شناسهٔ خبر: 91185 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

شروع تحویل ۵۱۰ هزار واحد مسکونی از فروردین ۱۴۰۰ /الزام مالکان به ثبت انواع مالکیت‌ در سامانه املاک و اسکان/تکمیل واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان سی‌سخت تا نیمه امسال

شهر تهران رفع موانع تولید مسکن، شروع تحویل ۵۱۰ هزار واحد مسکونی از فروردین ۱۴۰۰، آغاز اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

موانع تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ رفع خواهند شد

وزیر راه و شهرسازی درخصوص شعار سال ۱۴۰۰، گفت: در این سال ۱۴۰۰نیز همچون دو سال گذشته که رونق تولید و جهش تولید نامگذاری شده بود، امسال رفع موانع تولید با فعالیت همه دستگاه‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار خواهد گرفت. اسلامی برای کاهش التهاب بازار مسکن و برنامه ریزی در سال جدید برای رساندن تعداد واحدهای مسکونی تولید شده به میزان تقاضای موجود در کشور، تصریح کرد: همانطور که می‌دانمعاون وزیر راه و شهرسازی از هماهنگی کامل بین یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای حفاظت از اراضی دولتی در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.ید، پروژه مسکن مهر جزو پروژه‌های بزرگی بود که در دولت قبل آغاز شده بود اما در بخشی از نقاط کشور زیرساخت‌های لازم، تناسبی با اندازه پروژه نداشت و سازوکار مورد نیاز برای سکونت مردم مهیا نشده بود.

"قوانین متضاد" مهم‌ترین چالش وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مسکن و اقدامات انجام گرفته با تاکید بر اینکه پایدارسازی تولید مسکن با ایجاد اصلاحات در آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، ثبت‌نام گسترده از مردم و  عرضه زمین در همه شهرهای دارای متقاضی مهم‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ بود، گفت: سال گذشته سامانه جامع املاک و اسکان را فعال کردیم و در پرتو این سامانه حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شد و موجب افزایش عرضه به بازار و کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت مسکن شد.

اسلامی از تحویل اولین واحدهای مسکن ملی خبر داد و گفت: با تحویل این واحدها در فروردین ماه و بسته شدن طرح اقدام ملی مسکن تا پایان سال، بازار مسکن بهبود خواهد یافت. از لحاظ فنی هیچ دلیل برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد بلکه باید به سمت ثبات و بعد کاهش نرخ هم حرکت کنیم.

شروع تحویل ۵۱۰ هزار واحد مسکونی از فروردین ۱۴۰۰

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۵۱۰ هزار واحد مسکونی به ترتیب از فروردین و ماه‌های آینده امسال به متقاضیان و نیز آغاز اجرای مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد. اسلامی با بیان اینکه امسال نیز گام موثری برای هماهنگی و تسهیل گری ساخت و ساز مسکن برداشته خواهد شد، افزود: با رفع موانع درباره مجوز و پروانه ساخت شهرداری‌ها و تسهیلاتی که بانک‌ها باید پرداخت کنند با همکاری وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی موانع فوری‌تر برداشته شود و جریان تولید مسکن در کشور شتاب گیرد.

تکمیل واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان سی‌سخت تا نیمه امسال

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از استان کهگیلویه و بویراحمد بر توسعه راه های استان تاکید کرد و از تکمیل واحدهای مسکونی زلزله‌زده سی‌سخت تا نیمه امسال خبر داد.

تعیین نحوه مشارکت شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکار در اجرای طرح اقدام ملی مسکن

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، شیوه‌نامه نحوه صدور پروانه اشتغال به کار شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور را به منظور مشارکت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن به استان‌های سراسر کشور، ابلاغ کرد.

الزام مالکان به ثبت انواع مالکیت‌ در سامانه املاک و اسکان

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه مالکان از ۱۹ فروردین مکلف به ثبت مالکیت در سامانه املاک و اسکان هستند، گفت: هر خانواری می‌تواند یک محل سکونت اصلی و یک محل سکونت فرعی در شهر دیگری داشته باشد و اینها به عنوان خانه خالی تلقی نمی‌شود.

مردم دست‌اندازی به اراضی دولتی را از تلفن گویای ۱۶۵۶ گزارش کنند

احمد اصغری‌مهرآبادی معاون وزیر راه و شهرسازی از هماهنگی کامل بین یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای حفاظت از اراضی دولتی در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

مهرآبادی با اشاره به اینکه اراضی فراوانی به نمایندگی از دولت در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است تشکیل یگان حفاظت سازمان را گامی رو به جلو برای تامین اهداف سازمان برشمرد و تاکید کرد: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، شبانه‌روزی از اراضی دولتی و تحت اختیار سازمان، مراقبت می‌کند.

پرداخت ۱۴ میلیاردتومان بلاعوض به واحدهای احداثی و تعمیری دنا

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بازدید از مناطق زلزله‌زده سی‌سخت از پرداخت ۱۴میلیاردتومان بلاعوض به واحدهای احداثی و تعمیری دنا خبر داد.