شناسهٔ خبر: 100739 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان؛

۶ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی آذربایجان شرقی آسفالت است/ خرابی زودهنگام رویه آسفالت بر اثر اختلاف شدید دما در تابستان و زمستان/ همکاری اداره کل راهداری با دهیاری‌ها در راهداری زمستانی راه‌های روستایی

کرمانشاه - راه روستایی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: در استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۷۰۰ آبادی و ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌ روستایی وجود دارد.

اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به وجود ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی در این استان اظهار داشت:‌ آذربایجان شرقی استانی سردسیر و کوهستانی با ۲ هزار و ۷۰۰ آبادی است که پراکندگی بسیار زیادی در سطح استان دارند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار کیلومتر از مجموع راه‌های روستایی به صورت روسازی آسفالت شده است، اظهار داشت: همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی شوسه و یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر نیز خاکی است که بیشتر روستاهای زیر ۲۰ خانوار دارای راه‌ خاکی هستند.

علیزاده اختلاف شدید دما در تابستان و زمستان از دلایل خرابی زودرس روسازی آسفالت راه‌ها بیان کرد و گفت: نگهداری از راه‌های روستایی نیز جزو وظایف اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است؛ براساس برنامه‌های هدف‌گذاری شده، روسازی آسفالتی یا شنی را در طول سال انجام می‌دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: علاوه‌بر تامین نمک و شن در زمستان برای راه‌های روستایی، بر اساس نیاز هر راهدارخانه و شهرستان، آسفالت سرد تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان استفاده از آسفالت گرم در زمستان وجود ندارد، توضیح داد: برای پر کردن چاله‌ها و لکه‌گیری جاده‌های روستایی، راه‌های اصلی و فرعی از آسفالت سرد استفاده می‌شود.

تامین تیغه‌ برف‌روبی برای روستاییان در راهداری زمستانی

علیزاده همچنین با بیان اینکه برای راهداری زمستانی، تیغه‌های برف‌روبی در اختیار روستاییان استان قرار داده‌اند، تصریح کرد: روستاییان علاوه‌بر استفاده از امکانات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ماشین‌آلات خود همچون تراکتور و امکانات دهیاری‌ها نیز برای بازگشایی راه‌های روستایی استفاده می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه راهداری زمستانی بر اساس اولویت‌بندی راه‌ها انجام می‌شود، گفت: محدودیت امکانات موجود امکان پوشش همه روستاها را همزمان و یک شبه نمی‌دهد؛ بنابراین در شرایط بارش برف سبک تلاش می‌کنیم که خدمات را به همه ارائه بدهیم، اما در مواقع بحرانی همچون وقوع برف و کولاک برف‌روبی و نمک‌پاشی راه‌های روستایی از دست ما خارج است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه در شرایط بحرانی چند روزی در ارائه خدمات وقفه ایجاد می‌شود، توضیح داد: با این وجود با هماهنگی دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداران شهرستان‌ها، راه‌های روستایی از نظر تردد مدیریت و نسبت به بازگشایی راه‌های روستایی اقدام می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

علیزاده در عین حال به روستاییان توصیه کرد که آذوقه مورد نیاز خود را برای مواقع بحرانی تا چند روز ذخیره داشته باشند تا در صورت مسدود شدن راه‌ها تا زمان بازگشایی به مشکل نخورند.