شناسهٔ خبر: 101336 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با انجمن‌های صنفی ساختمانی و مهندسی مطرح شد؛

اعلام آمادگی تولیدکنندگان ساختمانی بخش خصوصی برای تولیدسالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی/اتمام ویرایش مبحث ۱۱مقررات ملی تا پایان امسال

نشست پیشنهاد قیمت و بررسی روش‌های نوین ساخت در نشست دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان با نمایندگان انجمن‌های صنفی ساختمانی و مهندسی، تولیدکنندگان انبوه بخش خصوصی برای تولیدسالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست پیشنهاد قیمت و بررسی روش‌های نوین ساخت طرح نهضت ملی مسکن با حضور انجمن‌های صنفی ساختمانی و مهندسی در ساختمان دادمان و به ریاست حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار شد.

در این نشست ابتدا سیاستگذاری دولت در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن تبیین شد. طرح نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی را طی چهارسال در برنامه قرار داده است. بر اساس این برنامه، دولت در همراهی با مجلس و با تصویب قانون جهش تولید مسکن الزامات قانونی برای تامین منابع مالی و همچنین تامین اراضی را در برنامه قرار داده است. بر اساس این برنامه اراضی حدود ۳ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است که بخشی از آنها در مرحله تغییر کاربری و الحاق به محدوده منتظر بررسی و تایید شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هستند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در خصوص جمع‌بندی نشست خود با انجمن‌های صنفی ساخت و ساز و مهندسی در خصوص نحوه و میزان مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: در نشست با انجمن‌های ساختمانی و فنی و مهندسی ظرفیت این بخش‌ها برای مشارکت در نهضت ملی مسکن سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است که جوانب مختلف آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مانی‌فر با اشاره به تداوم نشست‌ها و بررسی‌ها در خصوص میزان مشارکت بخش خصوصی در اجرای نهضت ملی مسکن، از دیگر پیشنهادهای ارایه شده توسط بخش خصوصی را استفاده از روش GC عنوان کرد و افزود: بر اساس این پیشنهاد که توسط بخش خصوصی مطرح شده است، استفاده از خدمات مدیریتی پیمانکاران بزرگ و توانمند برای بکارگیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های پیمانکاران کوچکتر و در جهت کاهش نقش تصدی‌گری دولت مورد توجه است.

وی اضافه کرد: در عین حال این پیشنهاد بخش خصوصی باید با دقت بیشتری بررسی شود و نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی درخصوص بهره‌مندی از صنعتی‌سازی و کاهش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی، خاطرنشان کرد: به منظور صنعتی‌سازی و رواج آن ضرورت دارد تا در تولید اجزای ساختمانی تجدیدنظر شود. هم‌اکنون بازنگری و ویرایش مبحث ۱۱ مقررات ملی و کنترل ساختمان که در خصوص صنعتی سازی است به اتمام رسیده و شورای تدوین مقررات ملی ساختمان نیز به تصویب رسیده است و به زودی ابلاغ و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و با ابلاغ و اجرایی شدن آن میتوان امیدوار بود تا توجه ویژه‌ای به موضوع صنعتی سازی در ساخت وساز بشود که به این ترتیب شاهد افزایش سرعت و کیفیت ساخت خواهیم بود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یادآور شد: چنانچه سازندگان بتوانند ساخت قطعات ساختمانی را از قطعات بلوکی به سمت ساخت قطعات پنلی ببرند و همچنین در  تولید برخی از قطعات ساختمانی همچون اجزای سازه‌ای به شکل یکپارچه عمل کنند سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا می کند. در حال حاضر کارخانه ذوب‌آهن اصفهان پروفیل‌های جدید و یکپارچه تولید می‌کند که در تولید انبوه مسکن نقش دارد.