شناسهٔ خبر: 100041 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اتمام تدوین ویرایش سوم جلد اول نشریه ۱۱۰ سازمان برنامه و بودجه

جلسه در هفتمین جلسه مشترک کمیته راهبری و کمیته تدوین نشریه ۱۱۰، ویرایش سوم جلد اول نشریه ۱۱۰ سازمان برنامه و بودجه با موضوع مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان- جلد اول: تاسیسات برقی فشار ضعیف و فشار متوسط ارائه و مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در هفتمین جلسه مشترک کمیته راهبری و کمیته تدوین نشریه ۱۱۰، ویرایش سوم جلد اول نشریه ۱۱۰ سازمان برنامه و بودجه با موضوع مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان- جلد اول: تاسیسات برقی فشار ضعیف و فشار متوسط ارائه و مورد تصویب قرار گرفت.

هفتمین جلسه مشترک کمیته راهبری و کمیته تدوین نشریه ۱۱۰ با حضور سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا فخر رحیمی کارشناس عالی امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه، حامد رشیدی اقدم رئیس کمیته تدوین نشریه ۱۱۰ و سایر اعضا و متخصصان دست اندرکار تدوین مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان- جلد اول: تاسیسات برقی فشار ضعیف و فشار متوسط در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

رشیدی اقدم رئیس بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس کمیته تدوین نشریه ۱۱۰، در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از روند تدوین نشریه ۱۱۰ گفت: استانداردسازی و تدوین مقررات و ضوابط فنی و اجرایی در همه حوزه ها و به طور خاص در حوزه تاسیسات برقی امری بسیار ضروری  است که ارتقای کیفیت ساخت و ساز و ایمنی تجهیزات را به صورت نظام مند در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰ سال از انتشار آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰ گذشته و در این مدت پیشرفت های زیادی در بعضی از وجوه تاسیسات برقی ساختمان به وجود آمده است، تدوین ویرایش جدید را ضروری دانست و گفت: با انتخاب رئیس کمیته در سال ۱۳۹۷ و در ادامه تشکیل کمیته اولیه و تهیه فهرست پیشنهادی، تدوین اولیه نشریه آغاز و پیش نویس اولیه و فرآیند بازخوانی در پاییز ۱۳۹۹ ارائه شد. در ادامه و با طی مراحل مختلف و رفع ابهامات و انجام اصلاحات لازم، تدوین این نشریه پایان یافت. 

رئیس کمیته تدوین نشریه ۱۱۰ با اشاره به موارد فنی رعایت شده در بازنگری جدید گفت: در این بازنگری ضمن توجه به استانداردهای ملی ایران، استاندارد IEC و مقررات ملی ساختمان به عنوان مراجع اصلی، تلاش شد تا موارد و مباحث غیرکاربردی از نشریه جدید حذف شود. همچنین فرمت نگارش نشریه ۱۱۰ مطابق با دستورالعمل نشریه ۷۰۷ سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شد و کاستی های استانداردها و مباحث مقررات ملی، تا حد ممکن در این نشریه برطرف شده است.

وی در تشریح تغییرات فنی صورت گرفته در ویرایش جدید، گفت: در این بازنگری سعی شده است از آخرین ویرایش‌های استانداردهای ملی و بین‌المللی معتبر در حوزه تاسیسات برقی استفاده شود، به‌گونه ای که کاستی‌های سایر مراجع فنی معتبر داخلی را برطرف نموده و برای متخصصین شاغل در حوزه تاسیسات برقی، جامع، مستند و به‌روز باشد. 

علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیته راهبری نشریه نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه نشریه ۱۱۰ در صنعت تاسیسات برقی کشور گفت: از امروز و با اتمام کار تدوین این ضابطه ارزشمند که حاصل تلاش های چند ساله یک تیم متخصص و جوان بوده و با صبوری و راهبری خوب مهندس رشیدی اقدم به ثمر رسیده است، شاهد نقطه عطفی در آینده این صنعت خواهیم بود.

وی افزود: از اینکه در این مدت در کنار سایر اساتید نقش کوچکی در تدوین این سند داشته ام بسیار خرسندم و لازم می دانم نسبت به اهمیت به روز رسانی فهرست بهای تاسیسات برقی و سایر نشریات مرتبط با صنعت تاسیسات برقی ساختمان مانند نشریه ۳۹۳ بر اساس ویرایش جدید نشریه ۱۱۰ تاکید داشته باشم.
در ادامه دبیر و تعدادی از همکاران کمیته تدوین نشریه، در خصوص اقدامات صورت گرفته در ۳ سال گذشته به منظور ارتقای کیفیت محتوای فنی آن، توضیحاتی را ارائه نمودند.

در بخش پایانی، بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته، پایش و نظارت صحیح جهت اجرایی شدن الزامات نشریه ۱۱۰ را بسیار ضروری دانست و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کنار متخصصان و دست اندرکاران این نشریه تلاش می کند توان پژوهشی و آزمایشگاهی لازم را جهت تحقق این مهم فراهم آورد.
در این جلسه مقرر شد  تا نسخه نهایی جلد یک نشریه ۱۱۰ در وب سایت نظام فنی و اجرایی کشور بارگذاری شود. همچنین حاضران در جلسه، پایش و نظارت بر اجرا و انتشار ویرایش جدید را با هدف کنترل کیفیت تجهیزات و ارتقای کیفی سطح اجرای تاسیسات الکتریکی در کشور و همچنین تجدید نظر و بازبینی در محتوا و ارقام فهرست بهای تاسیسات برقی براساس آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰ را مورد تاکید قرار دادند.

در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر از زحمات همکاران و دست اندرکاران تدوین ویرایش سوم جلد اول نشریه ۱۱۰ تقدیر به عمل آمد.

خاطرنشان می شود ویرایش سوم جلد اول نشریه ۱۱۰، ۱۶ فصل تحت عناوین لوله گذاری  برق، سیم، کابل و باسداکت فشارضعیف، کابل های فشار متوسط، کلید و پریز، سیستم روشنایی، تابلوهای فشار ضعیف، تابلوهای فشار متوسط، ترانسفورماتورهای توزیع، مولدهای برق، سیستم  برق بدون وقفه(ups) ، جبران سازي توان راكتيو و ادوات كيفيت توان، اتصال زمین سیستم نیرو و حفاظت در برابر برق گرفتگی، آرایش های اتصال زمین و هادی های حفاظتی، حفاظت در برابر اغتشاشات ولتاژی و الکترومغناطیسی، حفاظت در برابر صاعقه و تست وتحویل تاسیسات الکتریکی را شامل می شود.

مطابق بخشنامه صادره، ضابطه شماره ۱- ۱۱۰ امور نظام فني و اجرایی، با عنوان «مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان -‌ جلد اول: تاسیسات برقی فشار ضعیف و فشارمتوسط (تجدید نظر سوم)» از نوع گروه اول ابلاغ شده و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ اجرایی می گردد.

رعايت کامل مفاد این نشریه از طرف دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور، پیمانکاران و عوامل دیگر در اجرای طرح ها، الزامی است.