شناسهٔ خبر: 100830 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:

تعیین تکلیف و ساماندهی لکه های صنعتی۴۸ گانه استان تهران

محبت خواه5.jpg در راستای رفع موانع تولید و اشتغال زایی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران آمادگی همکاری خود با سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران برای ساماندهی لکه های صنعتی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)، خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران  گفت: بررسی فرآیند مرتبط با ۸ شهرک صنعتی غیر دولتی مصوب هیات دولت و دارای پروانه بهره برداری در کارگروه امور زیربنایی، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نهایتاً شورای عالی شهرسازی و معماری انجام شده است.

وی ادامه داد: با این همه در حال حاضر تدقیق محدود، نقشه های پیشنهادی به همراه کاربری ها داخل شهرک ها را می بایست شرکت شهرک های صنعتی  تهران زیر مجموعه وزارت صمت به معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ارسال کند که تاکنون تنها مورد مرتبط با شهرک صنعتی غیر دولتی کاظم آباد بصورت نمونه دریافت شده است.

محبت خواه تصریح کرد: پس از بررسی و طرح موضوع در گروه کارشناسی، کارگروه زیربنایی، شورای برنامه ریزی و درواقع طی فرآیند استانی جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است. لذا ضروری است هرچه زودتر در خصوص سایر شهرک های صنعتی غیر دولتی از جمله قلعه میر، بهاریه، زواره ای و ده حسن، زاگرس گلبرگ و قدس نیز مدارک و مستندات قانونی اخذ و ارسال شود.

وی در ادامه افزود: در خصوص اشتغال­زایی و رفع موانع تولید، شرکت شهرک های صنعتی تهران که زیرمجموعه وزارت صمت است می بایست تعامل و همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در این خصوص آمادگی کامل برای مذاکره را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: شایان ذکر است متأسفانه شکل گیری لکه های صنعتی بدون انجام مطالعات امکان سنجی و مکانیابی صورت گرفته و موجب برخی تبعات و پیچیدگی ها از جمله معضلات زیست محیطی و مغایر با سیاست های طرح های فرادست شده است. لذا از لحاظ آمایشی و توسعه پایدار ، ایجاد شهرک صنعتی در محدوده های مورد نظر(لکه های صنعتی ۴۸گانه) مناسب نیست.

وی ادامه داد: با توجه به استقرار صنایع موجود که عمدتاً به صورت پراکنده هستند و در راستای سیاست های کلی استان (یکپارچگی در ایجاد نواحی و شهرک های صنعتی)،این اداره کل آمادگی خود را برای طرح موضوع ساماندهی  ۴۸ لکه صنعتی باقیمانده­ی غیر دولتی استان اعلام می کند تا لکه هایی که واجد شرایط ساماندهی هستند و مغایرت با ضوابط طرح های بالادستی ندارند، تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پایان گفت: اتخاذ سیاست‌های راهبردی مناسب برای نواحی صنعتی استان تهران با توجه به مهاجرت زیاد شهروندان سایر استانها به شهرهای استان تهران و همچنین مهاجرت معکوس از شهر تهران به ۴۸ شهر استان ضروری است، در عین حال موظفیم ضمن ارتقاء کیفیت زیست محیطی استان و حفاظت و نگهداری اراضی کشاورزی، از توسعه بدون برنامه و خارج از چهارچوب لکه های صنعتی در شهرهای استان تهران جلوگیری کنیم.