شناسهٔ خبر: 100029 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

آغاز نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی در یک ماه آینده با مشارکت وزارتخانه‌های راه و صمت/مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان صادر شد/اختصاص ۴۰۰ میلیاردتومان به توسعه راه‌های سمنان

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری استان سمنان از آغاز نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی در یک ماه آینده با مشارکت وزارتخانه‌های راه و صمت خبر داد و بودجه تخصیص یافته برای توسعه راه‌های سمنان را ۴۰۰ میلیاردتومان برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۳ آبان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز سفر خود به استان سمنان در شورای اداری شهر سمنان حاضر شد و به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در بخش حمل ونقل، پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به  اینکه در سفر خود به استان سمنان، این استان را یکی از استان‌های تاریخی برشمرد و گفت: استان سمنان، بزرگانی را درعرصه‌های تاریخی به این کشور تقدیم کرده است و شهدای فراوانی برای دفاع از خاک کشور از این خطه برخواستند. همچنین استان سمنان یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از آن ظرفیت‌ها، دانشگاه‌های باکیفیت و میزان دانشجویان بالاست که از اقصی نقاط کشور برای تحصیل به این استان آمده اند.

عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین با اشاره به اینکه سمنان از نظر صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت استان دارای ظرفیت‌هایی مناسبی است، تاکید کرد که باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استان استفاده شود. 

قاسمی توضیح داد: تلاش خواهیم کرد تا مشکلاتی را که در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و مسکن در استان وجود دارد با سرعت برطرف شوند. همچنین سایر مشکلاتی را که در استان وجود دارد به عنوان وزیر معین سمنان به رییس‌جمهور منعکس خواهم کرد.

تخصیص قیر رایگان استان

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص سهمیه قیر استان، واگذاری اراضی و آب، مواردی را مطرح کرد و توضیح داد: هفته گذشته طی توافقی سهم شهرداری‌ها در قیر رایگان معین شده است که با پیگیری، سهم شهرداری سمنان نیز تعلق خواهد گرفت. در خصوص واگذاری اراضی در شهرستان، با مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت و گو خواهیم کرد تا مشکلات را برطرف کنیم. در موضوع آب نیز که مساله مهم سراسر کشور است و وضعیت بارندگی‌هادر کل کشور و همچنین سمنان مناسب نیست، هفته گذشته شورایعالی آب تشکیل شد و رییس‌جمهوری دستورات مهمی را برای حل مشکلات آب ارایه کرد که حتما آقای مهرابیان وزیر نیرو آن را در دستور کار قرار خواهند داد و من نیز به عنوان وزیر معین استان، در خصوص مشکلات مرتبط با آب، موارد را به رییس‌جمهوری منتقل می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انتقال آب خزر به سمنان در دولت دهم مطرح و در همان دوران برای آن تصمیماتی گرفته شد که در دولت‌های بعدی بنا به دلایلی ادامه نیافت، گفت: انتقال آب خزر، می‌تواند مشکلات استان سمنان را حل کند و این موضوع حتما در دولت سیزدهم، مطرح خواهد شد.

قاسمی توضیح داد: هم‌اکنون اکثر دشت‌های کشور از جمله دشت سمنان فرونشست کردند و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد که امیدواریم با آب‌های شمال وجنوب کشور برای حل مشکلات آب کشور بهره ببریم.

مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان صادر شد

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان صادر شد و فرودگاه سمنان به عنوان یکی از فرودگاه‌های مهم کشور با سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن انجام شده است، توسعه پیدا می کند. همچنین در خصوص موضوع راه‌های استان، در این سفر ۴۰۰ میلیاردتومان به توسعه راه‌های استان اختصاص خواهد یافت که بخشی از توسعه راه‌ها شامل قطعه دو و سه محور سمنان-فیروزکوه، ۶۰ میلیاردتومان برای راه آزادشهر- شاهرود، ۲۵ میلیارد تومان برای تقاطع غیرهمسطح آرادان، ۳۰ میلیاردتومان برای تکمیل باند دوم آستانه- دیباج، ۳۰ میلیاردتومان برای تکمیل محور بیارجمند-جاجرم، ۳۵ میلیاردتومان برای تکمیل راه عباس‌آباد، ۲۵میلیاردتومان تعریض محور شهمیرزاد،۲۱ میلیاردتومان برای تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی، بودجه تخصیص یافته است. همچنین برای رفع نقاط حادثه‌خیز استان نیز مبالغی پیش‌بینی شده است.

