شناسهٔ خبر: 101967 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام عنوان کرد:

اتصال شهرستان آبدانان و کلات مورموری به شبکه شتاب نگاری زلزله آنلاین

بهادری- مدیرکل ایلام.JPG عبدالله بهادری مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام از اتصال شهرستان آبدانان وکلات مورموری به شبکه شتاب نگاری زلزله آنلاین در راستای اتصال تمام شهرستانهای استان به این سیستم هشدار دهنده خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(ایلام)، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: امروزه خسارت‌های فراوان مخاطره‌های طبیعی و انسانی به محیط و کالبد شهرها موجب شده است که مفهوم تاب‌آوری برای کاهش آثار سوانح، به حوزه‌ای مهم در عرصه مدیریت بحران تبدیل شود.

بهادری افزود: تاب آوری در برابر زلزله یکی از مفاهیم بسیار مهم نظری و عملی در مدیریت بحران است وطی چند دهه گذشته، رشد شتابان شهری و توسعه مناطق فرودست شهری موجب شده که آسیب پذیری آن ها در برابر بحران هایی با منشاء انسانی و طبیعی بیش از پیش گردد.

وی خاطر نشان کرد: با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام ، مدیریت بحران استانداری واداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در راستای توسعه شبکه شتابنگاری زلزله کشور زیر ساخت ۱۲ ایستگاه شتابنگار برخط را دراستان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص گفت: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌ لرزه‌ها فراهم نمی‌شود.

محمدرضا ابراهیم پور اساس کار لرزه نگار و شتابنگار یکی است و تفاوت اساسی آنها حساسیت بیشتر دستگاه های لرزه نگار جهت ثبت زمین لرزه های کوچک یا زمین لرزه های رویداده در فواصل بسیار دور است. در واقع دستگاه های لرزه نگار به سرعت جابجایی زمین حساس بوده و عملاً سرعت نگار هستند. این دستگاه ها در صورتی که در ایستگاه های آرام با سطح نوفه پایین نصب شده باشند، قادرند تا هر زمین لرزه با بزرگای بالای ۵ که در هر فاصله ای در کره زمین اتفاق بیفتد؛ را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های شتابنگار به شتاب جابجایی زمین حساس هستند و به عبارتی شتاب یا تغییرات سرعت حرکت زمین را اندازه می گیرند. این دستگاه ها جهت ثبت زمین لرزه هایی که در فواصل نزدیک روی می دهند به گونه ای که از شتاب کافی جهت انجام مطالعات مهندسی برخوردار باشند، به کار برده می شوند.

مهندس ابراهیم پور با بیان اینکه  شعاع عملکرد این دستگاه‌ها تا چند صد کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک و دقایقی پس از زلزله نقشه خسارت و نقاط درگیر حادثه را گزارش می‌کند.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشوربا اشاره به اینکه استان ایلام به سبب وجود گسل‌های فعال به ویژه در بخش غربی و جنوبی، از جمله استان‌های با لرزه خیزی متوسط است بیان کرد: گسل‌های فعال این استان بخشی از پهنه لرزه خیز وسیع زاگرس است که در قرن‌های گذشته فعالیت‌های لرزه‌ای از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: گرچه زلزله ۲۷ مرداد ۱۳۹۳در استان ایلام در شهر مورموری رخ داده‌است، اما با توجه به قرارگیری سامانه ‌ای گسلی استان در یک پهنه مشترک (پهنه زاگرس)، وقوع زلزله‌هایی مشابه زلزله مورموری در شهرها و بخش‌های دیگر استان از جمله ایلام ،دره شهر، دهلران، مهران  محتمل است.

ابراهیم پور درباره نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب با استفاده از نقشه‌های لرزش ( Shake Map ) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، به طوریکه با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

کارشناس ارشد شبکه ملی شتابنگاری کشورتاکید کرد: سامانه‌های هشدار پیش هنگام سریع و پاسخ سریع را مهمترین ابزار مدیریت بحران توصیف کرد.

وی  افزود: ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است و سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی آبدانان گفت:  راه‌اندازی این دستگاه کنترل شتاب نگار زلزله در شهر آبدانان و مورموری از اقدام‌های بسیارمهم و ضروری برای  شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها و  ساخت و ساز مناطق پیرامون آن است.

 محمد غلامی افزود: کنترل ساخت و سازها با استفاده از آیین نامه طراحی مقاوم سازی ساختمان‌ها دربرابر مخاطراتی چون زلزله، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را از جمله موارد کاهش خسارت‌های وارده در وقوع زلزله است.

وی اضافه کرد: نصب ایستگاه‌های شتاب نگار تاثیر بسزایی درکاهش خسارت و اعلام بموقع خطرخواهد داشت.

در حال حاضرشهرستان آبدانان با داشتن ۲ ایستگاه شتابنگار برخط ،در شهر آبدانان و بخش کلات مورموری و ۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال در بخش سرآب باغ ، و دهستان انجیره ۴ دستگاه شتابنگار را به خود اختصاص داده است.

اولین دستگاه شتابنگار شهرستان آبدانان در ۱۲ دیماه ۱۳۷۳ در بخشداری این شهرستان نصب و راه اندازی گردیده بود.

لازم به ذکر است اولین دستگاه شتابنگار برخط درشهر کلات مورموری در ساعت ۱۸:۳۹ دیروز زلزله ای با بزرگای ۲.۷ را با شتاب ۶ سانتی متر بر مجذور ثانیه در ایستگاه بخشداری مورموری به ثبت رساند.