شناسهٔ خبر: 100013 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خبر داد:

توسعه فاز دوم ایستگاههای شتابنگار استان خراسان شمالی

توسعه فاز دوم ایستگاههای شتابنگار استان خراسان شمالی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از نصب ۷ دستگاه شتابنگار برخط تا پایان آبانماه در استان در صورت آماده شدن زیر ساخت این ایستگاهها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، قاسم قاسمی عنوان داشت: به زودی ۷ دستگاه شتاب‌نگار بر خط زلزله در شهرهای گرمخان، فاروج، شوقان،پیش قلعه، ناوه، گیفان، ودشت گرمه استان نصب می‌شود.

وی افزود: با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۸ آماده سازی زیر ساخت ۶ ایستگاه شتابنگار بر خط در شهرهای بجنورد، اسفراین، آشخانه، شیروان ، جاجرم ، راز نصب و راه اندازی گردید، همچنین پیش از این نیز ۲۰ دستگاه شتابنگار دیجیتال در مناطق مختلف استان نصب بوده که با نصب ۶ دستگاه شتابنگار در مجموع وسعتی بیش از سطح استان را پوشش می‌دهند.

قاسمی با بیان اینکه ماهیت این دستگاه ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در استان را فراهم می کند.

وی افزود: اگر سازه‌ای براساس آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی شود و نظارت‌ها در حال ساخت و ساز درست اجرا شود در هنگام وقوع زمین لرزه مشکلی ایجاد نمی‌شود و با خسارت جانی و مالی همراه نمی‌شود.

وی سامانه‌های هشدار پیش هنگام و پاسخ سریع را مهم‌ترین ابزار مدیریت بحران توصیف کرد و یادآور شد: اهمیت این سامانه‌ها به قدری است که امروزه کشورهای لرزه‌خیز و پیشرفته جهان قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای آنها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند که در کشور ما نیز ضرورت راه اندازی در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان، ارومیه، رشت، ساری، بجنورد، و سایر شهرهای لرزه‌خیز اجتناب ناپذیر است.

وی درباره نحوه عملکرد این سامانه ادامه داد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی گفت: وقوع زلزله های پیاپی در طی سالهای گذشته که با حجم گسترده ای از خسارات مالی وجانی همراه بوده اند بیانگر این مطلب است که با توجه به تصویب آیین نامه ۲۸۰۰ و نظارت مهندسین در کشور ما به ساخت و سازهای مقاوم در برابر زلزله توجه چندان و بیشتری گشته است ، تصویب آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله در سال ۱۳۷۸ ، هر چند گامی مهم در جهت بهبود وضعیت ساختمان سازی در کشور است اما رعایت نکردن مفاد آن در عمل موجب گستردگی حجم خرابیها شده است که نمونه آن در زلزله بم در سال ۱۳۸۲ وزلزله سرپل ذهاب در سال ۱۳۹۶ گردید. لذا جهت مقابله با این معضل ، تدوین یک برنامه منسجم و دراز مدت در سطح کشور که منجر به کاهش پذیری از طریق مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمانها، ومدیریت قوی و علمی در این خصوص امری ضروری می باشد. 

وی با اشاره به اینکه هیچ سازه مهم و استراتژیک بدون در نظر گرفتن پارامترهای زلزله نمی تواند ساخته شود افزود: مهمترین پارامترها که در طراحی مقاومت سازه در برابر زلزله استفاده میگردد داده ای است که از دستگاههای شتابنگاری استخراج می گردد که راه اندازی سامانه آنلاین شتابنگاری در استان مهمترین واکنش مسئولین در زمینه بحران است.

وی اظهار داشت: پانصد نود هکتار از محدوده شهرهای خراسان شمالی، بافت ناکارآمد است و با توجه مساحت گسترده آن و وقوع آسیب‌ های فراوان هنگام حادثه، ما را وادار می ‌کند تا هر چه بیشتر از فناوری های جدید در بخش زلزله بهره مند شویم.

قاسمی تصریح نمود: اولویت راه اندازی و نصب شتاب نگارها در مرکز استان به خصوص بخش های پرجمعیت و با ریسک و خطر بالای زلزله خواهد بود.