شناسهٔ خبر: 100226 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور مدیر کل راه و شهرسازی استان انجام شد

اعطای اعتبارنامه اعضای نهمین دوره هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

زنجان - نظام مهندسی.JPG مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن مهندسین با تجربه در ساخت و سازها فعالیت دارند و برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز طرح‌های اقدام ملی مسکن باید هسته مرکزی کانون مهندسین تشکیل و دور هم جمع شوند.

به گزارش خبرنگار وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، مسعود بیات منش در آئین اعطای اعتبار نامه اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان دوره نهم، با بیان اینکه در هیئت مدیره نظام مهندسی دوره هشتم ارائه خدمات فنی و مهندسی به مردم به خوبی انجام شده است، گفت: باید این مسیر تداوم داشته باشد تا شاهد اعتلای نظام مهندسی استان باشیم.

وی با بیان این مطلب که جامعه مهندسی ساختمان و هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان سرمایه‌های بزرگ استان زنجان هستند، ابراز کرد: باید از این ظرفیت بسیار مهم برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز پروژه‌های مسکن در استان استفاده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه فرآیند ثبت نام برای انتخابات دوره نهمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردیبهشت ماه سالجاری انجام گرفت، افزود: در این دوره از انتخابات جامعه مهندسی بیش از ۴۶.۳ درصد مشارکت داشتند که بیش از دو هزار و ۸۸۴ مهندس در این انتخابات شرکت کردند.

وی با بیان اینکه مباحث و خدمات مهندسی در استان زنجان ارتقا یافته است، گفت: در خصوص قوانین، آئین نامه و ضوابط ضعف وجود دارد و باید تغییراتی در این قوانین ایجاد شود تا خدمات مهندسی به صورت واقعی ارائه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به پایش هایی که توسط بازرسین ماده ۳۵ اداره کل راه و شهرسازی استان انجام گرفته و حضور ناظر و مجری را بر سر پروژه‌ها زیر ۱۵ درصد نشان می‌دهد، افزود: نیاز است با یک مدیریت و فرآیند مناسب و کارشناسی این نقص را برطرف کنیم.

بیات منش با بیان اینکه با یک چالش در طرح اقدام ملی مسکن مواجه هستیم، گفت: باید نظارت از طرح‌های اقدام ملی مسکن مستمر و مقیم باشد و نظارت در امتداد فرآیندی تعریف شود.

وی از عضویت بیش از ۶ هزار و ۲۳۰ مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد و ابراز کرد: با هم‌افزایی این تعداد مهندس می‌توانیم کارهای خوبی را انجام دهیم بنابراین باید به مسائل رفاهی و معیشتی جامعه مهندسین توجه شود تا شاهد سرمایه گذاری خوبی در حوزه مسکن در استان باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به اجرای مبحث ۱۹ اشاره کرد و گفت: استان زنجان در گروه بندی کشور، جزو گروه یک است و در این میان نیاز است که حتماً به مسائل مصرف حامل‌های انرژی از طرف مهندسین توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه توجه به معماری ایرانی و اسلامی در طراحی‌ها هم مورد تاکید اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان است، افزود: در خصوص طراحی و معماری پروژه‌های اقدام ملی در کمیته‌های فنی و کمیسیون ماده ۵ با چالش‌هایی مواجه هستیم و گفتنی است باید جامعه نظام مهندسی به مباحث آلودگی، فرو نشست‌ها و مسائل محیط زیست ورود جدی بکنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان جامعه مهندسی ساختمان را بزرگترین سرمایه‌های کشور اعلام کرد و گفت: در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن مهندسین با تجربه در ساخت و ساز فعالیت دارند و برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز طرح‌های اقدام ملی مسکن باید هسته مرکزی و کانون مهندسین تشکیل و ظرفیت‌ها دور هم جمع شوند.

بیات منش با بیان اینکه عدم وجود مشاورین حقوقی در طرح‌های اقدام ملی مسکن یک ضعف در استان است، ادامه داد: ما به لحاظ انتخاب نظارت در پروژه‌های اقدام ملی مسکن در غرب زنجان به اندازه کافی مشاوره حقوقی نداریم تا نظارت را به آنها بسپاریم.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان جایگاه خوبی دارد و باید بستری ایجاد شود تا جامعه بتواند از ظرفیت مهندسان نخبه در جهت توسعه ساخت و ساز استان استفاده کند.