شناسهٔ خبر: 101724 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری خراسان شمالی

ایمن سازی محور های استان با اجرای ۱۰۰ کیلومتر شیار لرزاننده و خط کشی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از راههای مواصلاتی

خط کشی و شیار لزاننده رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: ایمن سازی محورهای استان با اجرای شیار لرزاننده و خط کشی راههای مواصلاتی از جمله اقداماتی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، حامد معروف گفت : شیار لرزاننده (Rumble strip) در ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های این استان هدف‌گذاری و اجرا شده است.

وی ادامه داد : اجرای رامبل استریپ عرضی در محل تقاطع‌ها، مناطق مسکونی و محورهایی از استان که سابقه واژگونی خودرو دارند و همچنین اجرای رامبل طولی در راه‌های دوخطه‌ای که سابقه تصادف به دلیل سبقت‌های غیرمجاز دارند، اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از علت های بروز سوانح جاده ای خواب آلودگی رانندگان بوده که سهم زیادی را در تصادفات به خود اختصاص داده است. بدین منظور جهت هوشیاری و آگاه سازی رانندگان ایجاد شیار لرزاننده بصورت طولی و عرضی نقش مهمی را در این امر ایفا میکند ، بطوری که نوارهای رامبل با ایجاد شیارهای استاندارد بر روی آسفالت به رانندگان هنگام تغییر خطوط خود ، بوسیله ایجاد لرزش در خودرو و تولید صدا هشدار می‌دهند.

حامد معروف ادامه داد: در راه های دوطرفه با ایجاد شیار طولی در آکس جاده، جهت جلوگیری از انحراف و گردش به چپ وسایل نقلیه و ایجاد شیار طولی در حاشیه راه، جهت جلوگیری از واژگونی آنها اجرا می شود.

وی اظهار داشت: این اداره کل در همین راستا در سال جاری تا کنون مقدار ۱۰۰ کیلومتر شیار طولی و عرضی به ارزش ۵ هزار میلیون ریال ایجاد کرده است و این موضوع نقش بسزایی را در کاهش تصادفات در محورها و مقاطع پرتصادف استان داشته است.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی بیان داشت: با توجه به تمرکز سازمان راهداری در رفع نقاط پرتصادف در راهها، تا پایان سال قرارداد جدیدی جهت اجرای ۱۳۰ کیلومتر دیگر نیز منعقد خواهد شد، تا بیش از پیش ایمنی تردد در محورهای استان تامین گردد که به امید خدا شاهد حوادث کمتری در محورهای مواصلاتی استان باشیم. لازم به ذکر است طی ۸ ماهه سال جاری، ۵۰ درصد تصادفات جرحی و فوتی استان ناشی از خروج جاده، واژگونی یا انحراف به چپ بوده است که یکی از چالش های مهم ایمنی و ترافیک استان است.

حامد معروف در ارتباط با خط کشی راه های مواصلاتی استان نیز بیان داشت: ۱۰۵۰ کیلومتر از راه های ارتباطی استان بوسیله اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه های این اداره کل در ۸ ماهه نخست سالجاری خط کشی شده است.

وی افزود: برقراری ایمنی تردد وسایل نقلیه عبوری، یکی از مهمترین اقدامات در زمینه نصب علایم افقی و اجرای خط کشی سرد راه ها می باشد، که این امر باعث افزایش دید رانندگان در طول شبانه روز می گردد، لذا وجود خط کشی تا حد بسیار زیادی از بروز سوانح جاده ای کاسته و راهنمای کاربران جاده در هنگام تردد است.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی اظهار داشت : این اداره کل در راستای استفاده بهینه از امکانات و کاهش هزینه ها، این سطح از خط کشی راه ها را با استفاده از اکیپ امانی و پیمانی اجرا نموده و طی ۸ ماهه امسال مقدار ۱۰۵۰ کیلومتر از محورهای شریانی، اصلی، فرعی و روستایی در حوزه استحفاظی استان را خط کشی کرده است.

وی ادامه داد: از ۱۰۵۰ کیلومتر خط کشی انجام شده، ۳۵۰ کیلومتر بصورت امانی و الباقی نیز بصورت پیمانی با ارزشی بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.

حامد معروف در پایان با اشاره به اینکه، کلیه اقدامات صورت گرفته به افزایش ایمنی تردد کاربران جاده ای در استان کمک قابل توجهی خواهد شد، خاطر نشان کرد: عملیات خط کشی تا پایان سال جاری ادامه داشته و به مقدار ۱۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.⁩