل‌ونقل شریان حیاتی اقتصاد کشور محسوب می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « خانواده با افتخار و بخشنده حمل‌و‌نقل در هر کشوری شریان حیاتی اقتصاد محسوب می‌شود» در خصوص برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته تصریح کرد: برخلاف تصور عده ای، بر این باور هستیم که برگزاری نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای توسعه، رقابت، یادگیری و انتقال تجربیات باشد. محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیشاپیش ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت هفته حمل‌ونقل به جامعه زحمت‌کش و پر افتخار حمل ونقل کشور در حوزه‌های هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی اظهار داشت: خانواده با افتخار حمل‌و‌نقل در هر کشوری شریان حیاتی اقتصاد محسوب می‌شود. توسعه زیرساخت‌ها به صورت یک نهضت فعال در دست اقدام قرار دارد و از طرف دیگر بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل همواره مورد اهتمام ما بوده و خواهد بود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

بندر چابهار منطقه وي‍ژه اقتصادی شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نخواهد شد و هم اکنون ۱۷ شرکت از کشورهای مختلف خواهان حضور در این بندر هستند. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی با تاکید بر بندر چابهار هم اکنون به عنوان یک پیونده دهنده منافع کشورهای منطقه به شمار می آید با اشاره به اینکه این بندر در حال حاضر از زیرساخت‌ها و روبناهای مهمی تشکیل است، اظهار داشت: در حال حاضر درخصوص وضعیت عملکرد بندر چابهار باید به این نکته اشاره داشت که هم اکنون ۳.۲ میلیون تن کالا اساسی مصرفی در پسکرانه های این بندر برای صادرات وجود دارد. وی افزود: همچنین چابهار استعداد صادرات ۵.۵ میلیون تن مواد معدنی، ۴۵ هزار دستگاه خودرو در سال، ۱.۸ میلیون تن نهاده های دامی و ۳ میلیون تن سیمان را دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

اینفوگرافیک| برج کنترل ترافیک دریایی بندرچابهار چه مشخصاتي دارد؟

مشخصات برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار در این اینفوگرامیک به نمایش گذاشته شده است.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

راه‌اندازي خط دریایی چابهار - مسقط تا دو ماه ديگر

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: براساس تصمیم سازمان بنادر و حمایت در نظر گرفته شده تا دو ماه آینده با راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار - مسقط گردشگری دریایی در این منطقه رونق خواهد گرفت. در جریان بازدید از بندر شهید کلانتری چابهار با حضور خبرنگاران، سیدحسن ابراهیمی، معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بندر چابهار دو مجموعه بندری شامل بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی وجود دارد که در بندر شهید کلانتری از  ۵ پست اسکله آن ۴ اسکله مربوط به ارائه خدمات به شناورهای سنتی و کوچک و خدماتی و اسکله شماره ۵ مربوط به کانتینر فیدر با ظرفیت کمتر از ۳۰ هزار تن است. وی ادامه داد: کشتی‌ها برای ورود به بندر باید از مناطق پرعمق وارد شوند و آبخور ۱۰ تا ۱۶ متر لازم دارند به همین دليل بنادر طوری طراحی شده اند که مسیر با لایروبی برای عبور کشتی‌ها فراهم شده است.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

تخفیف‌های ویژه ‌به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر چابهار، پتانسیل فوق العاده ای برای همه روش های حمل و نقل دریایی از جمله ترانزیت و ترانشیپ دارد، گفت: بندر چابهار در مقایسه با بنادر داخلی و برخی بنادر منطقه بهترین دسترسی دریایی را دارد. محمد علی حسن زاده در نشست اتاق فکر سازمان سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع « نقش چابهار در توسعه تجارت و تعاملات منطقه ای» گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی و برای انجام فعالیت های ترانشیپی ( انتقال کالا از یک وسیلۀ حمل به‌‌وسیلۀ حمل دیگر) بهترین مکان بندری قلمداد می شود. عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در مسیرهای اصلی دریانوردی از آسیا به اروپا، بنادر اقیانوسی کمترین انحراف را دارند که بندر چابهار ایران از این حیث بهترین موقعیت دریایی را دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

