شناسهٔ خبر: 95227 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

افتتاح ۴۰ هزار واحد مسکن مهر و مسکن ملی با دستور رییس‌جمهوری در روزهای آتی/محدودیت‌های جدید برای متقاضیان شرکت در انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی

شهر تهران اعلام افتتاح ۴۰ هزار واحد مسکن مهر و مسکن ملی با دستور رییس‌جمهوری در روزهای آتی، فروش اقساطی ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون، تمدید مهلت ثبت‌نام اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی و زیربنایی در شهر جدید پردیس

با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی، زیربنایی و محله محور در شهر جدید پردیس به افتتاح رسید و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

۴۰ هزار واحد مسکن مهر و ملی با دستور رییس‌جمهوری در روزهای آینده افتتاح می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ۴۰ هزار واحد مسکن مهر و مسکن ملی طی روزهای آینده و قبل از اتمام تیر با حضور رییس‌جمهوری خبر داد و از تکمیل بخش عمده‌ای از پروژه‌های زیربنایی و روبنایی خبر داد.

دریافت ۲۴۰ هزار هکتار زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه توانست ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی خود را که به علت تناقصات قانونی خارج از دسترس بودند، تحویل بگیرد.  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت برای افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار گفت:  نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن تا دو ماه پیش ۲۰ درصد بود که امروز به بالای ۵۰ درصد رسیده است و این گام بزرگی در جهت توانمندسازی مردم برای صاحب خانه شدن است. در این مقطع زمانی شاهد ۱۰ هزار پروژه در سطح کشور هستیم. در ۱۰ هزار نقطه در کشور پروژه در حال اجرا وجود دارد و بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است.

شرط استعفا در زمان ثبت‌نام برای شاغلان در دستگاه‌های نظارتی و اجرایی لغو شد

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان گفت: با موافقت معاونت مسکن و ساختمان، شرط استعفا در زمان ثبت‌نام برای اعضای شاغل در دستگاه‌های نظارتی و اجرایی که در انتخابات اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان شرکت می‌کنند، لغو شد.

افتتاح یا بهره‌برداری از حدود ۵۱۰ هزار واحد مسکونی طی دولت دوازدهم

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در حدود ۵۱۰ هزار واحد مسکونی طی دولت دوازدهم افتتاح و یا بهره‌برداری شد. آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در دولت دوازدهم و تا پایان سال ۹۹، در مجموع ۵۰۹ هزار و ۲۴۰ واحد مسکونی که شامل مسکن ملی و مسکن مهر بوده توسط ریاست جمهوری افتتاح شد. این واحدها برای یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۶۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرد که در مجموع با اعتبار دولتی و اعتبار بخش خصوصی ۲۴۶ هزار و ۱۲۰ میلیاردتومان برای انجام آن‌ها سرمایه‌گذاری شد. افتتاح ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد مسکن اقدام ملی در هشت استان و بافت‌های فرسوده سیرجان و کرمان با اشتغال‌زایی ۳۳ هزار و ۲۹۲ نفر با اعتبار دولتی یکهزار و ۴۴۵ میلیاردتومان و اعتبار بخش خصوصی ۴ هزار و ۱۶۱ میلیاردتومان بخشی از آن افتتاح‌هاست. 

شکایت حقوقی وزارت راه و شهرسازی از سوء‌استفاده‌کنندگان از نام طرح اقدام ملی مسکن

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی از شرکت تعاونی طرح ملی مسکن اقساطی که از نام طرح اقدام ملی مسکن سوءاستفاده کرده و به شکل غیرقانونی اقدام به پیش‌فروش مسکن کرده است، شکایت حقوقی شده است.

برگزاری مرحله دوم افتتاح طرح اقدام ملی مسکن به تعداد ۲۰ هزار واحد تا قبل از پایان تیر

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان از برگزاری مرحله دوم افتتاح طرح اقدام ملی مسکن به تعداد ۲۰ هزار واحد تا قبل از پایان تیر خبر داد و بر حل مشکلات زمین در اجرای طرح، تاکید کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کمیته تامین زمین برای سرعت دادن به اجرای طرح اقدام ملی مسکن از سال گذشته تشکیل شده بود، گفت: با توجه به اینکه در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور، مشکلاتی در خصوص تامین زمین وجود داشت با دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا کمیته تامین زمین مجددا روی موضوع، بررسی‌های بیشتری انجام بدهد و بتواند در اولین فرصت، زمین را در شهرهایی که هنوز مشکل دارند، تامین کند.

جزئیات رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی، جزییات رفع ابهام در خصوص نحوه اجرای ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در چهار بند، ابلاغ کرد.

مهلت ثبت‌نام اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تمدید شد

معاون مسکن و ساختمان در مکاتبه‌ای با مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور از تمدید مهلت ثبت‌نام اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خبر داد و بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید کرد.

فروش اقساطی ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون

عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن از فروش اقساطی ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵ واحد مسکن مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و سهم واحدهای مسکونی مهر فروش اقساطی شده امسال را ۱۳ هزار و ۹۴۷ واحد برشمرد.

محدودیت‌های جدید برای متقاضیان شرکت در انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور جزییات محدودیت‌های جدید برای متقاضیان شرکت در نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان را ابلاغ کرد.