شناسهٔ خبر: 100485 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

احداث کتابخانه‌ها و کانون‌های پرورش فکری از اولویت‌های فرهنگی در شهرهای جدید / ساخت ۲۵ کتابخانه عمومی و سرای کتاب در چهارسال اخیر

کتابخانه برنامه احداث ۶۰ کتابخانه و سرای کتاب در قالب کتابخانه‌های عمومی، فرهنگسراها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید تا پایان دولت سیزدهم تدوین شده که هم‌اکنون بیش از ۱۰ کتابخانه و سرای کتاب در این شهرها در حال ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت عمران شهرهای جدید، امروزه آگاهی و دانایی از محورهای اصلی پیشرفت جوامع به شمار می‌رود. در این میان کتابخانه‌های عمومی در هر جامعه‌ای نماد اهمیت آگاهی و آگاهی‌رسانی در آن جامعه هستند. وجود کتابخانه‌ها به عنوان یک بستر علمی و فرهنگی مناسب، همواره در ارتقای سطح آگاهی مردم جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند و علاوه بر اثرات علمی، می‌توانند تاثیر فرهنگی نیز بر جامعه داشته باشند.

از این رو توسعه و تجهیز فضاهای مطالعه و کتابخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. با چنین رویکردی، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با توجه به مسئولیت‌هایش در حوزه ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی، ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی و نیز فرهنگسراها، کانون‌های پرورش فکری و سراهای محله در این شهرها را به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی در دستورکار خود قرار داده است. ساخت و تأمین این زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید در کنار مدارس، پارک‌ها، فضاهای ورزشی و درمانی به‌منظور بالا بردن رضایت و کیفیت زندگی در این شهرها که به پایدارسازی جمعیت در آن‌ها منجر می‌شود، ضرورت دارد. 

کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد مرجع فرهنگی و مهم‌ترین بازیگر عرصه کتاب و کتابخوانی هستند که با قرار دادن حاصل اندیشه‌های خلاق در کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و پژوهش برای افراد جامعه پدید می‌آورد که می‌تواند کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد که در این بین نقش و کارکرد فرهنگی آن پررنگ‌تر است. توجه جدی به نقش این مراکز علمی و فرهنگی در تعریف سیاست های فرهنگی شهرهای جدید، موجب ارتقای اثربخشی اقدامات فرهنگی و نیز کمک به هویت‌بخشی و تحقق همگرایی و همدلی شهروندان این شهرها خواهد شد.

کتابخانه ها به جهت در دسترس داشتن منابع اطلاعاتی و فضای کتابخانه‌ای، بهترین امکان را برای ایجاد حس مشارکت و رعایت حریم و حقوق شهروندان فراهم می آورند و از طریق مطالعه و شرکت در فعالیت‌های جمعی که در فضای کتابخانه‌های عمومی ساماندهی می‌شود، زمینه‌های ایجاد همدلی میان شهروندان ساکن در شهرهای جدید را فراهم می آورد.

از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌توان به ساخت و بهره‌برداری از ۲۵ کتابخانه عمومی و سرای کتاب (در قالب فرهنگسراها و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در شهرهای جدید در چهار سال اخیر اشاره کرد که از بسترهای بسیار ارزشمندی است که مورد توجه اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان قرار گرفته است. از مهمترین آن ها می توان به کتابخانه سردار شهید قاسم سلیمانی شهر جدید سهند، کتابخانه مهدویت شهر جدید بهارستان، کتابخانه علامه مجلسی شهر جدید مجلسی، کتابخانه شهید حسین خرازی شهر جدید فولادشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر جدید عالیشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر جدید در حال ساخت شهر جدید اندیشه، فرهنگسرا و مجتمع قرآنی امام‌حسین (ع) شهر جدید صدرا اشاره کرد که نیاز به مراکز کتابخوانی در شرایط کنونی را تا حدودی برطرف ساخته است. 

البته ساخت کتابخانه عمومی و سراهای کتاب برای جمعیت آتی در شهرهای جدید نیازمند تداوم است که برنامه احداث ۶۰ کتابخانه و سرای کتاب در قالب کتابخانه های عمومی، فرهنگسراها و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید تا پایان دولت سیزدهم تدوین شده که هم اکنون بیش از ۱۰ کتابخانه و سرای کتاب در این شهرها در حال ساخت است. بر این اساس انتظار می رود با تحقق برنامه توسعه و احداث کتابخانه‌ها در شهرهای جدید، موجبات افزایش فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مربوط به رده‌های سنی و جنسی ساکنین فراهم شود که خود سهم بسزایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنيان خانواده و افزایش کیفیت زندگی در شهرهای جدید را به همراه دارد. 

در پایان امید است با تداوم برنامه های توسعه فرهنگی در شهرهای جدید به ویژه در عرصه کتاب و کتابخوانی و احداث و بهره برداری از کتابخانه‌های عمومی بتوان از یک سو سرانه‌های مطلوب فضای فرهنگی را برای شهروندان این شهرها فراهم کرد و از سوی دیگر، خدمات علمی و آموزشی کارآمدی را ارائه داد تا بستری برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود و آتی در راستای اعتلای آگاهی و تحقق توسعه واقعی علمی و فرهنگی کشور فراهم شود.