شناسهٔ خبر: 101987 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک حمل و نقل ایران و روسیه مطرح شد؛

سند همکاری‌های حمل‌و‌نقل ترانزیتی بین ایران و روسیه به زودی تدوین و به امضا می‌رسد/تشکیل شرکت مشترک دو کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب

دوازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل بین ایران و روسیه دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک حمل و نقل ایران و روسیه با توافق دو کشور برای تشکیل شرکت مشترک برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و تدوین سند همکاری حمل و نقل ترانزیتی که به زودی به امضا می‌رسد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سطح معاونان وزرای حمل و نقل در تاریخ ۲۲ و ۲۳  آذر ماه ۱۴۰۰ در ساختمان دادمان برگزار شد. در پایان نشست‌های کارشناسی، معاونان وزرای حمل و نقل دو کشور- امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت منابع و دیمیتری زوریوف معاون وزیر حمل ونقل روسیه- در جلسه ویدئو کنفرانسی بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف حمل و نقل شامل ریلی، جاده‌ای، هوایی، کشتیرانی و دریایی و به ویزه حمل و نقل چند وجهی و کریدور شمال جنوب تاکید کردند.

در این اجلاس دو کشور موافق کردند تا سند همکاری‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی و  ترانزیتی در اسرع وقت نهایی و به امضای دو طرف برسد و دو کشور اقدامات لازم را برای ایجاد شرکت مشترک به منطور تسهیل تردد در کریدور شمال جنوب و حمل کالا از طریق این کریدور انجام بدهند

همچنین، مقرر شد یادداشت تفاهم دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک همکاری های حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ظرف یک هفته به امضای دو طرف رسیده و از  طریق مجاری دیپلماتیک مبادله شود.

امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور در برگزاری این اجلاس، اظهار امیدواری کرد تا همگرایی و اشتراک نظر دو کشور در عمده مسائل منطقه‌ای و بین المللی و به ویژه تعاملات مؤثر در زمینه تقویت همکاری ­های حمل ونقل بین المللی و ترانزیت، نتايج مثبت وسازنده اي را به همراه داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد: با توجه به تجربیات موفق دو کشور در دستیابی به توافقات سازنده در نشست‌های پیشین این اجلاس، در  رويداد حاضر، تلاش شد کمیته‌های کاری، رویکردی هوشمندانه، توسعه‌گرا و همه­‌جانبه‌نگر، و نه صرفاً بخشی­‌نگر را، در ارتقای همکاری­‌ها و تشریک مساعی فیمابین، حول محورهای اساسی توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و حمل ونقل جاده‌ای مدنظر قرار دهند.

غفاری در خصوص توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب بر تبادل یادداشت تفاهم همکاری حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بین دو کشور تاکید کرد و راهبردهای اساسی توسعه همکاری را شامل استانداردسازی فرآيندهای مرزی بين هر یک از طرفین و كشورهای همسايه جهت يكسان‌سازی فرآيندها برای عبور بدون توقف كالا در طول مسيرهای حمل ونقل بين‌المللی با مبدأ و مقصد ايران و روسيه و فراتر، بهره گير‌ی حداكثری از كليه سامانه‌های پيشرفته الكترونيكی فعال در زمينه حمل ونقل دو كشور و ساير كشورهای واقع در مسير كريدورهای بين‌المللی و ترانزيتی بين دوكشور با هدف تبديل كريدورهای بين‌المللی و ترانزيتی به كريدورهای الكترونيكی برشمرد.

به گفته غفاری، تهيه نقشه راه ترانزيت، مبتنی بر تجارت بين دو كشور و كشورهای ثالث جهت شناسايی پتانسيل‌های تجاری و برآورد تقاضای حمل ونقل بين‌المللی، برآورد حداكثر ظرفيت فعلی مسيرهای حمل ونقل بين المللی و ترانزيت اعم از ترکیبی و غیرترکیبی بين دو كشور و فراتر و ارائه برنامه اجرايی كوتاه‌مدت، ميان‌مدت، و بلندمدت برای جبران كمبود ظرفيت سيستم حمل ونقل به ويژه در حوزه ناوگان كليه شقوق حمل ونقلی متناسب با تقاضای برآورد شده مرتبط با تجارت دو کشور، برآورد هزينه‌های مترتب بر حمل‌ونقل و ترانزيت در مسيرهای بين دو كشور و ارائه راهكارهای موثر جهت كاهش هزينه‌ها با هدف ايجاد مزيت‌های رقابتی در اين مسيرها در مقايسه با ساير مسيرهای رقيب از دیگر راهبردهای توسعه همکاری دو کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دو کشور راهکارهای تسریع و تسهیل ترانزیت از قلمروی دو کشور را به کار خواهند گرفت، توضیح داد: با توجه به اراده دوکشور در زمینه مشارکت در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی، مقرر شد، تمامی اقدامات لازم جهت تسریع در اصلاح واريانت پروژه برقی‌سازی خط آهن گرمسار-اینچه برون، از طریق هماهنگی داخلی با بخش‌ها و دستگاه­‌های ذیربط کشور تبیین و برنامه‌ریزی شود. همچنین، تسهیل در تأسیس شرکت مشترک ریلی، مدرنیزاسیون و احداث زیر ساخت‌های ریلی در جمهوری اسلامی ایران و بهره‌گیری از شبکه ریلی ایران در حمل کالاها، مورد تأکید این کمیته قرار گرفت.

غفاری در خصوص حمل و نقل دریایی و توافقات دو کشور در این باره عنوان کرد: با توجه به توافقات قبلی، ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور در دریای خزر در اسرع وقت، از کمیته کاری مربوطه انتظار می­ رود. همچنین ضرورت دارد برای جذب سرمایه ­گذاری طرف روس در بنادر دريايي ایران،  برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی در خصوص حمل و نقل هوایی نیز گفت: ضمن تأکید بر اهمیت تقویت همکاری­ ها در زمینه سرمایه­ گذاری پروژه­ های فرودگاهی در جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل دانش فنی در ترابری هوایی و فرودگاهی، با توجه به دوران شیوع کووید 19، انتظار می‌رود کمیته کاری مربوطه نسبت به بررسی و ارزیابی آخرین وضعیت فعالیت تجاری شرکت‌های هواپیمایی دو کشور ، مذاکرات و هماهنگی لازم را به عمل آورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در بخش جاده‌ای، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تسهيلات لازم را براي ناوگان روسیه فراهم کند، انتظار می ­رود کمیته کاری جاده­ای، برای رفع برخی چالش­ های جدی فعلی که متوجه ناوگان ایرانی­ است، تشکیل شود. همچنین ضرورت دارد فهرست موارد و مشكلات مربوط به هريك از نهادهاي ذي ربط تهيه و در اسرع وقت نسبت به برگزاري كميته مشترك حمل و نقل جاده اي جهت پيگيري مسايل احصاء شده اقدام شود.