شناسهٔ خبر: 100614 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

روسیه به سمت بومی‌سازی صنعت هوایی خود خیز برداشته است

چشم امید صنعت هواپیماسازی روسیه به بازار خاورمیانه/ امکان خرید هواپیما با وجود تحریم‌ها فراهم می‌شود

MC-21 SSJ100 روسیه بنا دارد با بومی‌سازی صنعت هوایی خود، سهم بیشتری از بازار هوانوردی خاورمیانه را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روسیه قصد دارد که یک مدل جدید از هواپیمای مسافری سوخو سوپرجت ۱۰۰ را وارد بازار کند، که بیش از ۹۵ درصد از قطعات آن ساخت روسیه است.

آنطور که سایت «سیمپل فلایینگ» نوشته است، این مدل جدید به جای موتور فعلی، که ساخت یک کنسرسیوم مشترک روسی-فرانسوی است، از موتور PD-۸ بهره‌ می‌برد که تماما در روسیه طراحی شده و ساخته خواهد شد. 

تست‌های زمینی این مدل جدید از سوخو سوپرجت، برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است و روسیه انتظار دارد که بتواند با این کار سوخو سوپرجت را از منظر اقتصادی جذاب‌تر کند. البته انتظار می‌رود که این مدل جدید، به جای نام کنونی، نامی روسی داشته باشد.

بخوانید| تولید سوپرجت «روسی‌سازی‌شده» تا سال ۲۰۲۴

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی روسیه، سرعت توسعه هواپیماهای جدید نظیر سوخو سوپرجت و MC-۲۱ را کند کرد و همچنین پشتیبانی فنی از مشتریان این هواپیماها را با مشکل مواجه ساخت. همچنین تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه سایر کشورها نظیر ایران، سبب شده است روسیه مشتریان بالقوه خود را، برای سوخو سوپرجت که از قطعات غربی استفاده می‌کند، از دست بدهد.

آنطور که وبسایت «ای‌آی‌ان آنلاین» نوشته است، روسیه به منطقه خاورمیانه به چشم بازار جدید برای هواپیماهای تجاری خود نگاه می‌کند. این مساله خصوصا در مورد کشورهایی نظیر سوریه و ایران که به خاطر تحریم‌های آمریکا از نوساز ناوگان هوایی خود محروم هستند، صادق است.

بخوانید| آغاز تحویل هواپیماهای MC-۲۱ در سال ۲۰۲۲

پیشتر شرکت‌های هوایی ایران یادداشت‌های تفاهمی را برای خرید سوخو سوپرجت از روسیه امضا کرده بودند، و روسیه اعلام کرده بود این تفاهم تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قرار نخواهد گرفت. اما از آنجا که این هواپیما از قطعات ساخت کشورهای غربی بهره می‌برد، شرکای اروپایی شرکت هواپیماسازی متحد روسیه از همکاری در فرآیند فروش هواپیما به ایران امتناع کردند. از سوی دیگر شیوع کرونا، صنعت هوانوردی در جهان و ایران را با مشکل مواجه کرد و برای مدت دو سال صنعت با افت شدید تقاضا مواجه شد. اکنون با واکسیناسیون گسترده و شروع آرام فعالیت شرکت‌های هوایی، مجددا انتظار می‌رود که کشورهای جهان از جمله ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود اقدام کنند.

روسیه اکنون قصد دارد که هواپیماهای خود از جمله هواپیمای توربوپراپ ایلوئوشین IL-۱۱۴ و جت‌های سوخو SSJ-۱۰۰ و ایرکوت MC-۲۱ را در کشورهای خاورمیانه بازاریابی کند. هواپیماهایی نظیر سوخو سوپرجت ۱۰۰ و ایلوئوشین ۱۱۴ می‌توانند هوانوردی داخلی و محلی ایران را متحول کنند، و هواپیمای میان‌پیکری چون MC-۲۱  می‌تواند ارتباطات بین‌المللی ایران را محقق کند. 

بخوانید| MC-۲۱ در ماه دسامبر گواهینامه صلاحیت پروازی می‌گیرد

در مورد هواپیماهای پهن‌پیکر نیز، روسیه برای فروش ایلوئوشین ۹۶ برنامه‌ریزی کرده است. ایلوئوشین IL۹۶-۳۰۰ که یک جت پهن‌پیکر چهر موتوره است، اکنون تنها هواپیمای پهن‌پیکری است که خارج از جهان غرب تولید می‌شود، اما تاکنون چندان در جذب مشتری موفق نبوده است، بنابراین روسیه نسبت به تولید نمونه کشیده‌تر IL۹۶-۴۰۰  اقدام کرده که از سال آینده وارد تست‌های پرواز خواهد شد. روسیه همچنین برای تولید یک نمونه دو موتوره از این هواپیما با استفاده از موتورهای مدرن توربوفن PD-۳۵ تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی کرده است. این موتورها همچنین در تولید هواپیمای پهن‌پیکر مشترک روسیه و چین با نام CR۹۲۹ استفاده خواهد شد.

بخوانید| ورود رقیب چینی به بازار هوانوردی

فدراسیون روسیه در راستای کاهش وابستگی صنعت هوانوردی خود به غرب گام بر می‌دارد و حتی در صنعت هلی‌کوپتری خود نیز اقدام به جایگزینی موتورهای فرانسوی بالگردهایی چون Ka-۶۲، Ka-۲۲۶T و Ansat با موتورهای روسی کلیموف VK۱۵۰۰، VK۸۰۰ وVK۶۵۰ کرده است. روسیه برای فروش محصولات خود، با اسری کشورهای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نیز وارد مذاکره شده و خبرهایی در مورد مذاکره با ترکیه. امارات متحده عربی و عربستان سعودی به گوش می‌رسد. این کشور همچنین مذاکراتی را برای فروش هواپیماهای خود به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز نیز شروع کرده است.

در کنار این روسیه، چین نیز به تازگی با تولید چند نمونه هواپیمای منطقه‌ای به بازار هوانوردی ورود کرده است و انتظار می‌رود در آینده سهم بیشتری از بازار هوانوردی را در اختیار خود بگیرد. البته صنعت هوانوردی این کشور اکنون وابسته به غرب است، اما انتظار می‌رود در آینده، چین نیز مانند روسیه نسبت به بومی‌سازی این صنعت اقدام کند. بنابراین می‌توان امید داشت که در آینده‌ای نه چندان دور، کشورهایی که نمی‌توانند نسبت به خرید هواپیما از غرب اقدام کنند، به خرید از شرق روی خواهند آورد.