شناسهٔ خبر: 100990 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان عنوان کرد:

اجرا شدن طرح ترافیکی زمستانی راهداری خراسان شمالی

طرح ترافیکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانه گفت: در این طرح ۲۶۳ نفر از نیروهای راهداری و ۲۳۶ دستگاه ماشین آلات راهداری تخصصی و تجهیزات زمستانه فعال خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، جعفر شهامت اظهار کرد : با نزدیک شدن به فصل زمستان و شروع بارش ها در سطح استان طرح راهداری زمستانی اداره کل راهداری با پیش ‌بینی‌های قبلی از امروز آغاز و تا بیستم اسفند ماه ادامه خواهد داشت .

وی افزود : در این طرح ۲۳ راهدارخانه در استان مجهز به تجهیزات زمستانه آماده خدمات دهی به هم استانی ها بوده که از این تعداد ۱۹ راهدارخانه به طور دائم فعال و ۴ راهدارخانه نیز به صورت شرایط خاص بوده که در فصل زمستان قبل از شروع بارش ها فعال و آماده خدمات رسانی خواهند بود .

مدیر کل راهداری استان با اعلام اینکه در استان ما شن و نمک ، بسته به وضعیت یخبندان ، دمای هوا ، میزان بارش ها و  الگوهای آنها تقریباً بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تن متغیر بوده ، ادامه داد : در این طرح بالغ بر ۱۴ هزار تن ماسه و نمک تهیه و در راهدارخانه ها دپو شده است و اگر نیاز باشد مجد دنیز شارژ خواهند شد ، ضمناً تعداد ۷ هزار کیسه شن و نمک اضطراری نیز برای مکان و زمان های خاص آماده سازی و دپو شده است .

جعفر شهامت بیان کرد : در این طرح با دستگاههای خدماتی و امدادی به صورت مشترک جلسات متعددی با  ، کمیسیون ایمنی راه استان ، جلسه با فرمانده پلیس راه کشور ، جلسه مشترک با کلیه فرماندهان پلیس راههای استان و ادارات راهداری شهرستان ها ، جلسه با شرکت ساخت و توسعه ، هماهنگی با استان های همجوار و مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان انجام شد .

این مسئول با اشاره به اعتبارات محدود در حوزه راه افزود : علیرغم بدهی ۳۵۰ میلیارد ریالی اداره کل به پیمانکاران ، حدود ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه تعمیرات ماشین آلات ، سوخت و قطعات مخصوص بوده که تا به  امروز حدوداً بالغ بر هشتاد میلیارد ریال تامین بخش قابل ملاحظه‌ای نیز هزینه شده است .

مهندس شهامت اظهار داشت : اساس کار راهداری پیش بینی و پیشگیری بوده بطوری که با مدل های پیش بینی جوی و در صورت شرایط کولاک و یخبندان شدید ، بلافاصله بحث یخ‌زدایی سطح راهها انجام می شود و در صورت لزوم محدودیت ترافیکی با محوریت پلیس راه استان هماهنگ و اجرا خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ارتباط با دوربین های پایش و کنترل تخلفات جاده اعلام کرد : به طور کلی سه نوع دوربین جهت پایش و کنترل تخلفات جاده ای وجود دارد .

یک مدل دوربین‌های نظارت تصویری است که در نقاط خاص حادثه‌خیز نصب می گردد ، قابلیت زوم دارد مکان قبل و بعد حادثه را پایش می کند، تعداد ۲۲ دستگاه از این دوربین در استان موجود است .

 نوع دوم دوربین هایی که اعمال قانون تخلف سرعت و پلاک خوانی است تعداد ۲۹ دستگاه از آن در استان وجود دارد و تقریباً  اکثر نقاط و راه های شریانی استان را به غیر از محور گرمه به چمن بید پوشش میدهد ، قابل ذکر است که در محور گرمه به چمن بید نیز ۵ نقطه شناسایی شده است و تا شش ماه آینده زیر پوشش دوربین قرار خواهد گرفت و نوع سوم دوربین های سیاری است که در اختیار همکاران پلیس راه قرار دارد .

وی ادامه داد : در استان تعداد ۵۱ دستگاه تردد شمار و ۵ دستگاه تابلوی پیام متغیر موجود بوده که از مرکز کنترل ما در مرکز مدیریت راه استان  هدایت می شود تا اخطارهای جوی متناسب با شرایط راه ، از جمله هشدار زنجیرچرخ و هشدار لغزنده بودن راه ، را به رانندگان اطلاع خواهد داد .

در این جلسه فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی هدف از اجرای طرح زمستانی پلیس راه را تسهیل در رفت و آمد، افزایش ایمنی جاده‌ها و خدمات رسانی به مردم عنوان و تصریح کرد: از آنجایی که کنترل و کاهش تصادفات صرفاً به عهده پلیس نیست، نیازمند کاری جمعی و مشارکت مؤثر سایر مجموعه‌ها نیز هستیم.

سردار مطهری زاده در خصوص تیم‌های آماده باش برای اجرای طرح زمستانی پلیس نیز افزود : ۸۵ تیم ویژه شامل ۳۸ تیم از پلیس راهور و ۴۷ تیم از پلیس راه آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مردم را طی این طرح دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این رزمایش با هدف کاهش تخلفات رانندگی ، بر ایمن سازی بیشتر راه های مواصلاتی  تاکید داشت .

دکتر هوایی با اشاره به نزدیک شدن  فصل زمستان  افزود :  نیروی انتظامی در نقاط حادثه خیز و  با افزایش حضور فیزیکی باعث کنترل عبور و مرور خودروها گردد . تا از این طریق باعث کاهش میزان تخلفات رانندگی و حوادث جاده ای در استان شوند .

بر اساس این گزارش ؛ بعد از پایان جلسه رزمایش ترافیکی پلیس ، دستگاههای خدمات رسان و امدادی در مقر فرماندهی انتظامی استان انجام شد و طرح نگهداری و ایمن سازی زمستانی راهها بطور همزمان با سراسر کشور در خراسان شمالی نیز اجرایی شد.