موشن گرافیک| عملکرد تخلیه و بار گیری بندر امام خمینی (ره)

بندر امام این روزها یکی از بنادر مهم کشور در جریان عملیات تخلیه و بارگیری در بین دیگر بنادر کشور است که می توانید این موضوع را در میان دیگر بنادر کشور در ای مونشن گرافیک مشاهده کنید.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

آغاز اجرای پروژه کاهش ریزش زباله‌های پلاستیکی به دریا

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز اجرای برنامه جدید سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) مبنی بر جلوگیری از ریزش زباله‌های پلاستیکی به دریا ناشی از فعالیت های کشتیرانی ها خبر داد. علیرضا خجسته درباره آغاز اجرای پروژه کاهش ریزش زباله های پلاستیکی به دریا، تصریح کرد: بودجه اولیه این پروژه برابر با ۵/۳ میلیون دلار از سوی دولت نروژ تامین شده است و با مشارکت و کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های ذیربط و علاقه مند اجرا می شود.مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر اظهار داشت: این پروژه، با الهام از اجرای موفق پروژه‌های مشابه آیمو در زمینه‌هایی مانند مدیریت آب توازن (GloBallast)، ارتقای کارایی انرژی (GloMEEP)  و خزه‌زدگی زیستی (GloFouling) طراحی شده است که همکاری کشورها در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی را تسهیل می‌کند.
(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

حجم تبادلات تجاری- دریایی عمان و ایران افزایش می یابد

وزیر تجارت و صنایع عمان در مراسم امضای موافقتنامه همکاریهای حمل و نقل تجاری- دریایی ایران و عمان، گفت: امید است توافقنامه همکاری دو کشور، زمینه ای برای افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور شود. علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر تجارت و صنایع عمان در مراسم امضای موافقتنامه همکاری دو کشور ایران و عمان در زمینه حمل و نقل تجاری- دریایی، گفت: اگرچه امضای این موافقتنامه به طول انجامید اما خوشبختانه با تصویب هیأت وزرای عمانی، امروز شاهد امضای آن هستیم. 

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

سازمان بنادر در حال افزایش ظرفیت بنادر اصلی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر توان عملیاتی بنادر ایران به طور کلی در مقایسه با سال گذشته و پس از آغاز تحریم ها روندی مثبت دارد به گونه‌ای که عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران، حداقل ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. محمد راستاد درباره ابتکار صلح هرمز و چگونگی برقرای امنیت تجارت دریایی، گفت: همانطور که رئیس جمهوری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند، ابتکار صلح هرمز بر ظرفیت و توانایی کشورهای منطقه برای تأمین و ارتقای امنیت دریانوردی در منطقه تأکید دارد. وی ادامه داد: نیروی دریایی ایران نه تنها امنیت دریانوردی در آب های تحت حاکمیت ایران را تامین کرده، بلکه بیش از ۱۰ سال است که امنیت دریانوردی و کشتی های بین المللی در خلیج عدن (محدوه سواحال سومالی که تهدید دزدان دریایی وجود دارد) را تامین کرده است. راستاد تأکید کرد: وقتی چنین نیروی برای تأمین و تضمین امنیت دریانوردی وجود دارد، دیگر نیازی به حضور نیروهای دریایی کشورهای خارج از منطقه نیست.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

خیز ایران برای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل

معاون حمل‌ونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا- قفقاز- آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا حضور یافت. بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا- قفقاز- آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در روز ۱۵ آذرماه سال جاری به میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد و شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرد. در چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا که در سطح سران کشورهای عضو؛ وزارت راه و شهرسازی همچون سال‌های گذشته به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافته است و با توجه به تقارن برگزاری این رویداد با مراسم بیستمین سالگرد تاسیسی این کریدور؛ تلاش شد طی ماه‌های اخیر حداکثر هماهنگی با کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌و نقلی تابعه این وزارت و همچنین سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط جهت تبیین مواضع کشور و ارائه پیشنهادهای ابتکاری در راستای پررنگ نمودن نقش ویژه کشورمان در ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی منطقه قرارگیری کشورهای عضو؛ یعنی اروپا؛ قفقاز و آسیا صورت بگیرد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

 

 

.