شناسهٔ خبر: 100276 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌غرب/دریای خزر مواج و متلاطم است/بارش برف در مناطق کوهستانی و ارتفاعات

بارش برف و کولاک شديد در محورهای زنجان کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌غرب برای بیشتر مناطق کشور تا پایان هفته، بارش را پیش‌بینی کرد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۱۹ آبان و روزهای آتی، اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز چهارشنبه برای بیشتر مناطق کشور، جو آرام است که در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه در ساعات اولیه روز، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا رخ می‌دهد. از بعدازظهر امروز بتدریج با شمالی‌شدن جریانات در دریای خزر، بارش‌ها در سواحل خزر و در استان هایی همچون مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آغاز می‌شود.

رفیعی ادامه داد: فردا پنجشنبه نیز در استان‌های ساحلی خزر، بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت و بخش‌هایی از آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، لرستان، ایلام، خوزستان و ارتفاعات البرز نیز فردا بارش خواهد داشت که گاهی همراه با وزش باد شدید موقتی همراه است.

به گفته وی، روز جمعه فعالیت سامانه بارشی در غرب و جنوب‌غرب شدت بیشتری خواهد یافت. علاوه بر این مناطق در بخش‌هایی از چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و شمال بوشهر، بارش رخ  می‌دهد. همچنین، روز جمعه برای دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز، تهران و سمنان نیز بارش باران گاهی همراه با وزش باد، تداوم دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: شنبه بتدریج با حرکت سامانه به سمت شرق، بخش‌هایی از سمنان، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی، بارش پراکنده را خواهند داشت. روزهای پنجشنبه و جمعه برای شمال‌غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر، کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۲ درجه رخ می‌دهد. در مناطق کوهستانی، بارش‌ها به شکل برف است و در جنوب‌غرب نیز به شکل رگبار و رعدو برق است.

رفیعی اعلام کرد: از اواخر امروز تا جمعه، دریای خزر مواج و متلاطم است و از بعداز ظهر پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه، شرق خلیج‌فارس این شرایط را دارد. تهران امروز آسمانی صاف و غبارآلود دارد. حداکثر دما ۱۴ درجه بالای صفر خواهد شد و حداقل دما نیز امروز صبح در مهرآباد به ۶ درجه بالای صفر رسید. پیش‌بینی می‌کنیم حداقل دمای پایتخت فردا به ۷ درجه بالای صفر برسد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، سردترین مرکز استان، امروز، بجنورد با دمای حداقل ۶ درجه بالای صفر و گرم‌ترین مرکز استان نیز بندرعباس با دمای ۳۲ درجه بالای صفر، گزارش شد.