قاسمی گفت: در خصوص شهرک صنعتی سمنان نیز بازدیدی امروز انجام شد و از مدیرکل راه و شهرسازی استان قول گرفتیم حداکثر تا دو ماه سال آینده این شهرک صنعتی تکمیل شود و اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است. هم اکنون پیمانکار در آنجا حضور داشت و مشکل اعتبار ندارد و باید در دو ماه اول سال ۱۴۰۱ بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: مبلغ ۲۰ میلیاردتومان برای تکمیل محور سرخه اختصاص یافته است. باند دوم این مسیر آسفالت و این مسیر بین سرخ و سمنان تکمیل خواهد شد. برای نگهداری راه‌های استان نیز ۲۰ میلیاردتومان تخصیص یافت. همچنین، ۳۰ میلیاردتومان برای محور بیارجمند-بردسکن، ۳۹ میلیاردتومان برای اصلاح کمربندی سمنان، ۷۰ میلیاردتومان برای جایگاه سوخت تخصیص یافت که اینها موضوعاتی است که در این سفر پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به بازدید از طرح حرم تا حرم، اعلام کرد: این پروژه کند پیش رفته است اما مسائل مالی در اتمام آن دخیل بوده است. با توجه به اینکه مقرر است تا پروژه‌های بزرگ با بودجه دولتی احداث و تکمیل نشوند، مذاکراتی دراین خصوص انجام شده است. در وزارت راه و شهرسازی رویه ما تغییر کرده است. بدین معنا در انجام مگا پروژه ها از بودجه هایی استفاده می کنیم که در قانون بودجه ۱۴۰۱ پول از دولت خواسته نشود و برای این کار از دولت درخواست مجوزهای لازم را داشتیم. در واقع به دنبال به کارگیری راهکارهای جدیدی برای استفاده از ثروت مردم در مگا پروژه ها هستیم که با مجوزهایی که در ۱۴۰۱ خواهیم گرفت، تحول خوبی در آزادراه‌ها  و در مگا پروژه‌های راه آهن ایجاد می کنیم و این تدابیر می تواند ما را در موضوع حمل و نقل، یاری برساند.

قاسمی تاکید کرد: بودجه‌های دولتی برای راه‌های روستایی، و امثالهم موثر است اما برای مگاپروژه‌ها و پروژه‌های بزرگ با اعتبارات جاری کشور امکان تکمیل در زمان مقرر نیست و سال ها به طول می‌انجامد. بنابراین تغییر در رویه‌ها را ملاک‌عمل قرار داده‌ایم.

راه‌آهن نیازمند ۱۰۰۰ لکوموتیو جدید است

عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین با اعلام اینکه در حوزه حمل و نقل، شرایط کشور چندان مناسب نیست ، گفت: هم در حوزه هوایی، هم در حوزه ریلی، مشکلاتی وجود دارد. بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم ولی عمر ناوگان بالاست و کمترین سن ناوگان ریلی ۴۰ سال است و به ویژه تعداد لکوموتیو که در ۱۴هزار کیلومتر تردد می کنند و بیش از ۱۰۰۰ لکوموتیو در کشور نیاز داریم.

قاسمی ادامه داد: در حمل و نقل جاده ای، حدود ۳۶۰ هزار کامیون در کشور با عمر بالای ۲۴ سال تردد می‌کنند که در این خصوص نیازمند نوسازی ناوگان هستیم. برای مساله حمل و نقل زمینی و ریلی، دستورکاری در حال تهیه است که ظرف یک ماه آینده در دولت و با مشارکت و توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسازی در حوزه حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی در کشور شروع می شود. در غیر این صورت این مسیر ما را به سمت کاهش تردد ریلی و حتی مشکلات تردد جاده ای پیش خواهد برد.

وی افزود: کمیته مشترکی تعیین شده است که موضوع نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای را بررسی می کند. با مصوبه ای که در این باره از دولت می گیریم از محل هایی که چندان به بودجه جاری مربوط نمی شود تامین اعتبار و نوسازی می‌شوند. همجنین موضوع جاده حرم تا حرم به این شکل در دستور کار است.

قاسمی یادآور شد: امروز با بازدیدی که از قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم داشتیم که سهم وزارت راه و شهرسازی نیز در آن تامین شده است تا پایان ۱۴۰۱ این آزادراه در قطعه گرمسار تا سمنان متصل خواهد شد و به بهره‌برداری می‌رسد. برای قطعه سوم (سمنان-مشهد) برنامه ریزی می کنیم تا از سرمایه گذاران استفاده کنیم و با تقسیم آن به چند قطعه سرمایه گذاری، کار را سرعت بدهیم.