شناسهٔ خبر: 100369 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خبرداد؛

رفع مشکلات شهری بندرعباس با توسعه نوار ساحلی درشرق

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان 4 مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت : شهر ساحلی بندرعباس که امروز به یک کلان شهر تبدیل شده، برای خروج از حصار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌ های غیررسمی و سرریزشدن جمعیت، در حال توسعه از سمت شرق با احداث نوار ساحلی به تیاب میناب با عنوان دروازه ورودی و طلایی مکران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( هرمزگان )، آرش رضایی گفت: شهرساحلی بندرعباس که جمعیت آن به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده، سال ها پیش بواسطه محصور شدن نهادهای نظامی از شرق و غرب آن، آنچنان که باید امکان توسعه نداشت و مدتی به سمت شمال پیشروی و رشد کرد اما اکنون با موانع جدی درزمینه پیشرفت و توسعه جمعیتی مواجه شده که برای خروج از این بن بست نیازمند یک حرکت جدید به سمت شرق بود.

وی افزود : در سه دهه اخیر نیز طرح‌های توسعه در قالب شهرک علوی، آبشورک، پیامبراعظم (ص) در بندرعباس به اجرا درآمد که تا حدودی در جذب جمعیت موفق بود اما نتوانست سرریز جمعیتی را بطور کامل در خود جای دهد و هرچند امروز هجوم به زمین‌های بافت فرسوده کم شده اما دورنمای این شهر نشان می‌دهد که بایستی طرح‌های جدیدی ارایه شود که در همین راستا راه و شهرسازی اقدام به ساخت جاده ساحلی از شرق بندرعباس تا تیاب میناب کرد.

رضایی ادامه داد: این نکته نیز حائز اهمیت است که از سال‌های قبل دانشگاه هرمزگان در شرق بندرعباس مستقر شد و هم اکنون پیش بینی پارک‌های علم و فناوری و سایر تاسیسات تفریحی و گردشگری هم به این سمت پیش رفته تا جمعیت در آینده برای گذران زندگی و اوقات فراغت خود از آن‌ها بهره مند شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: ساخت این جاده چند منظوره بوده که یکی از اهداف آن توسعه صنعت پرورش آبزیان است اما در نهایت زمین‌های ساحلی برای جمعیت سرریز شهر بندرعباس درنظرگرفته شده که درآینده نزدیک، به این سمت هدایت می‌شوند و ضمن داشتن شغل و کسب وکار به سکونت‌گاه دائمی تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: امروز شهر بندرعباس با کمبود زمین برای ساخت مواجه است و دیگر کشش جمعیت موجود را ندارد و توسعه از سمت شمال وغرب هم امکان پذیر نیست لذا بهترین مسیر ضلع شرقی شهر بندرعباس بوده که تاکنون طرح زیرساختی جاده به پایان رسیده و برای سال‌های آینده پیش بینی تکمیل آن و سپس گسیل جمعیت به این سمت خواهد بود.

مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان، یکی از سیاست‌های توسعه به سمت شرق بندرعباس را کاهش قیمت زمین و مِلک عنوان کرد و اظهارداشت: درحال حاضر دیده شده خانه‌هایی با عمر کم تخریب و دوباره برج سازی می‌شود.

رضایی افزود: این نشان می‌دهد که سوداگری در بخش مسکن در شهر بندرعباس وجود دارد و برای افراد هم مقرون به صرفه هست که در همین سکونتگاه‌های فعلی تولید ثروت کنند بنابراین برای شکسته شدن قیمت‌های مسکن، چاره ای جز گسترش شهر به سمت شرق نداریم.

به گفته آرش رضایی، این جاده ساحلی با سختی و با وجود کمبود اعتبارات در دولت تدبیر و امید کلید خورد و امید می‌رود که توسعه شهر بندرعباس به شرق انتقال ‌یابد چرا که زمینه و زیرساخت به صورت طولی دارد و تا سال‌ها این رشد ادامه پیدا می‌کند.

رضایی اضافه کرد: امروز در سطح شهر بندرعباس با سکونتگاه‌های فرسوده مواجه هستیم که برای آن طرح‌هایی احیا شده ولی تلاش می‌شود شهر از این حالت بسته و محدود خارج و فضا برای ساخت وسازهای مناسب مسکن در ابعاد بزرگتر صورت گیرد که مستلزم حرکت به سمت شرق است.